سیل و تگرگ اخیر به بزرگترین رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد+ تصاویر

براساس آمار و اطلاعات موجود، سیل و تگرگ ۱۶.۵ میلیارد ریال خسارت به بزرگتر رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی وارد کرد.

سیل و تگرگ اخیر به بزرگترین رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد+ تصاویر

ریواس از مهم‌ترین گونه‌های دارویی و استراتژیک شهرستان گناباد است که 10 هزار هکتار رویشگاه ریواس در گناباد وجود دارد، هسته‌ مرکزی این رویشگاه با مساحتی حدود 4 هزارهکتارمربوط به دشت ریواس «زیبَد» است و به لحاظ اقتصادی وهمچنین اکوتوریسمی حائز اهمیت است.

امسال اما دشت ریواس گناباد به دلیل تگرگ دچار خسارت جدی شده است و از این ناحیه افراد زیادی به ویژه در آینده متضرر خواهند شد.

مجتبی محرابی؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: شهرستان گناباد با مساحتی 570 هزار هکتار را شامل می‌شود که با توجه به تنوع اقلیمی حاکم براین شهرستان تنوع گونه گیاهی در ارتفاعات جنوبی و دشت‌های شمالی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: حدود 160 گونه گیاهی دارویی در شهرستان گناباد شناسایی شده که برخی از گونه‌ها مانند گونه جنگلی سماق به لحاظ سطح و میزان تولید مقام اول استان خراسان رضوی را دارا است، همچنین سایر گونه‌های دارویی نظیر ریواس از پراکنش قابل ملاحظه‌ای برخوردارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد تصریح کرد: به دلیل بارش تگرگ و وقوع سیل طی دو نوبت خساراتی نیز به رویشگاه طبیعی ریواس به ویژه در منطقه زیبد وارد شد که براساس بررسی‌های فنی حدود 16.5 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

محرابی خاطرنشان کرد: به منظور تقویت بنیه گیاهی رویشگاه طبیعی ریواس و نیز به لحاظ دغدغه بهداشتی با هماهنگی‌های صورت گرفته از اسفندماه ممنوعیت هرگونه بهره‌برداری از گونه دارویی و صنعتی مرتعی را اعلام کرده‌ایم و در سال گذشته نیز200 کیلوگرم ریواس غیرمجاز برداشت شده کشف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بحران‌های طبیعی نظیر سیل، طوفان، تگرگ و خشکسالی بیمه مراتع امری ضروری به نظر می‌رسد که در این راستا در سال جاری 5 مورد مراتع شهرستان که تحت پوشش بیمه بوده‌اند به میزان 30 هزار هکتار مورد ارزیابی فنی قرار گرفته و تعیین میزان خسارت شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد عنوان کرد: برگ ریواس در مراحل اولیه رشد تعلیف دام قرار نمی‌گیرد و در انتهای فصل رشد برای تامین علوفه دام‌ها کمک می‌کند؛ همچنین به دلیل سطح سبز زیاد آن و در اثر بارش تگرگ و آسیب دیدن برگ‌ها فتوسنتز در گیاه کاهش نموده و نهایتا در عملکرد گیاه تاثیری منفی ایجاد می‌کند.

محرابی خاطرنشان کرد: تعداد 58 فقره مرتع مورد عملیات ممیزی قرار گرفته که از این تعداد 20 فقره دارای طرح مصوب مرتعداری می باشد که با مشارکت مجریان در حال اجرا است.

سیل و تگرگ اخیر به بزرگترین رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد+ تصاویر سیل و تگرگ اخیر به بزرگترین رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد+ تصاویر سیل و تگرگ اخیر به بزرگترین رویشگاه ریواس استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد+ تصاویر

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها