۳۷ هزار نفر اصفهانی مشمول پرداخت بیمه بیکاری کرونا شدند

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و پیامدهای اقتصادی مرتبط با آن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که به کارگرانی که به دلیل ویروس کرونا بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد موضوعی که اما و اگرهای بسیاری به دنبال دارد.

۳۷ هزار نفر اصفهانی مشمول پرداخت بیمه بیکاری کرونا شدند

اواخر هفته دوم فروردین سال‌جاری در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا تصویب شد که مبلغ 5000 میلیارد تومان منابع در اختیار صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از افرادی که شغل خود را به‌واسطه کرونا از دست داده‌اند در نظر گرفته شود اما بررسی‌ها نشان داد این اعتبار فقط برای پرداخت مستمری به مشمولان قانون کار اختصاص دارد و مستمری مابقی بیکارشدگان در قالب یارانه یا تسهیلات ارزان پرداخت خواهد شد.

بنابر اعلام مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در این شیوه‌نامه که در تاریخ 11 فروردین 1399 به امضای مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رسید و به تمامی استان‌ها ابلاغ شد، 10 گروه از فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به صورت غیرمترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها هم مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت 3 ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

همچنین سایر بنگاه‌هایی که جزو 10 گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

براین اساس علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به تمهیدات دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع کرونا، اعلام کرد: دولت برای افرادی که در مشاغل فاقد پوشش بیمه بیکاری به‌ اجبار بیکار شده‌اند، 5 هزار میلیارد اختصاص داده است.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

از این‌رو آنچه تحت عنوان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود فقط به مشمولان قانون کار که 3 درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته‌اند تعلق می‌گیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد مابقی بیکار شدگان باید از طریق همان کمک‌های دولتی که در قالب تسهیلات ارزان‌ قیمت یا یارانه پرداخت می‌شود، معیشت خود را بگذرانند.

پرداخت بیمه بیکاری کرونا به 37 هزار متقاضی در اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر اردیبهشت بیمه بیکاری 37 هزار متقاضی اصفهانی در استان پرداخت شود.

محسن نیرومند در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی پیرامون اینکه 69 هزار و 251 نفر از استان اصفهان در بیمه بیکاری کرونا ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد 63 هزار و 729 نفر مشمول پرداخت بیمه بیکاری در استان شده‌اند که 37 هزار نفر آنها آسیب‌دیده اقتصادی ناشی از کرونا هستند.

وی پیرامون اینکه ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا تنها ثبت‌نام در سایت نبوده و کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند حتما باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند، افزود: افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود و نیازی به مراجعه آنها به اداره‌های کار نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره اینکه 37 هزار نفر اصفهانی آسیب‌دیده اقتصادی ناشی از کرونا مشمول دریافت بیمه بیکاری شده‌اند، بیان کرد: مقرر شده براساس دستورالعمل ارسالی از ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمه بیکاری این مشمولان در ماه‌های اسفند سال گذشته، فروردین و اردیبهشت 99 پرداخت شود.

وی پیرامون اینکه براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده بود بیمه بیکاری اسفند مشاغل آسیب دیده در فروردین به حساب متقاضیان واریز شود گفت: تاکنون اعتباری از ستاد برای استان ابلاغ نشده و در صورت ابلاغیه، تمام پرونده‌ها تکمیل و به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

نیرومند درباره اینکه پیش‌بینی می‌شود تا اواخر اردیبهشت بیمه بیکاری 37 هزار متقاضی اصفهانی در استان پرداخت شود، اظهار داشت: 10 درصد معادل 500 میلیارد تومان از تامین اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی ستاد ملی مقابله با کرونا برای پرداخت بیمه بیکاری مشمولان، سهم استان اصفهان است.

وی افزود: اگرچه عمده این تعداد ثبت‌نام کننده در سامانه از اصفهان مربوط به آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا است، اما تعداد افرادی که به‌طور معمول واحدهای آنها مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شدند را شامل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه مطابق مقررات برای دیگر مشاغل از جمله تعطیلی کارگاه‌ها براساس میزان سوابق از 6 تا 50 ماه بیمه بیکاری تعلق خواهد گرفت، گفت: برای افرادی که از اسفند سال گذشته تاکنون بیکار بودند و از اردیبهشت امسال مشغول کار شدند هم بیمه تعلق می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای رفع آسیب‌های ناشی از این وضعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر اسفند سال گذشته سامانه bimebikari.mcls.gov.ir را برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا به صورت غیرحضوری معرفی کرده است.

نیرومند کارگران آسیب دیده در شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا را 2 دسته دانست و افزود: دسته نخست بیمه شدگان اجباری ماده 148 قانون کار هستند و براساس قانون در شرایط خاص می‌توان از آنها حمایت کرد، امکان ثبت‌نام آنها در سامانه بیمه بیکاری فراهم شده بود.

وی دسته دوم را کارگران فصلی و صنفی فاقد بیمه یا افراد شاغل با بیمه خاص مانند کارگران ساختمانی، رانندگان و قالیبافان دانست و بیان کرد: دولت برای چنین افرادی در حال تعیین سازوکار مشخص به منظور واریز کمک مالی بلاعوض یا تسهیلات بانکی است که مبلغ 10 تا 20 میلیون ریال به آنها تعلق می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: تسهیلات بانکی که به این افراد پرداخت می‌شود پس از چند ماه تنفس به صورت اقساط با مبلغ اندک از حساب یارانه آنها برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری ناشی از کرونا به 13 رسته شغلی در صورت یکسال سابقه کار تعلق می گیرد، افزود: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مرتبط با گردشگری و هتلداران، حمل ونقل عمومی مسافر برون شهری، حمل ونقل عمومی مسافر درون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی، مراکز تولید و توزیع پوشاک، کیف و کفش، تولید آجیل و آب میوه‌فروشی‌، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی‌، مراکز فرهنگی و آموزشی و رسانه‌ای، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی و موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، آموزشگاه رانندگی، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها از جمله این رسته‌های شغلی هستند.

به گزارش تسنیم، اگرچه سامانه بیمه بیکاری دوران کرونا از اسفند سال گذشته فعال شده و مشمولان دریافت بیمه کرونایی پس از پایش و گذران مراحل قانونی اکنون مشخص شده‌اند اما از تخصیص 5 هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق بیمه بیکاری هنوز خبری نیست.

امیدواریم براساس وعده‌ها که پایان اردیبهشت ماه جاری زمان پرداختی‌ها تعیین شده، مبلغ بیمه بیکاری از سوی ستاد مقابله با کرونا نهایی شود تا افرادی که با شیوع کرونا در کشورمان با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده‌اند بتوانند دغدغه‌های گذر از این بحران را تاحدودی جبران کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها