بیش از ۶۰ درصد از کودکان خیابانی در استان البرز اتباع خارجی هستند

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: بالغ بر ۶۲/۲ در صد از کودکان  خیابانی خدمت گیرنده از بهزیستی استان البرز را کودکان اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

بیش از ۶۰ درصد از کودکان خیابانی در استان البرز اتباع خارجی هستند

اسداله حیدری اظهار داشت: از مجموع خدمت گیرندگان مراکز کودکان خیابانی استان 68/29 درصد کودکان کار و 31/71 درصد کودکان خیابانی هستند.

وی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان البرز با احتساب موارد پذیرش شده در سال‌های قبل که همچنان از مراکز تحت نظارت خدمات دریافت می‌کنند در مجموع در9 ماهه سال 98 به تعداد 637 نفر خدمات ارائه کرد، افزود: 473 نفر از این تعداد مربوط به سال 96 و 97 بودند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه بالغ بر 62/2 درصد کودکان خدمت گیرنده از مراکز کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی کودکان اتباع است، بیان کرد: 37/08 درصد کودکان ایرانی هستند.

حیدری با اشاره به اینکه تعداد قابل ملاحظه اتباع در بین کودکان کار و خیابانی نشان دهنده ضرورت توجه هر چه بیشتر به موضوع ساماندهی این قشر از جامعه می‌باشد، تصریح کرد: با توجه به آمار موجود 80/49 درصد کودکان خدمت گیرنده از مراکز کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی کودکان پسر بوده و 19/51 درصد کودکان دختر هستند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با عنوان اینکه، آمار بالای پسران در بین کودکان کار و خیابان می‌تواند به معنای عدم امکان شناسایی دختران کار به دلایل فرهنگی و آسیب‌های پنهان مربوط به این کودکان باشد، گفت: همچنین 46/34 درصد از کودکان در گروه سنی 6 تا 11 سال، 39/02 درصد در گروه سنی 12 تا 14 سال و12.8 درصد بین 15 تا 18 سال سن دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراوانی زیاد کودکان خیابانی در سنین دبستان، می‌توان گفت اساسی ترین نکته، تمرکز بر موضوع پیشگیری از بروز این پدیده در سن دبستان است، فرهنگسازی در سطح جامعه و جهت دهی حمایت‌های مردمی از پرداخت به افراد به پرداخت به موسسات و نهادها،شفاف سازی جهت جلب حمایت‌های مردمی، ارائه آموزش‌های لازم به اولیاء و تاکید بر اجباری بودن تحصیل کودکان می‌تواند زمینه‌های مورد نیاز جهت منع کار کودکان را فراهم نماید.

حیدری بیان کرد: بررسی وضعیت تحصیلی کودکان نشان می‌دهد 20/7 درصد از این کودکان ترک تحصیل کرده، تحصیلات 64 درصد از آن‌ها درمقطع دبستان بوده، 7/93درصد کودکان دوران راهنمایی ، 2/44 درصد از آن‌ها در مقطع متوسطه و مابقی زیر سن مدرسه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص نوع مشکل کودکان 65/8 درصد ازاین افراد کار در خیابان داشته‌اند، عنوان کرد: این امر نشان دهنده ارتباط کودک با خانواده و ضرورت کسب درآمد به دلیل فقر و مسائل معیشتی خانواده است.

وی افزود: 25/61 درصد از این کودکان نیز به دلیل بدسرپرستی خدمت گیرنده مراکز بوده‌اند.

حیدری گفت: در کنار کنترل ورود اتباع به کشور و ساماندهی صحیح آن‌ها , توجه به رفاه خانواده‌ها و تامین حداقل‌های مورد نیاز جهت معیشت اقشار ضعیف و کم درآمد به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم می‌تواند در پیشگیری از این مسئله تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها