جلوگیری از ورود زندانیان جدید به زندان مرکزی اصفهان

مدیرکل امور زندان‌های استان اصفهان تمدید مرخصی ها و عفو زندانیان را راهکارهایی برای کاهش تراکم زندان ها دانست و گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان های اصفهان، بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت برای قرنطینه بیماران ایجاد شد.

جلوگیری از ورود زندانیان جدید به زندان مرکزی اصفهان

اسدالله گرجی زاده امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، زندان‌ها را آخرین خط آسیب های اجتماعی و حلقه امنیت در جامعه دانست و اظهار کرد: بحران های اخیر نشان داد که وضعیت زندان ها حساس است و مشکلاتی دارند که به توجه بیشتر نیاز دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۹۰ درصد زندانیان کشور را افرادی تشکیل می دهند که می توانند به زندان وارد نشوند، تصریح کرد: رویکرد باید تغییر کند. زندان ها را باید قسمتی از جامعه بدانیم که مشکلات جامعه در آنجا جمع می شود، با رفع مشکلات جامعه، مشکلات زندان ها نیز کم می شود.

رئیس ستاد دیه استان اصفهان با بیان اینکه اگر زندان ها را آخرین خط مشکلات جامعه بدانیم، بررسی و رفع مشکلات آنها می تواند گره گشای رفع مشکلات کشور باشد.

گرجی زاده، بر لزوم توجه به حوزه زندان ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه شرایط جامعه به سمتی رفته که زندانی تولید می کنیم. هر قانون در کشور به سمتی است که به زندان مربوط می شود و این رویکرد نیاز به تغییر دارد.

به گفته وی، حبس جواب نمی دهد و باید رویکرد تغییر کند، چراکه حبس افراد بیشتر در زندان ها مشکلات جامعه را بیشتر می کند. با آمدن شخص به زندان، خانواده این افراد نیز درگیر مشکلات بسیاری می شوند که مشکلات شخص و هم مشکلات جامعه را دوچندان کرده و آسیب به وجود آمده صدها آسیب ایجاد می کند.

لزوم توجه بیشتر به مشکلات خانواده های زندانیان

رئیس ستاد دیه استان اصفهان با تاکید براینکه حمایت از خانواده ها از اصلی ترین کارهای ماست و از هرجا که توانستیم این کمک را انجام داده ایم، تصریح کرد: تاکنون مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان بن کارت توسط بنیاد مستضعفان به زندانیانی که نتوانستند به مرخصی بروند کمک شده است، همچنین با کمک اتاق اصناف نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک شده و خیریه های بسیاری نیز در این بین به کمک ما آمده اند.

وی به حضور یک هزار و ۱۳۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان های استان اصفهان اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته تاکنون، ۶۲۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در اصفهان به مرخصی رفته، ۱۲۰۰ نفر پایان حبس گرفته و ۱۱۰ نفر عفو مقام معظم رهبری گرفته اند، همچنین متقاضی عفو عید فطر برای ۸۹۰ زندانی هستیم.

به گفته گرجی زاده، تمام تلاش ما این است تا آمار زندانیان کم شود که متاسفانه هنوز آمار کم نشده و از اعضای شورا می خواهم به صورت هدفمند مشکلات را پیگیری کنند.

رئیس ستاد دیه استان اصفهان با بیان اینکه به کمک خیران، بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد می شوند، خاطرنشان کرد: اصفهان در دو سال گذشته در ستاد دیه مقام اول کمک های مردمی و آزادسازی زندانیان را از آن خود کرده است و این نشان از نیکوکار بودن مردم آن دارد.

گرجی زاده افزود: سال گذشته ۷۴۴ زندانی جرائم غیرعمد که بدهکاری بالاتر ۱۱۸ میلیارد تومان داشتند از زندان آزاد شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۹ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی بالاتر از ۱۰ میلیارد و نیم تومان آزاد شده اند که ۶ میلیارد تومان آن را رضایت گرفته ایم.

به گفته وی، ۸ درصد زندانیان اصفهان را زندانیان جرائم غیرعمد تشکیل می دهند که نیاز به ۳۹۰ میلیارد تومان دارند.

گرجی زاده گفت: آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند کمک خیران است و از مردم خیر می خواهیم به این امر توجه بیشتر کنند. در این زمینه شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان کمک بسیاری داشته و در سال های گذشته مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان کمک کرده اند و امسال قرار است ۳۵۰ میلیون تومان کمک شود.

وی افزود: همچنین با کمک شهرداری اصفهان ۲ دستگاه اتوبوس، بیش از ۲ هزار کتاب و تکمیل سالن تکریم ارباب رجوع انجام شده است.

به گفته مدیرکل امور زندان های استان اصفهان، کمک هزینه ۸۰۱ میلیون تومان در این ایام به خانواده ها از دیگر اقداماتی است که در راستای حمایت از خانواده های زندانیان انجام شده است.

گرجی زاده گفت: در بحث فرهنگی، اشتغال و قرآنی در زندان ها همیشه مقام اول را در کشور داشته ایم. در حال حاضر ۲۴۰۰ حافظ قرآن در زندان های اصفهان حضور دارند. ۷ هزار زندانی همیشه مشغول به کار بوده اند که اکنون به دلیل شیوع کرونا مشکلاتی دارند، اما برای رفع آن دو قرارداد با سنگبری های اصفهان بسته شده است.

وی در مورد ابتلای زندانیان اصفهان به کرونا، گفت: به هر سمتی می رویم که زندانیان را در این شرایط کرونایی به زندان ها وارد نکنیم البته از این ویروس بی نصیب هم نبودیم، اما مدیریت کردیم و مخاطرات کمتری در بحث کرونا نسبت به کل کشور داشتیم.

گرجی زاده تمدید مرخصی ها و عفو زندانیان را راهکارهایی برای کاهش تراکم زندان ها دانست و گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان های اصفهان، بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت برای قرنطینه بیماران ایجاد شد و در کل زندان مرکزی از ورود زندانیان جدید جلوگیری کردیم.

وی از تجهیز ساختمانی برای زندانیان آبرومند خبر داد و گفت: درگیر کسانی هستیم که سند و وثیقه ندارند و باید شرایطی ایجاد شود تا به زندان ها وارد نشوند و به این منظور در کانون اصلاح و تربیت مرکزی ایجاد کرده ایم که این افراد در آنجا باشند که برای تجهیز و اتمام آن به یک میلیارد تومان نیاز است

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها