میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با بیان اینکه ارزیابی اپراتورها در ۶ هزار نقطه از کشور انجام می شود، گفت: میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد.

میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌کل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند. اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر اجرای مصوبات آن نیز از دیگر وظایف مهم این سازمان است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توان به صدور پروانه مجوز خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، صدور گواهی تایید نمونه و مجوز ثبت سفارش و ترخیص تجهیزات حوزه رادیویی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، صدور پروانه، مجوز، تاییدیه ،گواهینامه، ارائه خدمات رادیویی و صدور اعتبارنامه آزمایشگاه‌های داخلی برای تایید نمونه تجهیزات حوزه رادیویی، ارتباطی و فناوری اطلاعات اشاره کرد.

از آنجایی که با پیشرفت تکنولوژی نیازهای مردم به طور مستمر در حال تغییر است و اینکه ۲ حادثه مهم حمله هکرها و محدودیت ارائه سرویس به شبکه های مجازی در سال گذشته و همچنین وجود شیوه ویروس کرونا و افزایش مصرف اینترنت و نیاز جامعه به خدمات گوشی همراه تا به امروز ضرورت فعالیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی را بیش از گذشته نشان می دهد در این راستا برای شنیدن همه آنچه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در حال انجام است با حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دقایقی را درباره موضوعات مهمی مانند اینترنت، شبکه‌های مجازی، اپراتورها و فعالیت‌های این سازمان گفت‌ وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

* میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد

* تغییر ساعت مصرف اینترنت با فعالیت آموزش‌های مجازی

* خراب شدن کیفیت ارتباطات سرویس‌های داخلی با فیلتر شکن‌ها

* پلتفرم های داخلی از لحاظ کیفیت وضعیت خوبی دارند

* سیم کارت توریست‌ها بعد از خروج از کشور مسدود می‌شود

* سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف‌سازی کارکرد اپراتورها

* محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت بر روی اینترنت در سامانه نت سنج

* عدم هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات در طرح تسهیلات یک میلیونی

* نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه‌ها و رسیدگی به تخلفات و ملزم کردن آنان به انجام تعهدات

* میزان سرعت اینترنت در افزایش قیمت تاثیری ندارد

به عنوان اولین سوال آیا میزان سرعت اینترنت بر روی قیمت آن تأثیرگذار است؟

خیر، به هیچ عنوان در تعرفه اینترنت قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که براساس کمیسیون ۲۶۶ تعرفه‌ها مشخص شده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نسل جدید vdsl سرعت و کیفیت بیشتری نسبت به ADSL دارد. چرا که همه سرویس‌ها در شبکه vdsl تبدیل به فیبر می‌‌شود و قاعدتا سرعت افزایش می‌یابد در ADSL نیز همه سرویس‌ها بر روی سیم مسی است پس در هر دو نسل اینترنت به هیچ عنوان افزایش قیمت نداریم در واقع تأکید می‌کنم که در حال حاضر قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که با همین قیمت‌های مصوب تعرفه در نظر گرفته می‌شود.البته باید بگویم کیفیت و سرعت اینترنت افزایش یابد مصرف آن بیشتر خواهد شد، در شرایط کنونی کشور وضعیت رقابتی معقول وجود ندارد.

* تغییر ساعت مصرف اینترنت با فعالیت آموزش‌های مجازی

آموزش‌های مجازی با توجه به شرایط فعلی کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس چه تاثیراتی بر مصرف اینترنت کشور داشته است؟

با توجه به آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌ها ساعت مصرف اینترنت از ۲۳ تا ۲ بامداد به ۱۰ تا ۱۴ تغییر یافته است، به طوری که اکنون با افزایش چند برابری استفاده از اینترنت با تغییر ساعت مصرف مردم در شبکه موبایل روبه رو هستیم همچنین باید بگویم در حال حاضر با توجه به دور کاری تعداد قابل توجهی از فعالیت‌های نهادها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف اینترنت روزانه مصرفی شبکه موبایل از ۱۵ هزار ترابایت به ۲۷ هزار ترابایت رسیده است و پیش بینی می‌شود در روزهای آینده افزایش رو به رشدی داشته باشد. البته تغییر ساعت مصرف اینترنت برای توزیع مناسب خدمات از سوی اپراتورها شرایط را با وجود افزایش چند برابری استفاده از اینترنت بهبود بخشیده است.

اینترنت روزانه مصرفی شبکه موبایل از ۱۵ هزار ترابایت به ۲۷ هزار ترابایت رسیده است.

در حال حاضر آیا میزان استفاده از خدمات اپراتورها افزایش یافته است؟

بله، در حال حاضر به طور مثال استفاده از خدمات اپراتور رایتل ۳ برابر شده است به طوری که از مصرف روزانه ۶۰۰ ترابایت به ۲ هزار و ۵۰۰ ترابایت رسیده است که در مجموع می‌توان گفت این حجم از مصرف مساوی است با ۳ برابر شدن افزایش میزان مصرف در شرایط عادی که این موضوع نشان از نیاز مردم به خدمات اپراتورها دارد.

* از وجود فیلتر شکن‌ها ناراضی هستیم

نظرتان درباره وجود فیلتر شکن‌ها که توسط تعداد زیادی ازمردم استفاده می‌شود، چیست؟

از وجود فیلتر شکن‌ها ناراضی هستیم، چراکه متأسفانه فیلتر شکن‌ها کیفیت ارتباطات شبکه را خراب می‌کنند و ما به شدت از این وضعیت ناراضی هستیم. در حال حاضر استفاده از فیلتر شکن ها باعث می شود ارتباطات داخلی از خارج کشور دچار خلاء شده و سرویس های داخلی را خراب کند این در حالی است که فیلتر شکن‌ها مخرب بوده و در کیفیت ارتباطات تأثیر می‌گذارند. چراکه کیفیت سرویس‌های داخلی از ناحیه فیلتر شکن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

* پلتفرم‌های داخلی از لحاظ کیفیت وضعیت خوبی دارند

پلتفرم‌های داخلی از لحاظ کیفیت در چه وضعیتی قرار دارند؟

شاید پلتفرم‌های داخلی مشکلاتی داشته باشند اما از لحاظ کیفیت بر روی آنها کار شده است. در حال حاضر با شرایطی که در کشور وجود دارد، مصرف اینترنت رشد بسیار زیادی داشته است، پلتفرم‌های داخلی عملکرد بدی نداشتند.

* سیم کارت افراد توریست بعد از خروج از کشور مسدود می شود

آیا قانونی برای سیم کارت های افراد توریست و گردشگر دارید؟ نظارت شما بر دفتر خدمات امور مشترکین تا چه اندازه جدی است؟

بله. سیم کارت توریست‌های خارجی بعد از خروج از کشور غیر قابل استفاده است همچنین برای پیشگیری از مزاحمت‌های پیامکی و صوتی بررسی عملکرد و رصد فعالیت دفاتر خدمات مشترکین بود که در مدت ۳ سال گذشته مراکزی که به نمایندگی از دفاتر خدمات مشترکین خلاف ضوابط و قوانین فعالیت می‌کردند را شناسایی کرده و از ادامه ارائه خدمات آنها که نزدیک به ۲۰۰ دفتر بود جلوگیری کردیم. در واقع این کار را با برنامه‌ریزی و همکاری با مراجع قضایی انجام دادیم. از طرفی باید بگویم جلسات و همکاری خوبی با موضوع پیشگیری از مزاحمت‌های تلفنی با پلیس فتا و دادستانی داریم اما همچنان نیازمند قوانین جدید بازدارنده در این حوزه هستیم.

همکاری خوبی با موضوع پیشگیری از مزاحمت‌های تلفنی با پلیس فتا و دادستانی داریم اما همچنان نیازمند قوانین جدید بازدارنده در این حوزه هستیم.

* سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف‌سازی کارکرد اپراتورها

درباره سامانه نت‌سنج پلاس که چند ماه از راه اندازی آن می گذرد توضیح دهید؟

با سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف‌سازی کارکرد اپراتورها ایجاد کردیم در واقع نت‌سنج پلاس یک داشبورد است که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه‌ای که هستند در دسترس است تا با مقایسه کیفیت سرویس‌های گوناگون دست به انتخاب بزنند. امکان‌هایی همچون ثبت شکایت،‌ مقایسه سرویس‌ها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت و خرید آنلاین از دیگر ویژگی‌های این سامانه است. در چند سال گذشته برای توسعه اینترنت پرسرعت تلاش‌های زیادی شده است که ما بتوانیم در روستاها و شهرهای مختلف به مطالبات مردم پاسخ دهیم. در واقع افزایش کیفیت اینترنت اپراتورهای موجود در کشور از حقوق مردم است که در این رابطه از ابتدای وزارت آذری جهرمی دستور طراحی سامانه‌ای برای نظارت کردن مردم بر اپراتورها صادر شد از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از کارهایی که ما در سامانه نت‌سنج پلاس انجام داده‌ایم این است که برای ارزیابی اپراتورها توسط این سازمان، خودمان در شبکه در ۶ هزار نقطه از کشور سرویس می‌گیریم که بر اساس نوع سرویس و کیفیتی که دارند آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد سنجش قرار می‌دهیم. این در حالی است که پوشش‌های اینترنتی آنها توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت بر روی اینترنت در سامانه نت سنج

از ویژگی‌های دیگر نت‌سنج پلاس بر اساس دسته‌بندی و شاخص‌های جهانی محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت بر روی اینترنت است که این بخش یکی از مهم‌ ترین خدمات برای اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود. از طرفی شهروندان با استفاده از سامانه وب‌سنج پلاس می‌توانند هنگام وارد شدن به این سامانه از وضعیت خدمات و اینترنتی که استفاده می‌کنند باخبر شوند. البته باید بگویم به محض ورود هر یک از شهروندان به این سامانه در ابتدا نوع اپراتور آنها مشخص شده و کیفیت اینترنت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی در این سامانه ما یک بخش کیفیت داریم که سرعت اپراتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در محل‌های موردنظر مورد سنجش قرار می‌دهد یعنی دانلود و آپلود سرویس‌ها ارزیابی می‌شود. کاربران در هر نقطه‌ای با سامانه «نت سنج پلاس » می توانند وضعیت و مقدار پوشش ۳G و ۴G اپراتورهای مختلف را در همان نقطه ببینند. همچنین اپراتورهای تلفن همراه ، FCP ها و ارائه کنندگان اینترنت ثابت و بی سیم که بیشترین تاثیر را در این بازار دارند از شرکت‌هایی هستند که نتایج اندازه گیری کیفیت و چگونگی ارائه سرویس آنها در سامانه «نت سنج پلاس » قابل مشاهده است.

* عدم هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات در مورد طرح تسهیلات یک میلیونی

درباره تجمع مردم در دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت سیم کارت توضیح دهید که چرا با وجود توصیه های وزارت بهداشت این اتفاق افتاد؟ چرا برنامه ریزی درستی انجام نشده بود؟

علت این اتفاق به خاطر این بود که در مورد طرح تسهیلات یک میلیونی با سازمان تنظیم مقررات هماهنگ نشده بود. وجود صف‌های طولانی دریافت سیم کارت در دفاتر پیشخوان که نه تنها با واکنش تند وزیر ارتباطات همراه بود، بلکه بسیاری از شهروندان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سوء مدیریت از اجرای این طرح گله‌مند کرده بود در مرحله اول وزارت رفاه برای دریافت سیم کارت سرپرستان خانواده که تعداد آنها به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسید تا بتوانند وام یک میلیون تومانی به آنها پرداخت کنند هیچ گونه هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات نشده بود که در این رابطه اپراتورها برای کمک به این طرح تصمیم گرفتند سیم کارت رایگان در اختیار سرپرستان خانواده قرار دهند که باعث تجمع در دفاتر پیشخوان دولت شده بود که ما به محض اطلاع از این شرایط ادامه روند کار توزیع سیم کارت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کردیم این درحالی است که بعد از متوقف کردن توزیع سیم کارت در دفاتر پیشخوان دولت قرار شد فروش حضوری سیم کارت به طور کلی ممنوع شود و سرپرستان خانوارها از طریق سایت اینترنتی اپراتورها ثبت نام کرده و از طریق اداره پست که مسؤولیت احراز هویت سرپرستان خانواده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده گرفته است، سیم کارت‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درب منزل تحویل داده شود.

* با در اختیار داشتن فرکانس‌های ۷۰۰و۸۰۰ ظرفیت بیشتری را ایجاد می‌کنیم

لطفا موضوع اختلاف وزارت ارتباطات با سازمان صدا و سیما درباره فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را توضیح دهید.

از سال ۲۰۰۶ پیگیر دریافت فرکانس‌های ۷۰۰و۸۰۰ هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم موضوع این است که در حال حاضر با توجه به مصرف ۲ برابری شبکه موبایل با شیوع ویروس کرونا در کشور اگر باندهای فرکانسی در اختیار ما قرار گیرد، می توانیم ظرفیت بیشتری را در شبکه ایجاد کنیم زیرا درحال حاضر یک درصد از فرکانس‌های معروف به ۷۰۰و۸۰۰ استفاده می شود به طوری که حوزه پخش همگانی صداو سیما طی سال ها براساس باند فرکانسی بوده است اما با رشد و تحول در فناوری پخش‌های همگانی این سازمان دیجیتالی شده است، ظرفیت‌های شبکه‌های آنها چندین برابر افزایش یافته و قاعدتا به باندهای فرکانسی کمتری نیازمند هستند و درخواست وزارت ارتباطات برای دریافت فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نه تنها مشکلی برای صداو سیما ایجاد نمی کند بلکه باعث می شود ظرفیت بیشتری در شبکه موبایلی کشور ایجاد شود در واقع اگر از کل شبکه باند ۴۷۰ مگاهرتز تا ۸۶۲ مگاهرتز که در اختیار سازمان صدا و سیما است تنها بخشی از این باندفرکانسی را به میزان ۶۹۹ تا ۸۶۲ مگاهرتز که معروف به باند ۷۰۰ و ۸۰۰ هستند را به ما بدهند ظرفیت شبکه موبایلی را می توانیم به راحتی افزایش دهیم از طرفی باید بگویم در حال حاضر از این فرکانس یک درصد استفاده می شود چرا که امروز تلویزیون ها براساس آخرین تکنولوژی ها ساخته شده اند و دیگر نیازی به این فرکانس ندارند.

اگر از کل شبکه باند ۴۷۰ مگاهرتز تا ۸۶۲ مگاهرتز که در اختیار سازمان صدا و سیما است تنها بخشی از این باندفرکانسی را به میزان ۶۹۹ تا ۸۶۲ مگاهرتز که معروف به باند ۷۰۰ و ۸۰۰ هستند را به ما بدهند ظرفیت شبکه موبایلی را می توانیم به راحتی افزایش دهیم.

درباره وظایف و اختیارات سازمان توضیح دهید؟

وظایف و اختیارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شامل ۱۵ بند به همراه تبصره های قانونی است که صدور پروانه فعالیت و بهره‌برداری برای ارائه هرگونه خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات شامل شرایط، ضوابط و چگونگی جبران خسارات ناشی از عدم اجرای آنها در چارچوب مصوبات کمیسیون از جمله آن است همچنین تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذیربط و اعمال استانداردها و ضوابط و نظام های کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور از دیگر وظایف این سازمان است.

فعالیت‌های دیگر سازمان شامل تدوین و ارائه پیشنهاد درخصوص تعیین فعالیت‌ها و بهره‌برداری غیرمجاز پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات، تعیین جریمه در هر مورد و اعلام اعمال آن در چارچوب و مقررات پس از طی مراحل قانونی و همچنین تدوین و تنظیم مقررات، آئین‌نامه‌ها، جدول‌های تعرفه و نرخهای تمامی خدمات در بخش‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعیین کف یا سقف آنها به منظور حصول اطمینان از رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات و رشد کیفی آنها برای تصویب کمیسیون در چارچوب قوانین و مقررات از اختیارات سازمان است البته باید به این نکته اشاره کنم که وصول مبالغ حق‌الامتیاز صدور پروانه، هزینه استفاده از فرکانس، هزینه جبران خسارت و سایر وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تصویب می‌رسد و واریز آن به حسابهای خزانه از دیگر فعالیت ها به شمار می رود.

* نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه‌ها و رسیدگی به تخلفات و ملزم کردن آنان به انجام تعهدات

برنامه‌های مستمر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی چیست؟

نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه‌ها در چارچوب مفاد پروانه‌های صادر شده و رسیدگی به تخلفات و ملزم کردن آنان به انجام تعهدات و وظایف از طریق صدور اخطاریه یا لغو موقت یا دائم امتیازها و پروانه‌های بهره‌برداری و تدوین و پیشنهاد دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به اتصال متقابل شبکه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از نظر امنیت، ایمنی اتصالات و تعرفه‌های آنها به کمیسیون و نظارت بر اعمال صحیح آنها از برنامه های مستمر سازمان است از طرفی مسائلی مانند تنظیم، مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و جداول و معیارهای استفاده بهینه از فرکانس و نظارت و حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس در چهارچوب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - مصوب ۱۳۸۲- و سایر قوانین و مقررات مربوط را در فعالیت های خود دارد.

چه موضوعاتی را سازمان در قالب دستورالعمل پیگیری می کند؟

با اشاره به اینکه تدوین و پیشنهاد دستورالعمل ها به کمیسیون و اعمال مصوبات در ۷ بند توسط سازمان انجام می شود. موضوعاتی مثل چارچوب توافق‌نامه‌های درجه و سطح خدمات به منظور شفاف‌سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه آن در شبکه‌های پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات ، نام‌گذاری دامنه‌ها(Domain Names)، تعیین شماره‌ها و کدها در شبکه‌های پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات ، حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و نظارت مستمر بر اعمال صحیح آنها ، تدوین و پیشنهاد دستورالعملهای لازم به منظور تنظیم روابط ارائه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات ، پیشنهاد اصلاح و تجدید ساختار بخش به کمیسیون ، حمایت از گسترش حضور و مشارکت بخش غیردولتی در توسعه فعالیتهای پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و نظارت مستمر بر اعمال صحیح آنها و در نهایت پیشنهاد اصلاح قوانین پستی، مخابراتی و ارتباطی به مراجع ذیصلاح قانونی از برنامه های این سازمان است.

از برنامه های مهم سازمان تنظیم مقررات مشارکت بخش غیردولتی در توسعه فعالیتهای پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و نظارت مستمر بر اعمال صحیح آنها است.

درباره خدمات الکترونیک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بگوئید.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از ۱۰ خدمات الکترونیک دارد که خدمات این سازمان شامل ، سامانه ثبت سفارش ترخیص و تأئیدیه نمونه تجهیزات فاوا ، صدور پروانه سرویس های رادیوئی ، نیاز سنجی دارندگان پروانه در حوزه تجهیزات ICT ، سامانه پایش اطلاعات شبکه ثابت و سیار، ثبت تداخلات ملی عمومی ، سامانه ثبت پایش و سرریز سیگنال مرزی ، سامانه طرح های تعرفه ای ، ثبت نام در آزمون رادیو آماتوری مبتدی،سامانه صدور پروانه سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات و ارزیابی و رتبه بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات ICT روستایی است.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها