وزیر اسبق امور خارجه آلمان:

آمریکا نقش رهبری در سیاست جهان را از دست داده است

وزیر اسبق امور خارجه آلمان معتقد است که نقش آمریکا در سیاست جهان در دوره زمامداری دونالد ترامپ به شدت کاهش یافته و در عین حال چین و اروپا نیز در موقعیت کنونی قادر به ایفای چنین نقشی در جهان نیستند.

آمریکا نقش رهبری در سیاست جهان را از دست داده است

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه آلمان در دوره صدراعظمی گرهارد شرودر، معتقد است که عملکرد آمریکا در برابر بحران کرونا منجر به کاهش نقش و جایگاه این کشور در سیاست بین‌الملل شده است.

وزیر اسبق امور خارجه آلمان بر این باور است که زمامداری دونالد ترامپ باعث شده است که آمریکا با رهبری کنسرت سیاست بین‌الملل وداع گوید.

فیشر گفته است از این منظر، نوامبر سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند نقشی تعیین کننده در سیاست بین‌الملل ایفا کند. به باور او، آمریکا تنها پس از برکناری دونالد ترامپ می‌تواند نقش خود را در سیاست جهانی احیا نماید.

وزیر امور خارجه آلمان در دوره صدراعظمی گرهارد شرودر بر این باور است که تاکید بیش از حد بر دولت ملی عملا با ادعای هدایت و رهبری بین‌المللی منافات دارد.

فیشر به عملکرد باراک اوباما در مدیریت بحران‌ها اشاره کرده و بر این باور است که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به عنوان نمونه در مقابله با بحران ابولا از همه توان اقتصادی، علمی و سیاسی خود به گونه‌ای موثر بهره گرفته است.

او در مصاحبه با اشپیگل به کاستی و ناتوانی دولت ترامپ در مقابله با بحران کرونا اشاره کرده و معتقد است که عملکرد ترامپ در برابر این بحران عملا باعث کاهش نقش و جایگاه آمریکا شده است.

به باور فیشر، اروپا و چین نیز در شرایط کنونی در موقعیتی نیستند تا کمبود ناشی از کاهش نقش آمریکا در سیاست بین‌الملل را جبران کنند.

قدرت‌گیری چین گرچه تغییر و تحولی بزرگ در سیاست بین‌الملل بوده اما این کشور نمی‌تواند در قرن جاری همان نقشی را برعهده گیرد که آمریکا تا پیش از آن برعهده داشته است. به باور فیشر، چین در عملکرد خود برای مقابله با بحران کرونا موفق به اعتمادسازی نشده است.

فیشر بر این باور است که هرگاه در دوران پساکرونایی جهان به پذیرش اهمیت تعامل بین‌المللی و تقویت نهادها و موسسات فراملی نظیر سازمان بهداشت جهانی گردن ننهد، باید خود را برای تکرار چنین فجایعی آماده کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها