قورباغه‌پز شدن انقلابیون در ضیافت‌های مجلل!

این روزها که خبر افطاری‌های مجلل برخی نمایندگان به نمایندگان منتخب مجلس دست‌به‌دست می‌شود باید بیش از گذشته به فکر فرو ‌رویم که فاصله ما با آرمان‌های انقلابی چقدر زیاد شده است.

قورباغه‌پز شدن انقلابیون در ضیافت‌های مجلل!

رفتارهای سیاسی در کشورهای مختلف ریشه در نگرش و باورهای رایج به امر سیاسی دارد. نوعا در اغلب کشورها و در نگاه متعارف و رایج به سیاست افراد برای موفقیت در رقابت‌های سیاسی به هر دری می‌زنند از مهمانی‌های آنچنانی برای لابی بیشتر تا تقسیم سهم مناصب و پست‌ها و حتی پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی. پس از پیروزی در رقابت هم جشن‌های مختلف برگزار می‌شود و سیاستمدار پیروز و هوادارانش به جشن‌های خیابانی و غیرخیابانی روی می‌آورند. اینگونه رفتارها در کشورهای مختلف دیده می‌شود اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا ما هم باید پیرو این فرهنگ سیاسی باشیم؟

در کشور ما انقلابی اسلامی رخ داد که هنوز هم صفت انقلابی به‌عنوان صفتی مثبت یادآور آرمان‌ها و ارزش‌های اوایل انقلاب است. با معیارهای انقلابی، سیاست چه معنایی دارد؟

برای فهم بهتر ماجرا خوب است اندکی در ریشه‌های فرهنگ سیاسی رایج در دنیا تامل کنیم. در این فرهنگ سیاسی، خود قدرت، هدف است و همه کارها برای آن است که افراد به قدرت برسند یا حضور خویش در قدرت را تمدید کنند. در این فرهنگ سیاسی طبیعتا هر کاری برای رسیدن به قدرت مجاز است و افراد برای رسید به هدف از هیچ‌ کاری منع نمی‌شود؛ مگر اینکه قانون مانع برخی کارها شود.

طبیعتا با رسیدن به قدرت بساط جشن و سرور هم آغاز می‌شود و افراد سرخوش از این‌اند که قدرت را در دست گرفته‌اند. در این فهم از سیاست، سیاستمداران زمانی که در قدرت هستند تلاش می‌کنند عملکرد خوبی داشته باشند به‌دلیل اینکه در انتخابات بعدی هم بتوانند از مردم رای بگیرند؛ و خوب کار کردنشان برای رضای خدا نیست.

اما در فرهنگ سیاسی انقلابی ما وضعیت چگونه باید باشد؟ در فرهنگ سیاسی انقلابی قدرت هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای خدمت است. خدمت به مردم از آن جهت مهم است که مورد تاکید خداوند و رضای او در آن نهفته است. از سوی دیگر سیاستمدار مسلمان باید بابت هر ثانیه از زمانی که مسئولیت آن را برعهده دارد به خداوند پاسخ دهد.

از این منظر در دست‌گرفتن قدرت مسئولیت بسیار بزرگی است و بر‌عهده گرفتن بار سنگین آن از هر فردی برنمی‌آید. در این فرهنگ سیاسی برای بر‌عهده گرفتن مسئولیت، افراد با یکدیگر مسابقه نمی‌گذارند و باید از افراد خواهش کرد تا مسئولیتی به‌عهده گیرند و اگر کسی توان این مسئولیت را در خود نبیند هیچ‌گاه نمی‌پذیرد چرا که به طور طبیعی انسان‌ها از پذیرفتن زحمت و مسوولیت دوری می‌کنند. بنابراین طبیعی است در چنین شرایطی نه فقط هیچ جایی برای جشن و سرور، لابی ، باج و افطاری دادن وجود ندارد بلکه برعکس سیاستمدار ما همواره اندیشناک مسئولیت و وظایف خود است.

آنچه گفتیم نمایی کلی از فرهنگ سیاسی انقلابی و اسلامی است. این روزها که خبر افطاری‌های مجلل برخی نمایندگان به نمایندگان منتخب مجلس دست‌به‌دست می‌شود باید بیش از گذشته به فکر فرو ‌رویم که فاصله ما با آرمان‌های انقلابی چقدر زیاد شده است. اگر در روزهای اول انقلاب برای یکی از انقلابیون گفته می‌شد که در سال‌های بعد چنین رفتارهایی از سیاستمداران کشور سر می‌‌زند شاید به‌سختی باور می‌کردند اما متاسفانه باید گفت در این سال‌ها قورباغه‌پز شده‌ایم و دیگر هیچ حسی نسبت به این فجایع نداریم در حالی که باید با یادکردن از آن آرمان‌ها به مسئولین فعلی تذکر دهیم و رویگردانی شان از ارزش‌های انقلاب را به خودشان گوشزد کنیم تا مگر عرق شرمی بر جبین‌شان بنشیند.

منبع: الف

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاربر ناشناس
    0

    تو کشور ما هدف از رسیدن به قدرت خدمت به مردم وکشور نیست بلکه هدف خدمت به جیب های گشاد و چشم ودل گشنه خودشونه این بی دینها با کاراشون باعث شدن جوانهای این کشور بگن اگه اسلام اینه ما نمیخوایم مسلمان باشیم پر شدن شکمهای سیری ناپذیرتون ارزش این همه گناه و گردن گرفتن گناه دیگران رو نداره دارین کارهایی میکنین که معاویه و شمر ویزید رو رو سفید میکنین خیلی بده که تو جهنم جایگاهتون از شمر ویزید پایین تر باشه

    نظرات شما -
    • ککه
      0

      خودت رو کشتی از بس همه جا نظر دادی، باو برو توییتر اونجا بیشتر کاسب میشی

  • علی حسینی
    0

    سلام نماینده ایست که تایید شورای محترم نگهبانه با تمام مشکلات و...........

  • کاربر ناشناس
    0

    بخاطر همین خوشگذرانی هاو زندگی لاکچری داشتن پست و مقام میگیرن نه برای خدمت به مردم

  • محمدی
    0

    همه نماینده ها الکی اسمشون ولایتمدارو حزب الهی هستن همشون اهل بخوربخورن

  • حاج حمید
    0

    با گفتن شعار حمایت از مستضعفان، همه مسولین عالی رتبه کشورمون درکاخهای شاه زندگی میکنن،،،، فقط دزدی و چپاول حرف اول رو میزنه و هیچکس هم از مسولین اعتراض قرار نمیگیره یا مواخذه نمیشه.....

  • ایرانی
    0

    خودتو مسخره نکن بیش از 40 سال است در ظاهر عابد و درویش و در باطن چالهمیدونی تام و تمام.

  • مری
    0

    اشتباهی که پدران ماکردند باعث حقارت بدبختی به یغما رفتن اموال عمومی و خدا میداندچه خیانتهای دیگری.. روزی ایناجمع میشه و اتش زبر خاکسترمیترکه.. اگه بگم ازون روزبترسید دولتمردا مسخره میکنن.. همشون دوپاسپورته خوکزادههاشونم امریکاوو.. انشا.. بدست عدالت مردمی تک تکشون اعدام شن

  • زهرا
    0

    برو بابا مردم کیلو چند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها