روزنامه آبزرور:

وقت فاصله گرفتن انگلستان از عربستان فرا رسیده است

روزنامه آبزرور با اشاره به تحولات اخیر در زمینه انرژی، این وضعیت را سرآغازی برای فاصله گرفتن انگلیس از عربستان دانسته است.

وقت فاصله گرفتن انگلستان از عربستان فرا رسیده است

روزنامه آبزرور در سر مقاله خود نوشته است: خودکفاتر شدن انگلیس در زمینه انرژی، بهترین زمان برای دور شدن از حکومت عربستان است.
این روزنامه با اشاره به کاهش بهای نفت به دلیل کاهش تقاضا و همچنین افزایش تولید، خاطرنشان می‌کند که استفاده از انرژی آبی، بادی و خورشیدی به شدت در حال گسترش است و پایان دوران سوخت‌های فسیلی نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. به نوشته این روزنامه، انرژی‌های تجدیدپذیر در سال جاری میلادی ۳۰ درصد از تقاضای جهانی نیروی برق را به خود اختصاص می‌دهد.

انگلیس طی روزهای گذشته رکورد تازه‌ای ثبت کرد و ۱۸ روز را بدون استفاده از نیروگاه برق زغال سنگی گذراند و در ۲۰ آوریل نیز در انرژی خورشیدی رکورد تازه‌ای زد.

آبزرور نوشته است: روابط عربستان و انگلیس بر پایه دو عامل نفت و تمایل عربستان برای خرید تسلیحات استوار است که هزاران فرصت شغلی در انگلیس نیز به همین فروش تسلیحاتی وابسته است.

بسیاری از این تسلیحات در جنگ یمن استفاده شده و در ژوئن سال گذشته میلادی دادگاه انگلیس در حکمی این فروش‌های تسلیحاتی را متوقف کرد.

در این سرمقاله آمده است: حال اگر نفت و سلاح را کنار بگذاریم، چه چیزی انگلیس را ملزم به ادامه روابط با عربستانی خواهد کرد که متهم به سرکوب و سوء استفاده از حقوق بشر است؟

به نوشته این روزنامه، چیزی که معمولا برای توجیه این ارتباط بیان می‌شود، همکاری عربستان در زمینه اطلاعاتی با کشورهای غربی در مبارزه با تروریسم است اما این جاده‌ای دو طرفه است زیرا حکومت عربستان با "تهدید ایران" و افراطگرایان سنی خود رو به رو است و نمی‌تواند رضایت جوانان خود را که خواستار جامعه‌ای باز تر هستند، جلب کند.

سرمایه‌گذاری‌های هنگفت عربستان در کسب‌وکارهای انگلیس نیز بهانه‌ای دیگر برای روابط با ریاض است اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که گفته می‌شود به دستور ولیعهد عربستان انجام شده، دلیل قانع کننده‌ای برای پایان این روابط است.

کاهش تقاضا برای نفت به این معناست که سعودی‌ها دیگر آن قدرت سابق نیستند. شیخ‌های نفتی دیگر نه زمان دارند و نه پول.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها