سیستم هشدار ۵ مرحله‌ای دولت انگلیس برای ارزیابی خطر شیوع کرونا

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، دولت این کشور برای ارزیابی خطر شیوع کرونا، یک سیستم هشدار پنج مرحله‌ای را در نظر خواهد گرفت و بر اساس آن تصمیم خواهد گرفت.

سیستم هشدار ۵ مرحله‌ای دولت انگلیس برای ارزیابی خطر شیوع کرونا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت، جزئیات تدابیر جدید را در پارلمان اعلام خواهد کرد اما به نظر می‌رسد در سیستم هشدار جدید، رنگ سبز برای مرحله یک (ویروس در انگلیس شیوع ندارد) و قرمز برای مرحله پنج خواهد بود و مثل سیستم هشدار خطر امنیتی بر حسب اطلاعات و آمار جدید می‌تواند تغییر ‌کند.

به گفته جانسون بر اساس این رده‌بندی، انگلیس در دوران قرنطینه در مرحله چهارم قرار داشته است.

جانسون اضافه کرد:‌ به خاطر از خودگذشتگی شما، حالا در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که وارد مرحله سوم شویم.

سخنان جانسون در حالی بیان شد که با مرگ ۲۶۹ تن از مبتلایان به کرونا در انگلیس در شبانه روز گذشته، تعداد قربانیان این بیماری در این کشور به دست کم ۳۱۸۵۵ نفر رسیده است. شمار مبتلایان هم بیشتر از ۲۱۹ هزار نفر اعلام شده است.

جانسون تأکید کرد، شهروندان با هوشیاری و رعایت مقررات می‌توانند به مهار شیوع کرونا کمک کنند.

او گفت، هنوز وقت آن نرسیده فاصله‌گذاری اجتماعی لغو شود اما از کسانی که نمی‌توانند در خانه کار کنند خواست سر کار بروند ولی در حد امکان از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و اگر می‌توانند پیاده یا با دوچرخه سر کار حاضر شوند.

جانسون همچنین از قرنطینه مسافران پروازهای خارجی خبر داد.

نخست‌وزیر انگلیس احتمال داد امکان بازگشایی تدریجی مدارس ابتدایی از اول ژوئن (۱۲ خرداد) فراهم شود.

به گفته جانسون، بعضی از کسب‌وکارها نیز می‌توانند از این تاریخ شروع به کار کنند اما هشدار داد باز شدن فروشگاه‌ها و مدارس تنها در صورتی انجام خواهد شد که شواهد علمی آن را تائید کنند. اگر اوضاع خوب پیش برود یک ماه بعد از آن بازگشایی برخی هتل‌ها و رستوران‌ها آغاز می‌شود.

جانسون گفت:‌ باید دوباره تاکید کنم که همه اینها مشروط است و به اما و اگرها بستگی دارد.

پیش از این سخنرانی، دولت انگلیس شعار «در خانه بمانید» را به «هوشیار باشید» تغییر داده بود و این در حالی است که دولت‌های محلی در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی همچنان بر پیام «در خانه بمانید» تاکید دارند.

جانسون با انتشار پیامی در توییتر، با تاکید بر شعار جدید، تصویری را منتشر کرده و از شهروندان می‌خواهد تا در حد امکان در خانه بمانند و از خانه کار کنند، دست های خود را مرتب بشویند و با دیگران دو متر فاصله را حفظ کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت‌های محلی در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی از تدبیر جدید دولت جانسون انتقاد کرده و گفتند که از این تصمیم بی‌اطلاع بوده‌اند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند پیام جدید دولت انگلیس را «نامفهوم» خواند و گفت: با توجه به شکنندگی بهبود اوضاع در اسکاتلند و با توجه به حساسیت شرایط، لغو پیام «در خانه بمانید» در شرایط کنونی مصیبت‌بار خواهد بود.

حزب کارگر انگلیس نیز با انتقاد از پیام جدید دولت گفته است که مردم ممکن است دچار اشتباه شوند و فکر کنند قرنطینه و ماندن در خانه به پایان رسیده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها