چرا آمار تجرد قطعی در حال بیشتر شدن است؟

افراد در سن ۲۰ تا ۳۵سال تمایل بیشتری به ازدواج از خود نشان می‌دهند؛ زمانی که سن افراد از ۳۵ سال می‌گذرد، امکان تجرد قطعی در آنها بیشتر می‌ شود.

چرا آمار تجرد قطعی در حال بیشتر شدن است؟

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس درباره دلایل مجرد ماندن جوانان می‌گوید: «در میان دلایل مجرد ماندن افراد شرایط اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. خانواده‌های کم درآمد یا کسانی که شغل ندارند و نمی‌توانند یک زندگی مشترک را شروع کنند بیشتر تمایل به مجرد ماندن دارند. دلیل دیگر مربوط به فرهنگ است. توقعات افراد در حال حاضر خیلی بالا رفته و جوانان نمی‌توانند زندگی را ساده شروع کنند.»
در یکی دو دهه اخیر، تغییر سبک زندگی باعث شده که بسیاری از جوانان بدون توجه به قضاوت‌ها با ازدواج مخالف کنند و به سوی «تجرد قطعی» کشیده شوند.

افراد در سن ۲۰ تا ۳۵سال تمایل بیشتری به ازدواج از خود نشان می‌دهند؛ زمانی که سن افراد از ۳۵ سال می‌گذرد، امکان تجرد قطعی در آنها بیشتر می‌ شود. جدا از اینکه تمایل به ازدواج و جدا شدن از زندگی فردی در این افراد کم است، با بالا رفتن سن، امکان ازدواجشان نیز کاهش می‌یابد.

اگر چه هنوز درصد کسانی که وارد مرحله تجرد قطعی شده‌اند کمتر از ۴درصد است، اما آمارها نشان می‌دهد از سال ۸۵ تا ۹۵، یعنی پس از انتشار آخرین آمار موجود، درصد این افراد روند صعودی داشته است. این افزایش جدا از دلایلی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل بحران جمعیت محسوب می‌شوند.

چرا افراد وارد مرحله تجرد قطعی می‌شوند؟

الهه دختر ۳۳ ساله‌ای است که هنوز ازدواج نکرده و از دلایل آن می‌گوید: «دلایل زیادی وجود داشت که من ازدواج نکردم. حالا در این سن از اینکه تا آخر عمر تنها و مجرد بمانم می‌ترسم‌. در سن کم به نظرم ازدواج کردن برایم زود بود و اهمیتی به آن نمی ‌دادم. از سن ۲۵ سالگی به بعد دلیلم برای ازدواج نکردن این بود که خواهر بزرگ‌ترم هنوز مجرد بود و فکر کردم اگه من به خواستگارم جواب مثبت بدهم ممکن است در روحیه‌اش تاثیر منفی بگذارد بعد از آن وارد یک رابطه طولانی ۴ساله شدم که در نهایت تمام شد، اما طبیعتا در آن دوره به همه جواب منفی می ‌دادم. این شد که مجرد ماندم.»

افرادی که با دلایل مشابه الهه نتوانسته‌اند ازدواج کنند زیادند، اما یقینا این‌ها تنها دلایل مجرد ماندن نیستند.

رسول، جوان ۳۸ ساله‌ای که هنوز ازدواج نکرده است. او درباره علل مجرد ماندنش می ‌گوید: «قبل از ۳۰سالگی فکر می‌کردم چرا وقتی هنوز به ثبات اقتصادی نرسیدم باید مسئولیت قبول کنم؟ در واقع همه‌اش مشغول جمع و جور کردن زندگی‌ام بودم. بعد از اون شخص مناسبی وارد زندگی‌ام نشد و از سن ۳۵سالگی تا الانم واقعا هیچ میلی به ازدواج و قبول مسئولیت ندارم. تنهایی زندگی‌ام راحت‌ تره.»

برخی نیز به دلیل تغییر ناگهانی الگوی ازدواج از سنتی به مدرن (آشنایی قبل از ازدواج)، نتوانسته‌اند خود را با الگوهای جدید تطبیق دهند. جالب است بدانید به‌ دلیل بالا بودن آمار طلاق در کشورمان بهانه بخش زیادی از افراد برای ازدواج نکردن فوبیای طلاق است.

به‌ طور کلی مسائل زیاد دیگری از قبیل تغییر الگوی زندگی، عدم مسئولیت‌پذیری، مشکلات اقتصادی، وابستگی به خانواده و... دلایل مجرد ماندن افراد تا سن ۳۵ سالگی و وارد شدن به مرحله تجرد قطعی محسوب می‌شود.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس درباره دلایل مجرد ماندن جوانان به خبرآنلاین می‌گوید: «در میان دلایل مجرد ماندن افراد شرایط اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. خانواده‌های کم درآمد یا کسانی که شغل ندارند و نمی‌توانند یک زندگی مشترک را شروع کنند بیشتر تمایل به مجرد ماندن دارند. دلیل دیگر مربوط به فرهنگ است. توقعات افراد در حال حاضر خیلی بالا رفته و جوانان نمی‌توانند زندگی را ساده شروع کنند. متاسفانه جامعه ما ساده زیستی را فراموش کرده و من مقصر را مسئولان می‌دانم، زیرا وقتی به عنوان الگو در شرایط بسیار لاکچری زندگی می‎‌کنند و به مردم توصیه ساده زیستی می‌کنند، آنها نمی‌توانند چنین توصیه‌ای را بپذیرند، زیرا ساده زیستی باید یک انتخاب باشد نه اینکه بر افراد تحمیل شود.»

او ادامه می‌دهد: «نکته بعدی آمار بالای طلاق است که وحشت ایجاد می‌کند. کسی که در آستانه ازدواج است فکر می‌کند ازدواج ها چرا باید به این مرحله برسد؟ من نوعی هم اگر بخواهم ازدواج کنم ممکن است با شکست مواجه شوم. پس مجرد ماندن را ترجیح می دهم. از آنجا که تعریف درستی از ازدواج نداریم. از یک طرف به آن رنگ معامله داده‌ایم و از طرفی مشکلات دیگری که ذکر شد هم باعث ایجاد ترس می‌شود. برخی افراد می‌خواهند وارد این مشکلات نشوند و ممکن است وارد مرحله تجرد قطعی شوند که آسیب‌های بیشتری به فرد و جامعه می‌زند.»

خانه‌های تک نفره در حال افزایش است

جمعیت شناسان اصطلاح تجرد قطعی را به افرادی اطلاق می‌کنند که بدون حتی یک بار ازدواج وارد سن ۴۰سالگی می‌شوند. از آنجا که سن بارداری مطلوب برای این افراد تمام شده، تمایل به ازدواج هم تا حد زیادی در آنها کم می‌ شود. به این ترتیب احتمال مجرد ماندن این افراد برای همیشه بسیار بالاست.

در حال حاضر و طبق آخرین آمار که در سال ۹۵ منتشر شده است، شاخص تجرد قطعی برای مردان ۳.۶ درصد و برای زنان ۲.۸درصد است. این آمار بیشتر در استان‌ های بوشهر، کرمانشاه و خوزستان درحال افزایش است.

افرادی که تصمیم به تجرد قطعی می ‌گیرند یا ناخواسته وارد آن می‌شوند، آمار افزایش فردی شدن زندگی‌ها و ایجاد خانه‌های تک نفره را بالا می‌برد. این یکی از دلایلی است که در نهایت به بحران جمعیت می‌انجامد.

حریرچی در این باره می‌گوید: «جوانان ما معیار درستی برای انتخاب همسر ندارند، بنابراین در درجه اول معیارها باید درست شود. خانواده‌ها هم باید برای راحت تر شدن ازدواج ها به جوانان یاری برسانند و از همه مهم‌تر مسئولیت دولت است. دولت باید امکاناتی را برای سهولت ازدواج فراهم کند. در غیر این صورت آمار تجرد قطعی بالاتر از این هم می‌رود.»

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ممد
    0

    من علی الخصوص به پسران میکنم لاکن نصیحت !!!،که ابدٱ دنبال ازدواج نروند که با اوضاع فعلی مملکت خریت محضه، بعد نگی نگفت.

  • عقاب تیم ما کیه : احمدرضا عابدزاده
    0

    یه فکری به حال کشتن جوونا بکنید که دیگه چاره ای نیست. منظورم حجامت اجتماعی .

  • کاربر ناشناس
    0

    هر احمقی میدونه علتش چیه

  • یک باستان شناس
    0

    و امات در ایران باستان لشکر ایران آماده جنگ می شد و سواران پا بر رکاب اسب با شور و اشتیاق آماده فرمان حرکت بودند تا افتخاری دیگر برای ایران رقم زنند. باز دستی به ستم دراز شده بود و مردمی از کوروش یاری خواسته بودند. آنگاه که شاه ایران موضوع حمله به امپراتوری ایران و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زنان و کودکان مظلوم را شنید، نتوانست ساکت بنشیند و تنها با تکیه بر مسند قدرت دستور اعزام نیرو صادر کند او خود لباس رزم پوشید تا به مردم بی پناه کمک کند و باز دید گروه بسیاری از جوانان و پیران سرزمین ایران پشت سرش به صف ایستاده اند تا یاریش کنند. کورش پادشاه عادل ایران از نزدیکان خداحافظی کرد سوار بر اسب شد تا باز به راهبری سپاه ایران بپردازد. هنوز دستور حرکت صادر نشده بود که فریاد شادی و خنده از گوشه ای از سپاه بلند شد کوروش کنجکاو شد تا علت را بداند یکی از نزدیکان خبر آورد همسر سربازی چهار فرزند بدنیا آورده و گویا خبر تولد نوزادان تازه به پدرشان رسیده است.

    نظرات شما -
    • توماس
      0

      و راوی این داستان حین خماری و نشئه گی پای منقل بخواب رفت...............

  • صداقت‌
    0

    ‌آقا‌کسی‌که‌فکر‌و‌خیالش‌‌موشک‌‌و‌‌مرگ‌بر‌‌گفتن‌برای‌شکم‌خودش‌ است‌‌آیا‌خیال‌میکنی‌‌به‌فکرفقیر‌ان‌و‌جوانان‌چه‌دختر‌ان و‌چه‌‌‌ پسران‌مردم‌باشد‌خیر‌برادر‌‌عزیزچون‌‌خودش‌شکمش‌سیر‌است‌ چه‌میدونه‌از‌شکم‌گرسنه‌و‌چون‌مسئولی‌‌که‌برای‌فرزندانش‌شغل‌‌ آقازادگی،خوشگذرانی‌خارج‌رفتن‌‌برقرار‌‌کرده‌چه‌خبر‌از‌‌بختی‌و‌ دربه‌دری‌ جوان‌مردم‌داشته‌باشد‌‌‌بعد‌‌یکی‌از‌دلایلی‌‌که‌جوانانی‌ ازدواج‌نمیکنند‌‌‌‌‌‌میخواهند‌فردا‌ روزی‌شرمنده‌زن‌و‌بچه‌شان‌ نباشند‌وجدانشان‌عذابشان‌ندهد‌‌،‌احساس‌گناه‌نکنند‌‌وچون‌ خودشان‌‌سختی‌های‌زندگی‌را‌چشیده‌یا‌دیده‌اند‌نمی‌خواهند‌ ‌زن‌و‌بچه‌شان‌‌‌را‌‌شریک‌ا‌ین‌سختی‌‌ها‌کنند

  • مجید
    0

    اینها فقط فکر این هستند با کاهش جمعیت تعداد سربازانشان در آینده کم میشود وقتی اقتصاد خرابه کار درست و حسابی با حقوق مکفی و امکانات نیست کسی هم فکر ازدواج نمیکنه؟ آنها هم که ازدواج کردند و بچه دار شدند مثل بنده به شدت پشیمانم و چاره ای ندارم اگر زندگیم به عقب بر می گشت مجرد میماندم و بقیه را بوجود نمیاوردم که بدبخت بشن بهترین کار در این شرایط مجرد موندنه

  • مجید
    0

    بچه های ما آینده شان نابود شده ای کاش بدنیا نیامده بودند

  • بهزاد
    0

    مبحث اقتصاد که درسته ولی خارج از اون زندگی مجردی بیشتر حال میده و آدم که ازدواج کنه بشدت محدود میشه من الان خودم 39سالمه و بسیار از زندگی مجردیم راضی ام وتا کنون فکر ازدواج هم نکردم

  • رسول
    0

    ما که ازدواج کردیم از پس مخارج خیلی ساده روزانه برنمیایم مثل خر تو گل موندیمه بنظرمن هرکی ازدواج نمیکنه از ناامیدی به اینده هست

  • آرش فروزش
    0

    قطعا هر انسانی نیاز به همدم داره ،ولی متاسفانه با شرایط سختی که سالهاست حکمفرماست فکر ازدواج و از سر همه بیرون کرده،و حتی اکثر ازدواج ها منجر یه جدایی میشه، اول بحث اقتصادی ست که رکن اصلی زندگی هر انسانیست، و بعد فرهنگ یک ملت که زندگی و آینده اون ملت و رقم میزنه، همه چیز در حال تغییره ،در اصل ما نمیدونیم که چطور باید زندگی کنیم و از زندگی چی میخاییم، قدیما با حداقل امکانات با عشق، صفا و صمیمیت و محبت در کنار هم زندگی میکردن و نه خیانتی بود و نه.......این موضوع معضلی فراتر از این صحبتهاست و دلایل زیادی داره که باید کار کارشناسی در موردش انجام بگیره، امروزه طرز تفکرات با پنجاه سال پیش متفاوته ،الگو برداری های غلط، چشم و هم چشمی، فاصله طبقاتی نا عادلانه،نبود امنیت شغلی،تنوع طلبی،و....مسائلی این چنین... و این فاجعه ای بیش نیست...جامعه ای رو یه فنا و نابودی

  • Hami
    0

    من اون اوایل که جوون تر بودم مثلا 18 سالم بود همیشه با خودم میگفتم یه روزی ازدواج میکنم و تشکیل خانواده میدم کم کم با گذشت زمان و دیدن وضعیت اسف بار ایران بی تمایل شدم واقعا چرا با جوونی ما این کار را کردن. چرا ما رو تو نطفه خفه کردن. من مسببین این موضوع را قلبا نمی بخشم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها