بروز بیگانه‌هراسی و نژادپرستی هنگام شیوع ویروس کرونا

شیوع کووید-19 در جهان باعث بروز برخی رفتارهای نژادپرستانه شد. پیدایش ویروس کرونا در چین موجب شد مردم کشورهای دیگر چینی‌ها را مسبب گسترش این ویروس بدانند؛ بعضی از این‌‌ کشورها عبارت‌اند از: آمریکا، فرانسه، آلمان، مصر و...

بروز بیگانه‌هراسی و نژادپرستی هنگام شیوع ویروس کرونا

وقتی اخبار شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان پیچید، مردم نمی‌دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد و فضای مبهمی بر تمام جهان حکمفرما شده بود. این ترس و ابهام در مواقعی به خشم و نفرت تبدیل شد.

وقتی مردم فهمیدند این ویروس از چین آغاز شده، مواردی از بروز رفتار حاصل از نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در دنیا گزارش شد. قربانیان این رفتارها چینی‌ها بودند. این دست رفتارها و مقصر دانستن مردم یک کشور حقیقتاً توجیه‌ناپذیر است.

نه تنها چینی‌ها بلکه تمام کسانی که از آسیای شرقی برمی‌گردند نیز قربانی شده‌اند. این اتفاق ممکن بود در هر جایی از جهان بیفتد. خوشبختانه مردم کم‌کم دریافتند که دلیلی ندارد شخصی را مقصر بدانند. رفتارهای بیگانه‌هراسانه و نژادپرستانه در این روزگار توجیه‌ناپذیر است و به هیچ وجه نباید ادامه پیدا کند. ما در اینجا چند مثال از این‌گونه رفتارها را در کشورهای مختلف بررسی می‌کنیم:

ایالات متحده آمریکا

آمریکا

تنها در ماه فوریه سال 2020 بیش از هزار مورد نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در ایالات متحده آمریکا گزارش شد. بسیاری از کسب‌وکارهای مردم آسیای شرقی که در آمریکا زندگی می‌کنند دچار رکود شده و بیشتر مشتریان خود را از دست داده‌اند. دونالد ترامپ بارها ویروس کووید-19 را «ویروس چینی» خوانده که این رفتاری ناشایست و نژادپرستانه تلقی می‌شود. بسیاری از رسانه‌ها از این حرف او انتقاد کردند.

هنگ‌کنگ

هنگ کنگ

بعضی از رستوران‌های هنگ‌کنگ مشتریان چینی را از مغازه بیرون می‌کردند. برخی دیگر نیز از مشتریان می‌خواستند تا کارت شناسایی خود را نشان دهند و از ورود افراد چینی جلوگیری می‌کردند. صاحبان این رستوران‌ها ادعا کردند که این کار را برای حفظ سلامت مردم محلی انجام می‌دهند.

رستورانی دیگر نیز اعلام کرد که فقط کسانی را می‌پذیرد که به زبان انگلیسی یا کانتونی صحبت می‌کنند و ماندارین زبانان را نمی‌پذیرد.

مصر

مصر

سفیر ژاپن در قاهره اعلام کرد که فروشندگان از ارائه خدمات به مشتریان ژاپنی امتناع می‌کنند و مردم با گفتن کلمه کرونا و اشاره به ژاپنی‌ها به آنان توهین می‌کنند. یکی از رانندگان اوبر پس از آنکه ویدئوی او در حال بیرون انداختن مسافر چینی از ماشین منتشر شد، به جرم بروز رفتار ناشایست دستگیر شد.

بعضی از مردم مصر که این ویدئو را دیده بودند تصمیم گرفتند مرد چینی را پیدا و از او عذرخواهی کنند. چنین رفتارهای نژادپرستانه‌ای در هیچ جای جهان قابل قبول نیست.

استرالیا

استرالیا

وقتی ویروس کرونا شیوع یافت، روزنامه‌های استرالیایی با چاپ تیترهای نژادپرستانه از گسترش ویروس در سراسر جهان خبر دادند. پس از این واقعه مردم یادداشتی را امضا کردند و خواستار عذرخواهی رسانه‌ها شدند. همچنین در بعضی از مراکز خرید و مغازه‌ها فروشندگان از ورود اهالی آسیای شرقی جلوگیری ‌کردند. توجیه آنها این بود که می‌خواستند مانع از گسترش هرچه بیشتر ویروس شوند.

مشتریان از این رفتار فروشگاه‌ها شکایت کردند و در نتیجه فروشگاه وول‌ورث (Woolworths) طی بیانیه‌ای از مردم عذرخواهی کرد. گزارش‌های دیگری نیز از شکایت‌های چینی‌ها به خاطر رفتار نژادپرستانه مردم ثبت شده که در مواردی به توهین فیزیکی کشیده شده است. یکی از موارد ناراحت‌کننده نیز این بود که مردی در استرالیا به خاطر سکته قلبی روی زمین افتاد ولی کسی حاضر نشد او را احیا کند. این مرد چینی بود.

بلژیک

بلژیک

رفتارهای نژادپرستانه در بلژیک نیز روی داد. هنگام شیوع ویروس کرونا عده‌ای در خیابان به مردم آسیای شرقی توهین می‌کردند. گروهی از بچه‌های دبیرستانی لباس‌های چینی پوشیدند و با تابلوی «وقت کروناست» (Corona Time) عکس گرفتند و در فضای مجازی منتشر کردند.

بعضی از این نوجوانان با دست چشم‌های خود را کشیده بودند تا شبیه چینی‌ها شوند که این رفتاری نژادپرستانه به حساب می‌آید. مدرسه مربوطه بیانیه‌ای منتشر کرد، اما در آن حرفی از عذرخواهی نزدند که همین امر باعث برانگیختن خشم و بلوا در میان مردم شد.

فرانسه

فرانسه

روزنامه فرانسوی کوریه پیکار (Courrier Picard) تصویری از زنی با ماسک را در 26 ژانویه 2020 در صفحه اول خود با این تیتر منتشر کرد: «هشدار زرد». این عمل کاملاً نژادپرستانه بود و بسیاری از آسیایی‌های ساکن فرانسه آن را توهین تلقی کردند. بسیاری نیز این ویروس را «ویروس چینی» خواندند که این حرف باعث آزردگی چینیان شد. بعضی از رستوران‌های آسیایی نیز با ریزش مشتری مواجه شدند.

آلمان

آلمان

سفارت چین در آلمان اعلام کرد که از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون موارد زیادی از نژادپرستی علیه مردم آسیای شرقی گزارش شده است. مجله آلمانی اشپیگل تصویری روی جلد خود چاپ کرد که بسیاری آن را نژادپرستانه تلقی کردند. بعضی از صاحب‌خانه‌ها به مستاجران خود که دانشجویان چینی بودند تذکر دادند که باید خانه را تخلیه کنند. حتی گزارش شد که برخی از پزشکان از معاینه بیماران چینی سر باز زدند.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها