۷۷۰ آی.پی دانشگاه‌ها برای اختصاص اینترنت رایگان به وزارت ارتباطات ارسال شد

مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۷۷۰ آی.پی از دانشگاه‌ها برای دریافت اینترنت رایگان و ادامه آموزش‌های الکترونیکی در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.

۷۷۰ آی.پی دانشگاه‌ها برای اختصاص اینترنت رایگان به وزارت ارتباطات ارسال شد

علی اکبر صفوی اظهار داشت: مجموع موارد آی پی های اقدام شده وزارت ارتباطات تاکنون ۴۰۵ مورد است که دانشگاه‌های دولتی ۲۲۰، وزارت بهداشت حدود ۷۰ و حوزه علمیه حدود ۳۵، دانشگاه‌های غیر انتفاعی حدود ۸۰ و تعداد آی پی های جدید بدون احتساب موارد اقدام شده، قبلی وزارت مجموع حدود ۷۷۰ IP بوده است.

وی تاکید کرد: این مسیر، مسیر قطعی حرکت همه دانشگاه‌های جهان در سال های آتی است و محتواهای تولیدی و تجارب این دوره ثروتی است که باید در شیوه تولید و نگهداری آنها دقت بسیاری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز به تشریح خلاصه‌ای از فعالیت‌های کارگروه پرداخت و گفت: پیگیری روزانه لیست مشخصات فنی دانشگاه‌ها برای اینترنت رایگان و ارسال آن به وزارتخانه های علوم و ارتباطات، پیگیری روزانه گزارش عملکرد دانشگاه‌ها، ارائه پیشنهادهای تخصصی و برگزاری جلسه هم‌اندیشی با اعضای هیأت مدیره انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و کرسی یادگیری الکترونیکی یونسکو برای همفکری از اقدامات این کارگروه بوده است.

صفوی در ادامه به برخی چالش‌های موجود برای کارگروه اشاره کرد و افزود: ارسال اطلاعات ناقص، تاخیر زیاد در ارسال اطلاعات، چالش‌های فراوان در وزارت ارتباطات برای اینترنت رایگان، شناخت نداشتن بسیاری از دانشگاه‌ها از راه‌های ممکن، بهبود کیفیت و لزوم آموزش برخی اساتید از چالش‌های مهم این کار گروه در این مدت است.

الزام تبدیل تهدید کرونا به فرصت

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضرورت‌ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی‌آوردن به روش‌های نوین آموزشی را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌ها، بهره‌مندی دانشگاه‌ها از مزایای آموزش الکترونیکی، توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می‌توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد.

به گفته خاکی صدیق، گام‌های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش‌های الکترونیکی، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی و سنجش و ارزیابی، از اقدامات ضروری در این شرایط است.

معاون آموزشی وزارت علوم به گام‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: صدور بخشنامه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی، توجه به آموزش‌های غیرحضوری، پیگیری تقویت زیر ساخت‌ها در دانشگاه‌ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها از گام‌هایی بودند که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شدند.

وی گفت: ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت ۱۳۹۹ ، ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است.

خاکی صدیق در زمینه آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی گفت: ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان‌شناختی، برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها، انجام مصاحبه‌های رسانه‌ای و راه‌اندازی وب‌گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت‌های اجرایی در این زمینه‌ها بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد: درخواست گزارش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست‌گذاری آینده و دسته‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است.

وی درخصوص چالش‌های پیش رو در آینده گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم، برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اصلاح آیین نامه‌ها، توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

ارتقای آموزش؛ اصلی ترین دغدغه

در ادامه این نشست، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در شرایط دشوار مقابله با کرونا، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، اصلی ترین دغدغه است.

به گفته آهنچیان، برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها برای وضعیت عادی تدوین شده‌اند و در وضعیت فوق العاده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا سازگاری آنها برای آموزش در این شرایط ارزشیابی شود و بهبود پیدا کند.

وی به سنجش میزان تحقق هدف‌های برنامه درسی در دروس ارائه شده نیمسال دوم ۹۹ - ۹۸ اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری سیستماتیک اطلاعات درباره میزان پوشش سرفصل های درسی در دروس ارائه شده نیمسال دوم ۹۹ - ۹۸، سنجش میانگین معدل دانشجویان ورودی دوره‌های مختلف تحصیلی، اندازه‌گیری تفاوت معنی‌دار افزایش یا کاهش آن با نیمسال گذشته همچنین با میانگین کل دوره و ارائه تحلیل از افزایش یا کاهش آن از موارد مهم در مراقبت از کیفیت آموزش محسوب می شود.

آهنچیان در خصوص تقویت اجرای برنامه‌های درسی، فراخوان ایده‌های خلاقانه از استادان، کارشناسان و دانشجویان برای اجرای برنامه درسی با کیفیت مناسب در وضعیت فوق العاده را بسیار موثر و کاربردی دانست و گفت: مواردی از قبیل باز تولید محتوا در دروس مختلف با تأکید بر تولید محتوای الکترونیکی، بازنگری برنامه درسی و پیرایش آن از ویژگی‌هایی که در وضعیت فوق العاده قابل جایگزینی یا حذف است، یافتن روش های نو برای تدریس فعال و برانگیخته نگاه داشتن دانشجو در شرایط الزام به فاصله گذاری اجتماعی، تهیه برنامه ها، تولید نرم افزارهای یادگیری و دریافت اشتراک از سامانه های ملی و بین المللی تخصصی در حوزه های مختلف علوم می‌توانند در تقویت اجرای برنامه‌های درسی موثر باشند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اعلام سیاست این وزارتخانه مبنی بر واگذاری اختیارات حداکثری به دانشگاه‌ها گفت: در بسیاری موارد دانشگاه‌ها در چارچوب تعیین شده قادر به وضع قواعد تحصیلی و شیوه نامه‌های اجرایی داخلی بوده و هستند. دانشگاه ها با تأکید بر دانشگاه‌های بزرگ یا مادر هر استان در انجام این وظیفه نقش جدی تری برعهده دارند.

آهنچیان در خصوص بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی به وضع قواعد جدید تحصیلی که خلاء آن در نیمسال جاری آشکار شده است، اشاره کرد و گفت: تقویت نظام دستیار آموزشی-پژوهشی برای استفاده حداکثری از توان و ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رفع ابهام از شیوه نامه‌ها با بازخوانی مجدد و برگزاری نشست‌های تخصصی، اطلاع رسانی، تهیه و ارایه مجموعه‌های آموزشی ویژه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان که در آن درباره اثر بحران ها و وضعیت های فوق‌العاده بر آموزش عالی اشاره شده است، به بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی کمک می کند.

وی افزود: اولویت معاونان آموزشی ظرف سه ماه گذشته استمرار و حفظ فرایند آموزش بود، اما بنای آموزش عالی این نیست که در شرایط بحران، سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی به محاق فراموشی رود.

آهنچیان محورهای اقدام در حوزه آموزش برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را پیشگیری از افت در میزان و نوع کوشش‌ها در اجرای آیین‌نامه مهارت‌افزایی، ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان و سایر طرح‌های سیاستی آموزش عالی عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم و نظام آموزش عالی مرتبط با مهارت افزایی دانشجویان بود که با فرض دوام وضعیت فوق العاده باید در برنامه های نیمسال بعد ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) دیده و در نظر گرفته شود که البته اجرای این آیین نامه پیگیری می‌شود و کماکان مورد تأکید وزارت علوم است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها