آخرین باری که آتشفشان دماوند فوران کرد چه زمانی بود؟

طبق تحقیقات زمین شناسان، آخرین فوران جدی این کوه آتش فشانی حدود 7هزار و 500 سال پیش به وقوع پیوسته است و از آن سال به بعد دیگر فعالیت جدی آتشفشانی در این منطقه مشاهده نشده و به ثبت نرسیده است.

آخرین باری که آتشفشان دماوند فوران کرد چه زمانی بود؟

به گزارش خبر فوری ، با وقوع زلزله 5.1 ریشتری در نزدیکی دماوند بسیاری از احتمال فعال شدن مجدد کوه آتشفشانی دماوند سخن گفته اند. احتیاج به گفتن نیست که فعال شدن این آتش فشان تا چه حد می‌تواند بر زندگی مردم تهران و حومه تاثیرگذار باشد. به گفته محققان، در شعاع 100 کیلومتری این قله آتشفشانی، 16 میلیون و 700 هزار نفر در مناطق شهری و 2 میلیون و 700 هزار نفر در مناطق روستایی ساکن هستند. از این رو انتظار می‌رود فعال‌شدن این آتشفشان بسته به جهت وزش باد، این جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد.

پرسش ها و اما و اگرهای بسیاری در مورد چگونگی شکل گیری کوه آتشفشانی دماوند و احتمال فعال شدندش مطرح است. اگرچه محققان احتمال فعال شدن مجدد دماوند را بالا نمی‌دانند اما بسیاری از آتشفشان شناسان دماوند را یک کوه آتشفشانی نیمه فعال می نامند. وجود چندین چشمه گوگردی و چشمه‌های آب گرم، از شواهد نیمه ‌فعال بودن این آتشفشان است. با این حال، علت اصلی این نامگذاری، سابقه فعالیت و فوران این کوه آتش فشانی است. اکنون پرسش این است. آخرین باری که دماوند فوران کرد به چه زمانی بر می‌گردد؟

آخرین خودنمایی دماوند به چند سال قبل باز می گردد؟

دماوند یک کوه آتشفشانی نیمه‌فعال است که عمدتاً در دوران چهارم زمین‌شناسی موسوم به دوران "هولوسین" تشکیل شده و اولین فوران آن حدود 1.78 میلیون سال قبل به ثبت شده است. با این وجود، حداکثر تعداد فوران آن طی 600 هزار الی 280 هزار سال قبل رخ داده است. طبق تحقیقات زمین شناسان، آخرین فوران جدی این کوه آتش فشانی حدود 7هزار و 500 سال پیش به وقوع پیوسته است و از آن سال به بعد دیگر فعالیت جدی آتشفشانی در این منطقه مشاهده نشده و به ثبت نرسیده است.

اکنون دهانه آتشفشانی دماوند به چه صورتی است؟

قطر دهانه این آتشفشان در حدود ۴۰۰ متر است که دریاچه‌ای از یخ آن را پوشانده و دودخان‌هایی در اطراف آن وجود دارد. دودخان یا فومرول به حفره‌ای در پوسته سیاره و اغلب در اطراف آتشفشان‌ها گفته می‌شود که از آن بخار و گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، گوگرد دی‌اکسید، هیدروژن کلرید و سولفید هیدروژن خارج می‌شود.

به جز دودخان، نشانه‌هایی از وجود دهانه‌های قدیمی و کاسه‌های آتشفشانی در پهلوهای جنوبی و شمالی کوه ملاحظه می‌شوند که قطر کاسه شمالی به 9 کیلومتر می‌رسد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاربر ناشناس
    1

    دماوند هم حال و حوسلش سر رفته از دست کرونا میخواد یه تکونی به خودش بده و بلرزه و زلزله بیاره .

  • هومن ندیمی از زنجان
    8

    من می گم اگر کوه دماوند فعال شود خیلی به تهران یا همان پاییتخت اسیب می رسد

    نظرات شما -
    • مونتای
      0

      آفرین،مغزه کی بودی تو؟هههههه

  • محمد حسین
    2

    اگه فعال شه من میمیرم خخخخخخ به نظر من فعال شه کار خیلی زیتدی نمیکنه ولی دوست دارم فعال شه

  • Yalda
    4

    کاشکی فوران کنه همه بمیریم

  • ناشناس
    3

    خیلی باحالید

  • 2

    خیلی باحالید فکر میکنید اولش میمیرید ولی بعدش با عضاب میمیرید

  • اتشفشان
    3

    خیلی باحالید جالب بود

  • سامیه
    0

    بابا مگه من پرسیدم کی فوران میکنه
    من گفتم آخرین بار کی فوران کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها