نخست وزیر جدید عراق از اتخاذ تصمیمات مهم خبر داد

نخست وزیر جدید عراق از بازگرداندن عبدالوهاب الساعدی به خدمت نظامی و ارتقای وی به عنوان رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم و نیز تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص رخدادها در عراق از اکتبر گذشته خبر داد.

نخست وزیر جدید عراق از اتخاذ تصمیمات مهم خبر داد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق از بازگرداندن عبدالوهاب الساعدی به خدمت نظامی و ارتقای وی به عنوان رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم و نیز تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص رخدادها در عراق از اکتبر گذشته خبر داد.

به نقل از سومریه نیوز، الکاظمی در سخنانی گفت: ما مجموعه‌ای از تصمیمات را اتخاذ کردیم که در رأس آن پرداخت حقوق بازنشستگان است. ما نسبت به این مسئله اهتمام داریم که در پرداخت این حقوق تاخیری صورت نگیرد، ما همچنین تصمیم گرفتیم کمیته عالی حقوقی حقیقت‌یاب را در خصوص تمامی رخدادهای صورت گرفته از اول اکتبر سال ۲۰۱۹ تا به امروز تشکیل دهیم تا عدالت و انصاف محقق شده و کسانی که در ریختن خون عراقی‌ها نقش داشته‌اند بازخواست شوند و به خانواده‌های شهدا غرامت پرداخت شود و مجروحان تحت درمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین به دستگاه‌های امنیتی دستور داده‌ایم تا تمامی بازداشت شدگان را که در تظاهرات شرکت کرده‌ بودند، آزاد کنند. ما از شورای عالی قضایی خواستیم تا در خصوص آزادی تظاهرکنندگانی که تخلفات کوچکی را مرتکب شده‌اند آزاد کند اما در این امر کسانی که در ریختن خون عراقی‌ها دست داشته‌اند، مستثنی هستند.

الکاظمی گفت: تصمیم گرفتیم کمیته بحران را از میان افراد متخصص در امور خارجه و روابط بین المللی تشکیل دهیم تا مذاکراتی با طرف آمریکایی در خصوص بازنگری در توافق استراتژیک میان دو کشور در راستای تحقق وحدت و حاکمیت عراق صورت بگیرد.

الکاظمی گفت: همچنین تصمیم گرفتیم برادر قهرمان عبدالوهاب الساعدی را به خدمت بازگردانده و پست او را ارتقا داده و او را به عنوان رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم تعیین کنیم.

وی تاکید کرد که دولت وی همانطور که وعده داده بود دولتی با رویکردی شفاف خواهد بود و دولت اتاق‌های تاریک نخواهد بود و هر تصمیمی که ما اتخاذ می‌کنیم برای خدمت به منافع کل عراق باشد.

در سپتامبر گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق تصمیم گرفت تا عبدالوهاب الساعدی را از منصب خود به عنوان فرمانده نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم برکنار کند.

الساعدی در گفت‌وگویی مطبوعاتی با بیان آنکه عبدالمهدی به صورت تلفنی این تصمیم را به وی ابلاغ کرده و دلایل آن را اعلام نکرده است، این تصمیم را "توهین و بازخواست" تلقی کرد.

این گمان می‌رود که تصمیم برکنار کردن الساعدی یکی از دلایل مستقیم آغاز اعتراضات بی‌سابقه در عراق بوده باشد که از اکتبر گذشته تا به الآن ادامه دارد.

معترضان بارها عکس‌های الساعدی را در دست گرفته و نام وی نیز در میان نامزدهای تصدی پست نخست وزیری دولت مطرح شده بود.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها