نامه سخنگوی حوزه قم به روحانی پیرامون عدم بازگشایی حرم های مطهر؛

آقای روحانی عذرخواهی کنید / کارشناسان گفته‌اند پیش‌بینی قبلی‌شان درمورد سهم زیارتگاه‌ها در انتقال کرونا اشتباه بوده

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در نامه ای به رییس جمهوری با اشاره به ریسک پایین بازگشایی اماکن مذهبی در شیوع کرونا، از وی خواست ضمن عذرخواهی از مردم، نسبت به تصمیم بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر کند.

آقای روحانی عذرخواهی کنید / کارشناسان گفته‌اند پیش‌بینی قبلی‌شان درمورد سهم زیارتگاه‌ها در انتقال کرونا اشتباه بوده

حجت الاسلام عباس رفعتی نائینی از اساتید خارج فقه حوزه علمیه قم و سخنگوی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه، در این نامه ، خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری آورده است: جناب آقای رئیس جمهوری، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه ‌کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیش‌بینی قبلی آنها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسی‌های دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافته‌اند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد می‌باشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به ۱ درصد نمی رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی رسد.

در ادامه این نامه آمده است: طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید.

ادامه نامه حاکیست: متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تاکید می‌ورزید در حالی‌که برخی‌از مکان‌ها که بیش‌از ۲۶ درصد تاثیر گذار در شیوع ویروس بوده‌اند را تعطیل نکرده‌اید!

نامه افزوده است: جناب آقای رئیس جمهور حتماً می‌دانید دو عنصر مکان و زمان در کسب فیوضات معنوی بر اساس آیات و روایات نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند.

در ادامه این نامه ادامه تاکید شده است: اینک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این دو عنصر بالندگی معنوی یعنی ماه خدا و اعتاب مقدس به هم پیوسته‌اند و از طرفی سنت حسنه حوزه‌های علمیه همواره پمپاژ و شارژ معنویت و تبلیغ دین به‌ وسیله اعزام مبلغین به اقصی نقاط کشور در ماه مبارک رمضان بوده است و با توجه به اینکه وظیفه حاکمیت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می فرماید، بسط معنویت، فرهنگ و معیشت است.

نامه حاکیست: یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد، لذا استدعا دارم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های دینی و تبلیغی را بار رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر فرمایید.

در ادامه این نامه تصریح شده است: در پایان این تصدیع، یادآور می‌شوم همواره مردم متدیّن و ولایت‌مدار ایران، انقلابی بوده و هستند و پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند، بنابراین نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمت اسلامی دلسرد نمود./

حجت الاسلام رفعتی نائینی در نامه خود تاکید کرده است: مردم ایران عزیز به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید متابعت از مقررات و قوانین جمهوری اسلامی را واجب می‌دانند، لذا درخواست می‌کنم به دستورالعمل‌های خود بیشتر توجه داشته باشید.

نامه سرگشاده سخنگوی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به رییس جمهوری و مطالبه عذرخواهی دولت از مردم و بازگشایی مراکز زیارتی در حالی است که آیت الله اعرافی مدیر این حوزه ها چند روز پیش در اظهاراتی که در مرکز خبر حوزه منتشر شد، تاکید کرده بود: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.

اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفته است: «این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند، ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد».

بر این اساس مشخص نیست، نامه سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در مخالفت با این اظهارات است و یا این که بعنوان نظر شخصی وی ابراز شده است.

این در حالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در آخرین اظهارات خود عصر سه شنبه با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمی‌توان گفت که در مرحله پساکرونا به سر می‌بریم.

محمدرضا قدیر تاکید کرده بود که پایان کرونا نامعلوم است و ازاین‌رو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامه‌ریزی شود.

ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمی‌توان گفت که در مرحله پساکرونا به سر می‌بریم.

محمدرضا قدیر عصر سه‌شنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاین‌رو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامه‌ریزی شود.

ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمی‌توان گفت که در مرحله پساکرونا به سر می‌بریم.

محمدرضا قدیر عصر سه‌شنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاین‌رو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامه‌ریزی شود.

ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمی‌توان گفت که در مرحله پساکرونا به سر می‌بریم.

محمدرضا قدیر عصر سه‌شنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاین‌رو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامه‌ریزی شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • حجت
    0

    چرا هرکس جرات می کند به رییس جمهور توهین کند اون هم کسی که 100 هزار نفر هم نمیشناسنش و فکر میکنه ادم مهمیه باید اون بیاد عذر خواهی کند که میخواهد جون مردم را به خطر بندازد واقعا دیدگاه جاهلانه را باید در این جامعه کنترل کرد

    نظرات شما -
    • مونا
      0

      رئیس جمهور دیگه محبوبیتی نداره بین مردم

  • دلواپسان ملت
    0

    شماخیلی دلواپس عبادات ودعاها هستین مراسم را أنلاین اجرا کنید.اگر دنبال منافع مادی هستین که واگزارتون میکنیم به خدا.جان مردم واجب تر است؟ یا سودی که ازبازگشایی حرمها نصیبتان میشود؟ ریاکاری بسه.

  • احمدی
    0

    در دین هم به حفظ جان مسلمین تاکید شده است اگر ایمان شخص واقعی باشد با بستن ۱ ماهه مکانهای زیارتی خدشه نمیپذیرد ریاست جمهور معقولترین تصمیم را گرفتن تصمیمی که مراجع هم تایید کردند

  • یوسف
    0

    لطفا شما بکار خودتان برسید و مسئولیت هم بکار خودشان برای هرکاری عذرخواهی نمیکنند ورد زبان کردی تصمیم با آنها ست

  • کاربر ناشناس
    0

    این کروناکاسبی خیلی هارو تعطیل کرده

  • رحیمی
    0

    کرونا که قریب ۳ ماه است درجامعه مطرح شده وبه جهت جلوگیری از شیوع ان اماکن ومراسمات عمومی تعطیل شده اندحال بینی بین الله شما در این ۴۱ سال گذشته چه اقدام مثبتی برای بسط معنویت و عدالت در جامعه به خصوص برای جوانان کرده اید ؟ شما بجز دعواهای جناحی و تلاش برای تصاحب قدرت و تفرقه وهدیگر را دریدن وله کردن و ... ایا کار دیگری کرده اید ؟ چرا سر خود را زیر برف کرده اید ونمی بینید که وقتی صدای اذان درکشور اسلامی و جامعه واماکن پر ازدحامی چون بازار تهران بلند می شود بجز کمتر از ۳۰ صدم درصد جماعت حاضر در ان بازار ، به نماز که از ارکان رکین دین مبین است به نماز اهمیت نمی دهند ودر نماز جماعت شرکت نمی کنند !؟ ایا این وضع نابسامان تقصیر شماست یا بیماری کرونا ورئیس جمهور !؟ می دانید خیلی از جوانان دین زده این کشور وقتی که قانونی ویا غیر قانونی از کشور مهاجرت وکوچ می کنند لا مذهب ویا به ادیانی چون مسیحیت می گروند مقصر ان شما حاکمان چهل ساله اید یا کرونای ۳ ماهه !؟ ایا در این چهل سال که شما مبلغان دینی همه جور ازادی وامکانات داشته اید ریا ،تملق ، چاپلوسی ،پارتی بازی ، زدوبند ، حرام خواری ، رشوه خواری ، نجومی خواری ، بیت المال خواری ، اسراف وتبذیر، تجملات ، گرایش به زندگی اشرافی ، بالا شهر نشینی مسئولان ، خود برتر بینی مسئولان ، افزایش تعداد فقرا ، اقازاده پروری ،ویژه خواری ، ژن خوب و..... بیشتر شده است یا کمتر ؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دمت گرم چه گل گفتی واقعا در دوران اینها بخصوص ۲۵ سال گذشته روز بروز پایه های دین لرزان تر و حتی به مرحله بی دینی رسیده حالا دو ماه بخاطر سلامتی مردم این آقا از منتخب مردم میخواد که عذر خواهی بکند عذرخواهی شما دین فروشان باید بکنید

  • کاربر ناشناس
    0

    چیه جیرت کم شده شما میتوانید هر ساعت برید مسجد و زیارت ولی از طرف مردم نمیتونی تصمیم بگیری

  • علی
    0

    فقط حرم مطهر حضرت رضا(ع)رابازکنید،تا مردم با رعایت اصول بهداشتی بروندودعاکنند؛بقیه جاها پیشکش!

  • کاربر ناشناس
    0

    حفظ جان مردم واجبتره اعمال دینی رو میشه در خانه هم انجام داد

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای رحیمی نماز خوندن یا نه خوندن بستگی به عقیده و ایمان شخص به پروردگار دارد و ربطی بهیچ کس ندارد اگر کسی که نماز نمی خواند پیرو شیطان است و ربطی به دولت و کشور ندارد

  • یوسفی
    0

    آقای عزیز آقای روحانی هم لباس شماست وبه قانون و شرع بیشتر آگاه است لازم است زیاده روی نکنید صلاح کشور را بهتر تشخیص میدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها