رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

والدین برای واکسیناسیون فرزندان خود بیش از ۳ روز تاخیر نداشته باشند

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تاخیر بیش از ۳ روز در برنامه زمان بندی واکسیناسیون کودکان جایز نیست و خانواده‌ها حتما در زمان‌های تعیین شده برای این کار اقدام کنند.

والدین برای واکسیناسیون فرزندان خود بیش از ۳ روز تاخیر نداشته باشند

سید راشد جزایری در برنامه سلامت باشید به مناسبت روز جهانی واکسیناسیون، افزود: در شرایط خاصی قرار داریم و کرونا هم کشور و هم جهان را تحت الشعاع قرار داده است لذا خواهشمندیم از والدین این است که به شایعات توجه نکنند، مراکز بهداشتی و درمانی، خانه های بهداشت، مراکز تزریق واکسن و... یکی از امن‌ترین مکان هایی هستند که سلامت و ایمنی کودک در آن ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ایمن سازی کودکان شامل واکسیناسیون بدو تولد، ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۱۲ ماهگی، ۱۸ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی است، بیان کرد: با توجه به نقش ارزنده واکسیناسیون در مهار و کنترل بیماریها ازجمله بیماری فلج اطفال که قریب ۲۰ سال است دیگر موردی از این بیماری دیده نشده است خانواده‌ها حتما جهت واکسیناسیون کودکان خود مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: نباید بیش از سه روز تاخیر در واکسیناسیون بر طبق جدول زمان بندی ایمن سازی کودکان ایجاد شود و چنانچه این تاخیر سه روزه پیش بیاید همکارانم در پایگاه‌های بهداشت، مراقبین سلامت، بهورزان و... با والدین تماس گرفته و پیگیری‌های لازم جهت اقدام به موقع واکسیناسیون کودکان را انجام می‌دهند.

جزایری تاکید کرد: انجام خدمات سرپایی برای بیماران کرونایی با رعایت کامل همه پروتکل‌های بهداشتی و دیگر خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی اعم از واکسیناسیون کودکان از یکدیگر تفکیک شده است و جای هیچ نگرانی برای خانواده ها در این زمینه وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه واکسیناسیون توانسته میلیاردها انسان را در جهان سلامت نگه دارد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه تاریخچه واکسیناسیون به سال ۱۷۴۹ بازمی‌گردد که واکسن آبله کشف شد و بعد از آن در سال ۱۸۸۰ لویی پاستور واکسیناسیون علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل هاری را آغاز کرد، عنوان کرد: واکسیناسیون امروزه یکی از ارزان‌ترین، با ارزش‌ترین، کم هزینه‌ترین و تکنولوژی برتر به شمار می‌رود که با اجرای همگانی آن در جهان دیگر شاهد شیوع بیماری‌های خطرناک در بین شیرخواران، کودکان و افراد بالغ نیستیم.

جزایری با بیان اینکه بیش از ۲۰ نوع بیماری است که مستقیما توسط واکسیناسیون مهار شده است، ازجمله این بیماری‌ها آبله است که ریشه‌کنی آن را در جهان شاهد هستیم، ادامه داد: واکسن‌ها به دو دسته باکتریایی و ویروسی تبدیل می‌شوند و واکسن‌های باکتریایی نیز خود به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: واکسن‌های باکتریایی شامل زنده و خفیف مثل (ب.ث.ژ) که برای جلوگیری از ابتلا به سل تزریق می‌شود، واکسن باکتریایی کشته شده که برای درمان سیاه سرفه، وبا و حصبه کاربرد دارد و برخی واکسن‌های ترکیبی زنده و کشته شده که برای درمان دیفتری و کزاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به واکسن‌های ویروسی که به واکسن‌های زنده خفیف شده برای درمان فلج اطفال (به صورت خوراکی)، سرخچه، اوریون و... و واکسن ویروسی کشته شده برای درمان آنفولانزا، هاری، فلج اطفال (به صورت تزریقی) و... اشاره و اضافه کرد: از برخی واکسن‌ها هم به شکل پادتن برای درمان بیماری‌هایی همچون هپاتیت (ب) استفاده می‌شود.

وی درخصوص واکسن‌های آنفولانزاعنوان کرد: این واکسن‌ها به علت جهش ویروس و تغییر ماهیت مرتب آن نمی توانند ایمنی کامل ایجاد کنند، بلکه تنها برای مدت محدودی قدرت و توان بدن بیمار را بالا می‌برند و البته ۱۰۰ درصد در درمان بیماری مؤثر هستند.

جزایری تاکید کرد: در کنار کارایی مؤثر واکسن‌ها در مهار بیماری‌ها بعضا عوارض جزئی مثل تورم و حساسیت در محل تزریق واکسن و تب در ۲۴ ساعت اول تزریق دیده می‌شود که در مراکز جامع خدمات سلامت آموزش‌های لازم در این خصوص به مادران داده می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ سازمان بهداشت جهانی به دولت‌ها و کشورهای جهان توصیه کرد اگر به دنبال ریشه کنی کامل فلج اطفال هستند حتما یک نوبت واکسن تزریقی علاوه بر واکسن های خوراکی به برنامه ایمن سازی اضافه کنند، این طرح سه نوبت در کشور انجام گرفت.

وی ادامه داد: تزریق واکسن فلج اطفال در بهمن ماه سال ۹۷ در این استان آغاز شد.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها