معرفی مقصران آتش‌سوزی در استودیوی دوبله

مقصران حادثه آتش‌سوزی در استودیوی خصوصی که منجر به مرگ ۴ دوبلور و صدابردار شده بود، از سوی بازپرس پرونده معرفی شدند.

معرفی مقصران آتش‌سوزی در استودیوی دوبله

این حادثه آتش‌سوزی مرگبار بعد ازظهر یکشنبه 24 فروردین در خیابان اجاره‌دار تهران رخ داد.

یک ساختمان قدیمی و سه طبقه طعمه حریق شد و دقایقی بعد نیز مأموران آتش‌نشانی به محل رفته و پس از چند ساعت تلاش موفق به خاموش کردن آتش شدند. اما در ادامه کار مأموران چهار جسد را که درون اتاقکی کوچک در طبقه سوم ساختمان بود، پیدا کردند.از آنجایی که آتش به اتاقک 4 متری سرایت نکرده بود و آثاری از سوختگی در اجساد دیده نمی‌شد، موضوع به بازپرس غلامی از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران و مأموران پلیس پیشگیری اطلاع داده شد و آنها برای بررسی ماجرا راهی محل شدند.

نخستین تحقیقات نشان می‌داد که دو اتاقک طبقه بالایی این ساختمان استودیوی خصوصی دوبله فیلم بوده و دیوارهای اتاق‌ها نیز به همین خاطر آکوستیک شده بودند و قربانیان این آتش‌سوزی به نام‌های شهاب الیکا 39 ساله و دو برادر به نام‌های شاهین و رامین معین‌الدینی که آنها نیز در کار دوبله فیلم بوده و یک صدابردار به نام وحید رضایی 25 ساله در آنجا فعالیت می‌کردند.

تحقیقاتی که از سوی بازپرس غلامی صورت گرفت، نشان داد روز حادثه دو کارگر که برادرزاده و عمو بودند، در حال قیرگونی و ایزوگام تراس مشرف به دو اتاقک بودند که شعله‌های آتش آنها حین کار به اتاق سرایت کرده و آتش‌سوزی رخ داده است. در معاینات اولیه پزشکی قانونی، علت اولیه مرگ استنشاق دود و خفگی اعلام شد.

در ادامه تحقیقات مدیر استودیو که خودش در طبقه دوم همان ساختمان مستأجر بود، مدعی شد: از حدود یکسال قبل طبقه بالای این خانه را برای کار دوبله اجاره کردم. بدین ترتیب بازپرس جنایی به اتهام عدم رعایت نظامات دولتی که منتهی به قتل شبه عمد 4 مرد شده بود، دستور بازداشت دو کارگر ساختمانی و مدیر استودیو را صادر کرد.

همچنین دستور داد تا کارشناس آتش‌نشانی علت حادثه را مشخص کند.

نظریه کارشناسی

در تحقیقات انجام شده، کارشناس آتش‌نشانی ناایمن بودن استودیو را تأیید کرد و مقصران این حادثه شناسایی شدند.

طبق نظریه کارشناسی، دو کارگری که تراس مقابل اتاقک را ایزوگام و قیرگونی می‌کردند به این دلیل که اصول ایمنی کار را رعایت نکرده بودند، به میزان 30 درصد مقصر شناخته شدند.

مدیر استودیو نیز که نکات ایمنی را برای ایجاد چنین محیط کاری رعایت نکرده بود و عایق مناسب نداشت و به کپسول آتش‌نشانی نیز مجهز نبود، به میزان 25 درصد مقصر شناخته شد.

از سوی دیگر کارشناسان، شهاب الیکا و شاهین معین‌الدینی را به خاطر اینکه با وجود اطلاع از ایمن نبودن محل کارشان در آنجا مشغول به کار شده بودند، در مجموع به میزان 25 درصد مقصر شناختند و رامین معین‌الدینی و وحید رضایی نیز به همین دلیل 15 درصد مقصر شدند.

مالک ساختمان هم که ملک مسکونی را برای استفاده تجاری اجاره داده و نکات ایمنی را رعایت نکرده بود، در این حادثه 5 درصد مقصر شناخته شد که این حکم از سوی طرفین پرونده قابل اعتراض خواهد بود.

منبع: روزنامه ایران

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها