مصاحبه اختصاصی خبر فوری با جیم لوب، سردبیر لوبلاگ؛

ترامپ سعی دارد انتخابات را عقب بیندازد/ بایدن می‌تواند پیروز رقابت‌ها باشد/ آیا رئیس‌جمهور آمریکا درصدد به راه انداختن جنگ با ایران است؟

سردبیر لوبلاگ می‌گوید: ممکن است ترامپ به خاطر انحراف افکار عمومی از عملکرد وحشتناک دولت خود در مواجهه با بیماری همه گیر کرونا یک جنگ راه بیندازد؛ البته نباید از یاد برد که چنین عملی ریسک بزرگی است.

ترامپ سعی دارد انتخابات را عقب بیندازد/ بایدن می‌تواند پیروز رقابت‌ها باشد/ آیا رئیس‌جمهور آمریکا درصدد به راه انداختن جنگ با ایران است؟

به گزارش خبر فوری ، وضعیت کرونا تا حدی معادلات قدرت‌ها را در سطح جهان تغییر داده است. در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا قبل از شیوع کرونا قدرت اول ایالات متحده بود حالا اما بسیاری از عملکرد بد او در مقابله با ویروس کووید 19 انتقاد کرده و معتقدند او مسبب اصلی این شیوع این بیماری است.

همزمان، التهاب در خلیج فارس نیز بیشتر شده و کشتی‌‎های ایران و آمریکا دائما به هم هشدار می‌دهند. این سطح هشدار در بین مقامات دو کشور نیز وجود دارد. در راس مقامات آمریکایی، دونالد ترامپ قرار دارد که بار دیگر به سلاح همیشگی اش یعنی توییتر پناه آورده است. او در توییتی ایران را تهدید به حمله به کشتی‌ها و قایق‌های تندرویش کرد اما توییت او با پاسخ محکم فرماندهان سپاه پاسداران مواجه شد.

اکنون بسیاری به دنبال پاسخ به این پرسش اند که آینده سیاسی آمریکا چه خواهد شد؟ نقشه و سیاست ترامپ در اوج شیوع کرونا چیست؟ ایا جو بایدن می‌تواند او را در انتخابات 2020 شکست داده و نسخه این سیاستمدار مو نارنجی را بپیچد یا باید منتظر خیز مجدد ترامپ و ترامپیسم در آمریکا باشیم؟

خبرنگار بخش بین الملل خبر فوری در این رابطه، مصاحبه ای را با جیم لوب، نظریه پرداز و روزنامه نگار آمریکایی داشته است. جیم لوب، روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال 1989 تاکنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است. او همچنین از جمله تحلیلگرانی است که در مورد روابط ایران و آمریکا تحلیل‌های خوبی ارائه داده است. او هم اکنون سردبیر لوبلاگ است و تحلیلهای خود را در این نشریه اینترنتی منتشر می‌کند.

***

خبر فوری: نظر شما درباره نحوه مواجهه ایالات متحده آمریکا با کرونا چیست؟ بسیاری از متخصصین معتقدند که عملکرد دولت ترامپ در این بحران فاجعه بوده است. آیا شما موافق این رای هستید؟

جیم لوب: من یک متخصص بیماری‌های همه گیر نیستم اما برخی شواهد پزشکی در آمریکا نشان می‌دهد که عملکرد دولت در مقابله با کرونا به طرز فاجعه باری بد بوده است. به خصوص اینکه دولت پس از آگاهی از شیوع این ویروس در اوایل ژانویه، با جدی نگرفتن تأثیر احتمالی این بیماری یا عدم آمادگی كافی برای ورود و گسترش آن در آمریكا، نتوانست مانع از بین رفتن جان احتمالاً ده‌ها هزار نفر از مردم آمریكا شده و از آن پیشگیری كند.

بدتر از این، اظهارات شخص ترامپ در این مدت است که وضعیت را بدتر کرده است. توصیه‌های غیرعلمی، عجیب و خطرناک اخیر او در مورد نحوه درمان کرونا شاید مهم ترین نمونه‌های این اظهارات باشد.

خبر فوری: بسیاری معتقدند همین اقدامات بد ترامپ پاشنه آشیل او در انتخابات پیش رو شده و موجب می‌شود که جو بایدن(رقیب دموکرات او) پیروز رقابت‌ نهایی در ماه نوامبر شود. تا چه حد با این تحلیل موافقید؟ آیا واقعا کرونا می‌تواند باعث تک دوره ای شدن ریاست جمهوری ترامپ شود؟

جیم لوب: هنوز خیلی زود است که درباره تاثیر بیماری همه گیر کرونا بر روی انتخابات پیش رو صحبت کرد. منتها شواهد نشان می‌دهد که ترامپ ترسیده است. برخی منابع می‌گویند که ممکن است ترامپ انتخابات را برای مدتی به تعویق بیندازد{ تا کشور به شرایط پیشا کرونا بازگردد} یا با ارائه قوانین و لوایحی و جلب رضایت برخی افراد، مانع از رای دادن اقشاری از مردم به خصوص اقلیت مهاجر ( که قالبا طرفدار دموکرات‌ها هستند) در انتخابات 2020 شود.

شکی نیست که اگر انتخابات واقعاً در ماه نوامبر برگزار شود، حزب جمهوری خواه و ترامپ برای سرکوب رای دهندگان مهم تلاش خواهند کرد.

خبر فوری: با این شرایط فکر می‌کنید اگر انتخابات در نوامبر برگزار شود، بایدن پیروز می‌شود؟

جیم لوب: با فرض این شرایط و عدم موفقیت تلاش‌های جمهوری خواهان من فکر می‌کنم بایدن شانس این را دارد که پیروز انتخابات شود. درصد محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر، به خصوص در یک ماه گذشته به شدت پایین آمده است. همچنین طبق برخی شواهد، بایدن از محبوبیت زیادی در برخی ایالات اصلی و چرخشی (به اصطلاح swing states) {ایالاتی که به اصطلاح خاکستری اند و هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطع در آن ایالات ندارند تا بتوانند به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت اتکا کنند} به خصوص در مناطق میانه اقیانوس اطلس و میانه غربی برخوردار است؛ یعنی همان مناطقی که سرنوشت انتخابات 2016 را به نفع ترامپ تغییر دادند.

خبر فوری: برخی معتقدند ترامپ برای فرار از بحران داخلی مربوط به کرونا، قصد دارد جنگی جدید را با ایران یا کشور دیگری شروع نماید. این سیاستی است که خود ترامپ هم قبلا به آن اشاره کرده است (همان ماجرای توییتش قبل از انتخابات 2012 و اینکه اوباما با یک جنگ خارجی و انحراف اذهان می‌خواهد رئیس جمهور شود). نظر شما در این رابطه چیست؟ با توجه به مسائل و بحران‌های اخیر در خلیج فارس و تنش بین ناو‌ها آمریکا و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، آیا به نظر شما ترامپ می‌تواند این سیاست را در خلیج فارس به کار گیرد و جنگی راه بیندازد؟

جیم لوب: بله؛ ممکن است ترامپ به خاطر انحراف افکار عمومی از عملکرد وحشتناک دولت خود در مواجهه با بیماری همه گیر کرونا یک جنگ راه بیندازد؛ البته نباید از یاد برد که چنین عملی ریسک بزرگی است چرا که اگر {توسط جامعه و احزاب اصلی} به عنوان یک امر سیاسی (وطرحی جهت فرار از بحران داخلی) تعبیر شود، با واکنش شدیدی از جانب احزاب مخالف و سیاستمداران همراه خواهد شد.

شخص ترامپ خیلی دمدمی مزاج است و بیشتر تصمیماتش را نه بر اساس فکر بلکه احساسات آنی می‌گیرد. به همین دلیل، پیش بینی رفتار و فکر او در لحظات حیاتی کار بسیار سختی است. مشخص است که اقدام نظامی، مورد علاقه شخص رئیس جمهور آمریکا نیست اما نباید فراموش کرد که اطرافیان ترامپ مانند پومپئو(وزیر امور خارجه) از جمله سیاستمداران به شدت ضد ایران هستند. ترامپ تحت تاثیر آنها است و از قضا قدرت آغاز جنگ را هم به عنوان فرمانده اصلی ارتش دارد. او می‎‌تواند بدون فکر جنگی را آغاز کند که به راحتی از کنترل خارج شود. من معتقدم که اکنون دوره بسیار خطرناکی است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • شادي
    0

    سلام تمام شرايط كه ترامپ نشه هست بغير از ناخالصي ملي و پول ريختن جيب ملتش و توانمدي مردان امريكا در رفاه خانواده / ترامپ : 1 - ديوار مزيك مي زنم ( انجام يا در حال انجام ) / 2- از برجام كه فقط باجه امريكا و اروپا و چين به ايران بود و برد 99درصد ايران كمتر از يك درصد چين فرانسه روس ها / 3- رفت بيرون از سوريه خارج يا نمي جنگم بگذار بزنند سر گردن هم 4- ديديم ابوبكر فرستاد اون دنيا 5- طبق براورد جهاني در 79 سال گذشته هيچ رئيس جمهوري صداقت ترامپ در حرف و عمل نداشته حتي اسدخان رئيس جمهور سوريه علت دوست داشتن ترامپ صداقتش ناميد 6- در نزديك صد سال توليد ناخالصي امريكا و سطح رفاه و ظريب آسايش رشد شگفت داشته - 7- ترامپ چراخي كه به خانه رواست به مسجد حرام است . گفت ترامپ اول امريكا و امريكايي بعد خدمت به دنيا و اما بدترين وخرب هاي طوفاني سيل و كرونا در دولتش شد . يه چيز ديگه هنوز ديده نشد در تحريم يك كشور اين همه اجماع باشه بيش از 99درصد كشورهاي دنيا پشت ترامپ در تحريم ايستادن . ترامپ 3ميليارد دلار به فلسطين هر سال كمك مي كند ايران 300ميليون دلار . تجارت جهاني شده بود دنيا براي چين كار كند از بي كيفيت ترين كثيف ترين دستمال كاغذي بگير تا دارو سم ادوات ديگر . گويا چين داشت دنيا را برده خودش مي كرد ترامپ دست چين قطع كرد . ايران هم پول برجام 120ميليارد دلاري گرفت و هم تا چند ما مي تونه تمام ادوات نظمي پيشرفته بخره . ولي بقول ترامپ چرا اين ها را مي خواد صدام كه نيست افغانستان توان خودشو نداره كويت يه يه شهر دبي عشق زندگي داره تركيه فقط فكر اروپاه شدن عربستان فقط پيشرفته تر از ايران باشه همسايه شماي هم هم وطنن پس چرا بودجه نمي ره تا از فقر گشنگي بيكاري و طلاق بي ازدواجي اعتياد عدم گردشگري يه دارو درست درمان يه سم كشاورزي كه زدي افت اخ جون نگن / چين كشاورزي حرمت هيثيت ما را با دغلكاري تقلب حقه به باد داد بگو مرگ بر چين

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      بنظر نمیاد شما تو ایران باشید واقعیات چیز دیگریست

    • محمدرضا
      0

      به نظر شما هم جرات گفتن نام خلیج فارس رو نداری و مشخصه که یه خائن هستی

    • علی
      0

      این یک فیکه که هدفش ضعیف کردن قدرت نظامی ایران هست مثل پمپو که داره خودشو جر میده زمانی که دیدن با تحریم ایران تسلیم نشد حالا دنبال گزینه نظامی که در زمان خودش (زمانی که ایران وارد شورش داخلی شود) به کار گیرند و این جیره خوارنشان یعنی منافقین و سلطنت طلب ها را می فرستند در فضای مجازی تا این سیاست خودشان را از درون ایران بتوانند اجرا کنند

  • عابر
    0

    شادی جون خوب گفتی دمت گرم با خاک یکسانشون کردی این جیره خوارها نمیدونن شرمندگی خونواده یعنی چی باید سنگ این دولت رو به سینه بزنن حق دارن

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      سلام آقا شادی مگه ترامپ تو این سالها پول تولید کرده یا صنعتی ...نفت عراق و سوریه و باج خراجی که از عربستان و بحرین و سلاحهای که با ایجاد فتنه فروخته و گرفته تو مملکت خودش تزریق کرده کار شرافت مندانه ای نکرده جای تحسین نداره با قلدری و زورگویی رسیدن به ثروت بیشتر چه لذتی داره با کشتار بیگناهان تو دوست پدرت اینجوری تو رو بزرگ کنه امریکا منفور شده نمی‌گم اینجا همه چیز اوکی هست ولی کشور آمریکا و ترامپ هم چیزی نیست که به شما فهماندن به امید اندیشیدن و انسانیت

  • نگین
    0

    ترامپ پیروز میدان است این تحلیل‌های دموکرات گونه بدرد خودش می خوره ترامپ همیشه گفته نمی توانید حدس بزنید قدم بعدی من چیست و من چه کاری می خواهم انجام دهم

  • ایرانی
    0

    شادی جون. اینها که گفتی همش درست تو که اینقدر با ترامپ هماهنگ هستی این حرفها فقط به درد ترامپ می خورد بهش گوشزد کن ماهواره زده بد بخت

  • احمد
    0

    شادی خانم اگر مستند ایزدی های عراق را دیده باشید می فهمید که اسلحه برای چی لازم است آن کمکی که گفتی به فلسطین ترامپ جونت آن را قطع کرده چهل ویک سال است این حرفها را می زنید عمرتان رو به اتمام است ولی خسته نشدی وای بر وطن فروش ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها