ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل نقض منشور ملل متحد توسط امریکا را تشریح کرد:

هر 9 روز یک تحریم

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در 20 ژانویه 2017 حدود 129 تحریم علیه ایران اعمال نموده است، و این واقعیت نمایان شد که امریکا هر 9 روز یک تحریم جدید علیه ایران وضع کرده است.

هر 9 روز یک تحریم

هنگامی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه روز گذشته‌اش به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل اعلام کرد که امریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در 20 ژانویه 2017 حدود 129 تحریم علیه ایران اعمال نموده است، این واقعیت نمایان شد که امریکا هر 9 روز یک تحریم جدید علیه ایران وضع کرده تا به این ترتیب واشنگتن در تاریخ نظام تحریم‌های ضد ایرانی به مرزهای رکوردشکنی نزدیک شود.
از این منظر بود که وزیر امور خارجه ایران در این نامه که در سالروز خروج امریکا از توافق هسته‌ای نوشته شد، تأکید کرد که ایران با‌وجود هم پیمانی مسالمت آمیزش در چارچوب برجام، تحت بی‌سابقه‌ترین فشارهای اقتصادی قرار گرفته و ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران و روابط تجاری بین‌المللی‌اش وارد شده است. ظریف با اشاره به اینکه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به طور مستمر تحت قوی‌ترین نظام نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارد، طرح خطرات اشاعه‌ای از سوی امریکا را ادعایی موهوم خواند که تنها با هدف دستیابی به اهداف یکجانبه این کشور مطرح شده است. وزیر خارجه ایران ذیل چنین شرایطی از آمادگی ایران برای گفت‌و‌گو در هر سطحی سخن به میان آورده است.

گفت‌و‌گوهایی که هدفش کاستن از فشارها برای ختم به خیر کردن پرونده هسته‌ای کشورمان است و در صورت حصول نتیجه می‌تواند هم روند بازگشت ایران به مجموعه تعهدات هسته‌ای اش را تضمین کند و هم با برداشتن تحریم‌های گره خورده به این پرونده، از بار فشار روی مردم بکاهد. اما واقعیت اینجاست که هرچه زمان می‌گذرد و دور جدید انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک‌تر می‌شود، تکاپوی داخلی در واشنگتن برای زدن ضربات آخر به برجام هم شدت می‌گیرد. تحرکاتی که از نخستین روز روی کار آمدن ترامپ، پا به پای تحولات توافق هسته‌ای حرکت و خودنمایی کرده و در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است. چنان که هر 9 روز یک رویداد تحریمی در تقویم سیاسی امریکا و ایران به ثبت رسیده و حالا کاخ سفید به‌دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت است.
ظریف در این نامه درباره عواقب خطرناک خروج غیرقانونی امریکا از برجام هشدار داد. وزیر خارجه ایران در این نامه توجه دبیرکل سازمان‌ ملل متحد را به برخی موضوعات مرتبط با خروج غیرقانونی ایالات متحده امریکا از برجام و همچنین اعمال غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه آن دولت علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی که در تناقض روشن با تعهدات آن دولت ذیل حقوق بین‌الملل است، همچنین توجه شورای امنیت را به موضوعات مرتبط با نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد، علی الخصوص ماده ۲۵ توسط ایالات متحده که اعتبار و تمامیت سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کرد. ظریف در این نامه با اشاره به خروج ایالات متحده از برجام و خاتمه مشارکت آنان در برجام و اعمال مجدد تمامی تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بود و «ناپایبندی اساسی» نسبت به برجام در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که خود امریکا آن را ارائه کرده بود، تأکید کرد: «سازمان‌ ملل متحد می‌بایست فوراً به مسئولیت دولت ایالات متحده رسیدگی کرده و آن دولت را به‌دلیل تبعات اعمال متخلفانه‌اش که در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل قرار دارد، پاسخگو سازد.

ظریف همچنین با بیان اینکه امریکا نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه همچنین در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو ملل متحد به طور اساسی مانع‌تراشی کرده است

بی‌کیفرمانی ایالات متحده در این مورد و سایر موارد، به اعتبار سازمان ملل متحد بشدت لطمه خواهد زد.»
وزیر خارجه ایران افزود: «امریکا بخصوص از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ تاکنون، بار دیگر به اقدامات قهرآمیز یکجانبه متوسل شده و نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو ملل متحد به طور اساسی مانع‌تراشی کرده است.» وی با هشدار به عواقب اقدامات یکجانبه امریکا علیه صلح و امنیت بین‌المللی، تأکید کرد: «وقت آن رسیده که شورای امنیت و اعضای آن، اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها را تضمین نمایند و شورای امنیت به جای نظارت منفعلانه نسبت به تکرار چنین رویکردهای توهین‌آمیز ایالات متحده همراه با بی‌کیفرمانی مطلق، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران که نقض منشور، قطعنامه ۲۲۳۱ و حقوق بین‌الملل است را قویاً محکوم کند.» وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز اطمینان از اطلاع دبیرکل سازمان ملل از گزارش‌های پانزده گانه و پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی پایبندی کامل ایران به تعهداتش وفق برجام افزود: «به منظور اثبات حسن نیت خود مایلم بار دیگر اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل و مؤثر خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»
ظریف در این نامه بعد از بیان ویژگی‌های اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأکید کرد: «بیانیه‌های مقامات امریکایی مبنی بر قصد آنها برای اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار نگران‌کننده است و ممکن است اوضاع را به شرایط غیرقابل‌ کنترل بکشاند و هرگونه اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف این چارچوب، پیامدهای جدی برای دوام و پایداری شرایط توافق‌ شده به همراه خواهد داشت.»
ظریف با استناد به تصریح نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به همتایان خود در قالب ۱+۴ (۸ مه ۲۰۱۹) مبنی بر اینکه هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است، تأکید کرد: «در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همان‌طور که قبلاً به اعضای باقیمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسئولیت آن برعهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده یا تلویحاً در قبال رفتار غیرقانونی اش سکوت نماید.» امریکا با در نظر گرفتن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهرماه در تلاش است با صدور قطعنامه جدیدی تعهدات شرکای برجامی ایران در چارچوب قطعنامه 2231 را نقض کند.

ظریف همچنین با بیان اینکه امریکا نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه همچنین در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو ملل متحد به طور اساسی مانع‌تراشی کرده است، افزوده است: «از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ تاکنون، دولت ایالات متحده بار دیگر به اقدامات قهرآمیز یکجانبه متوسل شده و ۱۲۹ تحریم علیه ایران اعمال نموده است تا بدان وسیله ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران و روابط تجاری بین‌المللی‌اش وارد سازد. این اقدامات آثار سوء مستقیمی بر بخش خصوصی ایران داشته است و درآمد مردم عادی ایران را قطع و توانایی بخش خصوصی برای تولید و کارآفرینی را کاهش داده است. امروز، شرایط اقتصادی کنونی در مقایسه با پیش از برجام نیز بدتر است. جهت روشن‌تر شدن موضوع، فهرست کامل این تحریم‌ها به پیوست این نامه ارسال می‌شود».
وزیر خارجه ایران در ادامه افزوده است: به‌منظور اثبات حسن نیت خود و تمایل جدی به حفظ برجام، مایلم بار دیگر اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل و مؤثر خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و آماده است تا جهت تضمین اجرای کامل برجام، به گفت‌و‌گو در هر سطحی ادامه دهد.

منبع: ایران آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها