مهمترین قاتل جهانی: تغذیه نامناسب

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تغذیه نامناسب، مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان در سال 2016 میلادی بوده است و از هر 5 مرگ،‌ یک مورد به دلیل رژیم غذایی ناسالم اتفاق افتاده است.

مهمترین قاتل جهانی: تغذیه نامناسب

به گزارش خبر فوری ، ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: نتیجه یک مطالعه جدید به نام "The Global Burden of Disease" به همت بیش از دو هزار و 500 محقق نشان می‌دهد تغذیه نامناسب مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
این مطالعه نشان می‌دهد منظور از رژیم غذایی ناسالم، رژیم غذایی با حداقل مصرف میوه، سبزی، غلات، آجیل و روغن ماهی و سرشار از نمک است.

در ادامه این تحقیق آمده است قند خون، فشار خون، کلسترول و شاخص توده بدنی بالا، از مهمترین عوامل خطر مرگ و میر در سراسر جهان است. تمام این عوامل خطر، ناشی از رژیم غذایی نادرست است. سیگار یکی دیگر از مهمترین عوامل خطر است و در سال 2016 میلادی منجر به مرگ 7.1 میلیون نفر شده است.
این مطالعه نشان می‌دهد گرچه طول عمر نسبت به گذشته افزایش یافته است، ولی افراد زمان زیادی از زندگی خود را بیمار هستند.

یافته‌ها نشان می‌دهد کمتر از پنج میلیون کودک زیر پنج سال در 2016 میلادی جان خود را از دست دادند، در صورتیکه این رقم در سال 1970 میلادی بیش از 16 میلیون نفر بود. با وجود این پیشرفت، جامعه بهداشتی با مشکلات جدی از قبیل چاقی، جنگ و مشکلات روانی از جمله مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند.
شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود.
این مطالعه با همت بیش از دو هزار و 500 محقق و با بررسی اطلاعات بیش از 100 کشور صورت گرفته و در نشریه Lancet منتشر شده است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها