سنا درباره وتوی قطعنامه منع جنگ با ایران تصمیم می‌گیرد

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا می‌گوید این مجلس پنجشنبه درباره اقدام دونالد ترامپ در وتوی مصوبه کنگره درباره ایران تصمیم گیری خواهد کرد.

سنا درباره وتوی قطعنامه منع جنگ با ایران تصمیم می‌گیرد

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا می‌گوید این مجلس پنجشنبه درباره اقدام دونالد ترامپ در وتوی مصوبه کنگره درباره ایران تصمیم گیری خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه مصوبه‌ای را وتو کرد که او را از اقدام نظامی علیه ایران بدون دریافت مجوز کنگره منع می‌کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای این مصوبه کنگره را ناقض اختیارات ریاست جمهوری و یک حمله سیاسی علیه دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خوانده است.

این مصوبه پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران تصویب شد.

لغو وتوی رییس جمهوری آمریکا به رای دو سوم نمایندگان سنا نیاز دارد. به گفته تحلیلگران، به نظر نمی‌رسد حامیان این مصوبه از رای لازم برای لغو وتوی دونالد ترامپ برخوردار باشند.

مصوبه کنگره آمریکا الزام آور نیست، ولی از نظر نمادین اهمیت دارد. این مصوبه در ۲۴ بهمن با ۵۵ رای مثبت، شامل رای دموکرات‌ها و هشت نماینده جمهوری خواه در مجلس سنا تصویب شده بود.

در مجلس نمایندگان هم این مصوبه در ۲۱ اسفند با حمایت ۶ نماینده جمهوری‌خواه از اقدام دموکرات‌ها تصویب شد.

بیانیه کاخ سفید به نقل از ترامپ نوشت: این قطعنامه یک توهین بزرگ به وسیله دموکرات‌هاست که بخشی از راهبرد آن‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آبان از طریق ایجاد تفرقه در میان جمهوری خواهان است.

ترامپ همچنین از جمهوری‌خواهانی که به این مصوبه رای دادند انتقاد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه همچنین با تکرار گفته‌های قبلی خود که به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را یک اقدام پیشگیرانه دانسته بود، نوشت: قانون اساسی این موضوع را به رسمیت شناخته است که رییس جمهوری باید اقدام‌های آتی دشمنان را پیش‌بینی کند و به سرعت اقدام کند... این همان کاری است که ما کردیم.

سناتور دموکرات، تیم کین که پیش نویس این مصوبه را در سنا مطرح کرده بود، در واکنش به وتوی آن به وسیله دونالد ترامپ، در بیانیه‌ای نوشت که ترامپ با وعده پایان دادن به جنگ‌های بی پایان در انتخابات پیروز شد، ولی مصوبه‌ای را وتو کرده که می‌تواند مانع از جنگ غیرضروری در خاورمیانه شود.

دونالد ترامپ تاکنون هفت مصوبه کنگره را وتو کرده است.

منبع: بی بی سی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها