سعید ملایی می‌تواند ورزش ایران را تعلیق کند؟

بعد از مهاجرت سعید ملایی از ایران و مصاحبه‌های جنجالی او علیه مدیران ورزش ایران و همچنین فدراسیون جودو، حالا خبر رسیده که سعید ملایی قرار است علیه جودوی ایران در دادگاه CAS شهادت بدهد.

سعید ملایی می‌تواند ورزش ایران را تعلیق کند؟

داستان سعید ملایی و فدراسیون جودوی ایران پایان ندارد. بعد از مهاجرت سعید ملایی از ایران و مصاحبه‌های جنجالی او علیه مدیران ورزش ایران و همچنین فدراسیون جودو، حالا خبر رسیده که سعید ملایی قرار است علیه جودوی ایران در دادگاه CAS شهادت بدهد. این کار سعید ملایی می‌تواند ورزش ایران را درگیر یک حاشیه بزرگ کند و حساسیت بیشتر فدراسیون‌های جهانی علیه ورزشکاران ایرانی را به همراه داشته باشد.

سعید ملایی دارنده مدال طلای جهان

ماجرا از کجا آغاز شد؟

شهریورماه سال گذشته سعید ملایی راهی توکیو شد تا در رقابت‌های جام جهانی جودو شرکت کند. ملایی تا نیمه‌نهایی این رقابت‌ها پیش رفت و در مسابقه ماقبل فینال به حریف بلژیکی خود باخت و از رسیدن به فینال بازماند. همین اتفاق کافی بود تا ملایی تصمیم به ترک اردوی تیم ملی جودو بگیرد و ژاپن را به مقصد آلمان ترک کند. بعد از چند روز بی‌خبری از سعید ملایی، او در مصاحبه با یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور اعلام کرد مدیران ورزش ایران او را مجبور کرده‌اند که بازی را به حریف بلژیکی واگذار کند تا بدین ترتیب از رو‌یارویی او با حریف اسرائیلی جلوگیری کنند. بعد از این مصاحبه بود که ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی، جودوی ایران را تعلیق کرد.

سعید ملایی

دوستی ویزر و نتانیاهو

رئیس فدراسیون جهانی جودو دوستی نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، دارد و در سال‌های اخیر کوشیده تا منافع نخست‌وزیر اسرائیل را تامین کند. شکست سعید ملایی در جام جهانی و ناراحتی او از این اتفاق بهترین فرصت برای ویزر بود. او بعد از علنی شدن مهاجرت سعید ملایی به آلمان، اعلام کرد این ورزشکار به دلیل فشارهای مدیران ورزش ایران برابر حریف بلژیکی شکست خورده است. او همچنین گفت جان این ورزشکار و خانواده‌اش در ایران در خطر است. ویزر در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپن درباره وضعیت سعید ملایی گفته است: «فشارهای زیادی در ایران به خانواده‌اش وارد کرده‌اند تا او را مجاب کنند در مرحله نیمه‌نهایی دسته منهای 81 کیلوگرم به ماتیاس کاس بلژیکی ببازد.» هرچند مسئولان ورزش ایران بارها این ادعا را تکذیب کردند.

ویزر و نتانیاهو

مصاحبه‌های جنجالی ویزر باعث شد رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران، در نامه‌ای خطاب به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، اعتراض خود و جامعه ورزش ایران را نسبت به رفتارهای او ابراز کند.

صالحی امیری در بخشی از این نامه با اشاره به سناریوی از پیش برنامه‌ریزی‌شده رئیس فدراسیون جهانی جودو اعلام داشته که او در حاشیه مسابقات جهانی ژاپن شرایط دلهره‌آور و پر‌استرسی را برای سعید ملایی ملی‌پوش جودو کشورمان به تصویر کشیده و به او القا کرده که در صورت بازگشت به ایران، با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وزیر با قول حمایت از این ورزشکار برای پیوستن به تیم پناهندگان IOC، سعی در ترغیب ملایی به درخواست پناهندگی در آلمان کرده و ملایی هم به خاطر همین فضای التهاب‌آور در مسابقات جهانی نتیجه نگرفته است.

صالحی امیری همچنین در بخشی از این نامه خطاب به توماس باخ نوشته: «مطلع باشید که به ملایی پیغام و اطمینان داده‌ام هیچ تهدیدی متوجه شخص وی و خانواده‌اش نبوده و نیست و ضمانت می‌کنم همچون یک قهرمان در ایران و با آغوشی باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک

جودوی ایران تعلیق شد

هرچند وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودوی ایران کوشیدند تا سعید ملایی را راضی به بازگشت کنند و جلوی تعلیق جودوی ایران را بگیرند، اما ملایی به بازگشت رضایت نداد و فدراسیون جهانی هم کمپینی برای تعلیق جودوی ایران راه انداخت.

سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی، درباره پرونده سعید ملایی می‌گوید: «بعد از مصاحبه سعید ملایی شرایط ورزش ایران کمی پیچیده شده است. در گذشته ورزشکاران برای روبه‌رو نشدن با حریفان اسرائیلی مدارک کافی داشتند و فدراسیون‌های جهانی هم نمی‌توانستند از آن ایرادی بگیرند، اما بعد از مصاحبه ملایی و بیان این موضوع که مسابقه‌اش را به عمد باخته، شرایط کمی متفاوت شده است.»

در آخر هم تلاش‌های رئیس فدراسیون جهانی جودو نتیجه داد و جودوی ایران تعلیق شد. حال این اتفاق مشکلات زیادی برای ورزشکاران این رشته به وجود آورده است. محمدرضا حاج یوسف‌زاده، مربی تیم ملی جودوی کم‌بینایان ایران، درباره شرایطی که تعلیق جودوی ایران برای ملی‌پوشان کم‌بینای ایران پیش آورده است به اعتمادآنلاین توضیح می‌دهد: «با تعلیق جودوی ایران شرایط کمی برای ما سخت شده است. تا زمانی که جودوی ایران تعلیق نشده بود، پارالمپین‌های ما هم از حریفان تمرینی متعددی سود می‌بردند، اما امروز هیچ حریف تمرینی خوبی برای ملی‌پوشان وجود ندارد. بعد از تعلیق، جودوکاران تغییر رشته داده‌اند و در کشتی کوراش و جوجیتسو فعالیت می‌کنند، به همین خاطر هم حریفان تمرینی خوبی نداشته‌ایم.»

جودو

اعتراض ایران به CAS

بعد از تعلیق جودو، آرش میراسماعیلی رئیس این فدراسیون اعلام کرد که این پرونده را به دادگاه بین‌المللی ورزش می‌برد؛ بنابراین اکنون پرونده تعلیق جودوی ایران در دادگاه بین‌المللی ورزش تحت بررسی و رسیدگی است. امیرساعد وکیل که این پرونده را در دادگاه بین‌المللی ورزش دنبال می‌کند درباره شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو می‌گوید: «در جریان رسیدگی دادگاه مجدداً در 22 اکتبر کمیته استیناف انضباطی فدراسیون بین‌المللی جودو تصمیم تعلیق فدراسیون جهانی جودو را مورد تایید قرار داد که به همین منظور شکایت جدیدی از سوی فدراسیون جودوی ایران در دادگاه بین‌المللی ورزش از تصمیم اخیر فدراسیون جهانی جودو به ثبت رسید. فدراسیون جودوی ایران با تمام قوا در صدد دفاع از حقوق خانواده 60 هزار نفری جودو است که بسیاری از قهرمانان آن امکان حضور در رقابت‌های بین‌المللی، کسب مدال و اخذ سهمیه المپیک را به دلیل تصمیم فدراسیون جهانی، در دوره بسیار کوتاه اوج آمادگی جسمانی خود، از دست دادند.»

دادگاه عالی ورزش

شهادت سعید ملایی علیه ورزش ایران

هرچند قرار بود پرونده جودوی ایران در دادگاه CAS بیستم فروردین‌ماه بررسی شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تاریخ بررسی این پرونده به تعویق افتاده است.

طبق اعلام این فدراسیون، تاریخ جدید رسیدگی به پرونده تعلیق فدراسیون جودوی ایران مشخص شده و فدراسیون جودو هم تلاش دارد تا از حق ورزشکاران این رشته در این دادگاه دفاع کند؛ اما گویا خبرهای خوبی از این پرونده به گوش نمی‌رسد. وکلای فدراسیون جهانی جودو لایحه‌های جدیدی را به دادگاه ارائه داده‌اند که باعث شده این پرونده رنگ و بویی سیاسی پیدا کند. در این میان برخی از افراد معتقدند پرونده جودوی ایران در CAS می‌تواند تمام ورزش ایران را در خطر تعلیق قرار دهد و دادگاه CAS تنها به تعلیق رشته جودو اکتفا نکند.

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره برگزاری دادگاه CAS و همچنین شائبه سیاسی شدن این پرونده در دادگاه بین‌المللی ورزش گفته است: «با توجه به شیوع کرونا هر 2 طرف دعوا، یعنی ما و فدراسیون جهانی، توافق کردیم که این دادگاه به زمان دیگری موکول شود، اما چند روز پیش ایمیلی از سوی CAS دریافت کردیم که نگرانی‌هایمان را دوچندان کرده است. متاسفانه در این ایمیل به مواردی اشاره شده که ربطی به مسائل ورزشی ندارد و بیشتر به چالش‌ها و مشکلات سیاسی داخلی و خارجی ایران اشاره شده است. ذکر همین موارد باعث شده ما حس کنیم علاوه بر جودو، کل مجموعه ورزش کشور هم با مشکلاتی مواجه شود.»

میراسماعیلی البته به شهادت سعید ملایی در این دادگاه که قرار است 27 شهریورماه در سوئیس برگزار شود هم پرداخته است: «به ‌جز ملایی، وحید سرلک که پیش‌ از ‌این از تیم ملی رفت و تغییر تابعیت داد به همراه محمد منصوری، مربی ملایی، نیز کسانی هستند که می‌خواهند بیایند و به نفع فدراسیون جهانی در دادگاه صحبت کنند.»

آرش میراسماعیلی

ورزش ایران تعلیق می‌شود؟

با صحبت‌هایی که آرش میراسماعیلی مطرح کرده باید گفت، تمام ورزش ایران در خطر تعلیق قرار دارد و وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک با یک مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اند.

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین راجع به صحبت‌های آرش میراسماعیلی درباره پرونده جودو ایران در دادگاه CAS و احتمال تعلیق ورزش ایران می‌گوید: «اولین سوالی که باید در این باره بپرسیم این است که دادگاه بین‌المللی ورزش صلاحیت تعلیق کامل ورزشی ایران را دارد یا خیر؟ صلاحیت دادگاه CAS تنها رسیدگی به اختلاف بین ورزشکاران و نهادهای ورزشی است. این دادگاه نمی‌تواند خارج از موضوع پرونده‌ای که پیش رو دارد رأی صادر کند. هر چقدر هم که فدراسیون جهانی جودو مدارک بیشتری به این پرونده اضافه کند، باز CAS تنها برای پرونده فدراسیون جودوی ایران رأی صادر می‌کند و کاری به کل ورزش ایران ندارد، چراکه تعلیق کل ورزش ایران را خارج از صلاحیت قانونی خودش می‌داند.»

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سعیدمهور
    0

    از این خاک بر سرها زیادن حیف خون ایرانی که تو رگشه بی بوته وطن فروش اجنبی

  • ایرانی
    0

    اگر مدال قهرمانی نتونستی بگیری مدال خیانت رو گرفتی.مبارکت باشه بدبخت خائن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها