کسی نمی‌داند امام مجتبی (ع) شعر هم می‌گفته‌اند

نویسنده کتاب «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن‌ مجتبی (ع)» گفت: متاسفانه در کمتر کتابی به جنبه‌های مختلف زندگی این امام بزرگوار پرداخت شده، حتی شاید عده‌ای مطلع نباشند که امام حسن(ع) اشعاری هم دارند؛ اشعاری که بار اخلاقی و تربیتی دارد.

کسی نمی‌داند امام مجتبی (ع) شعر هم می‌گفته‌اند

محمدرضا رمزی‌اوحدی نویسنده کتاب «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن‌ مجتبی (ع)» درباره این اثر اظهار داشت: «درباره امام حسن مجتبی(ع) آثار متعددی منتشر شده اما اغلب آنها به ماجرای صلح امام پرداخته‌اند و من با توجه به کمبود آثار با محوریت زندگی کریم اهل بیت (ع) تصمیم به تالیف این کتاب گرفتم. این اثر به شرح و سیره زندگی اخلاقی، سیاسی و اجتماعی امام دوم شیعیان پرداخته است.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن‌ مجتبی (ع)» ۳۵ فصل دارد که ۳۴ فصل درباره خود امام است و تنها یک فصل به ماجرای صلح می‌پردازد، گفت: «در این اثر موارد متعدد از جمله امام حسن (ع) در کتب اهل سنت، جایگاه امام در قرآن کریم، اشعار امام مجتبی (ع)، احادیث اخلاقی ایشان، جایگاه امام در قیامت و .... آمده است.»

رمزی‌اوحدی ضمن اشاره به اینکه در ۹۵ درصد آثاری که درباره امام نوشته شده محوریت ماجرای صلح است، ابراز داشت: «متاسفانه در کمتر کتابی به جنبه‌های مختلف زندگی این امام بزرگوار پرداخت شده، حتی شاید عده‌ای مطلع نباشند که امام حسن (ع) اشعاری هم دارند؛ اشعاری که بار اخلاقی و تربیتی دارد، اما به هر روی این کتاب به تمام جنبه‌های شخصیتی ایشان می‌پردازد.»

مولف این اثر آن را ۷۰۰ صفحه دانست و متذکر شد: «هزار و یک نکته از زندگی کریم اهل بیت (ع) در کتاب گنجانده شده، حتی بخشی هم به فرزندان ایشان و حضورشان در کربلا، صلح امام، شهادت ایشان و... مطرح می‌شود؛ باید بیان شود بخشی از خوانش‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، صحت ندارد؛ چرا که متاسفانه وقایع تاریخی مرور نمی‌شود.»

اوحدی کتاب را حاوی ۶۰ حدیث از امام حسن مجتبی (ع) دانست و افزود: «ایشان فرمایشات اخلاقی فراوانی دارند و در کنار آن ۶۰ حدیث هم گنجانده شده است. بررسی دقیق زندگی ایشان نشان می‌دهد که رفتار ایشان قرآنی بوده است.»

وی به ویژگی «کریم» بودن در امام اشاره کرد و گفت: «امام حسن (ع) بسیار مهربان بوده‌اند و احدی از نزد ایشان دست خالی باز نمی‌گشت. این مسئله کریم بودن امام در میان اهل سنت هم شهره است.»

کتاب «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن‌ مجتبی (ع)» که از سوی انتشارات جلوه کمال راهی بازار نشر شده است، ابتدا دوران تولد و کودکی امام حسن (ع) را در زمان رسول‌الله (ص)، ارزیابی و امامت و خلافت وی را مورد بازبینی قرار می‌دهد. نویسنده در ادامه سفارش‌های پدرانه امام علی (ع) به امام حسن (ع) را ذکر و احادیث اخلاقی و معنوی ایشان را یادآوری می‌کند.

این نوشته در پایان، احادیث امام حسن (ع) درباره امام مهدی (عج)، پرسش‌ها و پاسخ‌ها از امام حسن (ع)، عبادت‌ها و دعاهای امام و فضایل و کرامات او را به بحث می‌گذارد. احادیث اخلاقی و معنوی امام حسن (ع) نیز از مباحث ممتاز این نوشته است.

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چگونه می شود دین خدا را از اسارت فکر ناقص و بغرنج بشر رهایی بخشید؟ --- بیش از چهارده قرن پس از رحلت پیامبر اسلام تا کنون بشر پیوسته با افزوده های بغرنج غیر قابل درک و اثبات ناپذیر اندیشه ها و تصورات ذهن محدود و ناقص و کم ظرفیت خود دین خدا را با ملغمه ای از احکام و اعتقادات پیچیده ی ساخته و پرداخته ی این ذهن از حالت رحمانی سادگی و آسانی و اعتدال گرا و اجرا پذیر بودن بیرون آورده و بنام علوم دین أما از نوع منحصر به بشر بگونه ای ناهمگن و نا هماهنگ و غیر منسجم با سادگی و اعتدال گرایی قرآن به ملغمه ای بغرنج از احکام و اعتقادات بشری غیر قابل درک و غیر قابل اثبات و گمراه کننده و نفرت آفرین تبدیل کرده است. دانشمندان مسلمان قرآن شناس اعتدال گرای دل سوز و و فادار دین خدا موظف اند با پیروی از رهنمودهای نورانی قرآن که اعتدال گرایی و آسانی و سادگی و اجرا پذیر و قابل درک و اثبات بودن را برای این دین تبلیغ می کنند با تشکیل یک بسیج علمی جهانی تلاش سازمان یافته ی بی وقفه و آگاهانه ی ضابطه مندی را برای رهایی دین خدا از بغرنجیهای گمراه کننده بشر شروع و با همت ودانش علمی اعتدال گرا با تکیه به محکمات مفصل قرآن تا رسیدن به نتایج خدا پسندانه ی مطلوب ادامه دهند و پیگیر باشند. رسیدن به نتایج خدا پسندانه ی علمی مطلوب از تلاش مذکور اگر نزد پی گیران این موضوع ایمان و دلسوزی و وفا دارای صادقانه به دین خدا و آگاهی به رهنمودهای قرآن حکیم فراهم باشد می تواند با توکل پیوسته به خداوند توانای مطلق و درخواست یاری همیشگی از او بی تردید پر ثمر و آکنده از خیر باشد. والله من وراء القصد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها