مشکل ما در مدیریت زلزله چیست؟

بعد از هر زلزله ای در کشور هر کس از زاویه ایی نسبت به مسایل مربوط به ان اظهار نظر می کند.

مشکل ما در مدیریت زلزله چیست؟

همه نظرات هم کما بیش بخصوص زمانیکه از سوی متخصصان مطرح می شود درست است. چون عموما جامعه علمی در هر رشته، اول به مشکلات و نیازهای رفع مسایل مرتبط اگاهی پیدا می کند ولیکن برخی هم در این میان بدون توجه به اولویت های کشور از هر دری می گویند و مشکلات را به گردن این و آن و یا نبود ادوات لازم می اندازند !
عموما نبود انگیزه، درک صحیح از مسله، نبود برنامه و ... باعث می شود که با بیان این مسایل از اصل کار دوری کرده و مشکل را سر این و ان و نبود این دستگاه یا آن حسگر بیاندازیم و به اینگونه خودمان را پاسخگویی ها در راستای بی تدبیری هایمان پنهان کنیم.

به ضرس قاطع عرض می کنم آنقدر داده، اطلاعات، رکورد، نقشه، روشهای طراحی، روش های مقاوم سازی، دستورالعمل و ،،، در رابطه با زلزله و مدیریت آن در کشور داریم که بشود کشور را تا صد سال دیگر ایمن کرد، فقط کننده کار نداریم یا حرف آنها را گوش نمی خواهیم بدهیم و یا به نفعمان نیست، این قسمت موضوع را البته بنده نمی فهمم! در خبرها میبینم که برخی از نبود دستگاه در این امر شکایت می کنند و برخی از اینکه این تعداد از افراد روی گسل زندگی می کنند ؟ بخصوص اعضای شورای شهر تهران این روزها زیاد در رابطه با این مسایل بحث می کنند؟

باید عرض کنم اول یک برنامه مدیریت جامع بحران برای تهران تعریف کنید بعد حرف از نقصان ها بزنید ! تفاوتی نمی کند کجای تهران زندگی می کنید بلاخره یا روی گسلید یا در نزدیکی آن، خوب که چی! همانطور که گفتم در حد لازم اطلاعات برای ایمن سازی کشور داریم حتی می توانیم تعدادی از آنها را هم صادر کنیم، این روزها حرف از صادرات زیاد است!

مشکل دستگاه نیست اگر تا ٣٠ سال دیگر هم یک دستگاه نخریم می توانیم با اطلاعات و مدیریت مدبرانه، شهرها و روستاهای کشور را ایمن کنیم. نباشد که حالا این شود مستمسکی برای به روز نشدن در اطلاعات دستگاهی و برای مدتی پشت آن پنهان شویم. اجازه بفرمایید رک تر از همیشه عرض کنم در حال حاضر برای تهران و کشور، مهم نیست عموم مردم بدانند زلزله چیست و تعریف علمی آن چیست، مهم نیست که کدام گسل در حال نامتعادل است، مهم نیست دستگاه باید بخریم یا نخریم و ... این کارها سیر خود را توسط همکاران علمی دنبال و انجام میگیرد، یک قدم جلوتر باید رفت تبعات زلزله و راه کارهای مقابله و مدیریت آن ! سالهاست در تعریف زلزله درجا زده ایم و مشغول جستجو برای پیدا کردن گسل مسبب برای تنبیه گفتاری ان گسل هستیم ! هیهات.

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها