آیا روش سوئد برای مبارزه با ویروس کرونا موفق است؟ / از دایر بودن مدارس و رستوران‌ها تا تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی

این روز‌ها چهره سوئد تفاوت چندانی با دیگر روز‌های سال ندارند. در شرایطی که با همه‌گیری کرونا بسیاری از کشور‌ها درگیر قرنطینه و مبارزه با این ویروس شده‌اند، سوئدی‌ها درگیر زندگی عادی خود با تغییراتی بسیار اندک هستند.

آیا روش سوئد برای مبارزه با ویروس کرونا موفق است؟ / از دایر بودن مدارس و رستوران‌ها تا تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی

این روز‌ها چهره سوئد تفاوت چندانی با دیگر روز‌های سال ندارند. درواقع در شرایطی که همزمان با همه گیری کرونا بسیاری از کشور‌ها درگیر قرنطینه و مبارزه با این ویروس شده اند، سوئدی‌ها درگیر زندگی عادی خود با تغییراتی بسیار اندک هستند. نگاهی به تصاویر سوئد نشان می‌دهد هنوز هم مدارس باز مانده اند، رستوران‌ها فعالند و مردم در خیابان‌ها قدم می‌زنند. این تصویر در حالی منتشر می‌شود که همسایگان سوئد هفته هاست چهره‌ای متفاوت دارند.

استراتژی سوئد برای باز نگه داشتن بخش‌های بزرگی از جامعه مورد حمایت گسترده مردم است. این ایده توسط دانشمندان ساخته شده است و مورد حمایت دولت است، اما هنوز همه ویروس شناسان این کشور با ایده عادی سازی شرایط موافق نیستند.

در این کشور قرنطینه معنا و مفهومی ندارد. داده‌ها حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق مردم فاصله گذاری اجتماعی را داوطلبانه رعایت می‌کنند و تا این لحظه، فاصله گذاری اجتماعی مهمترین راهکار سوئد برای کاهش سرعت انتشار ویروس است.

البته مردم نیز به شکل داوطلبانه سعی دارند به کاهش نشر ویروس کمک کنند، اما هیچ چیز اجباری نیست. در سوئد میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار کاهش یافته است، تعداد زیادی از مردم دورکاری می‌کنند و بیشتر آن‌ها از سفر در طول تعطیلات آخر هفته خودداری می‌کنند. دولت همچنین تجمع بیش از ۵۰ نفر و بازدید از خانه‌های مراقبت از سالمندان را ممنوع اعلام کرده است.

طبق یک نظرسنجی بزرگ‌، تقریباً ۹ نفر از ۱۰ نفر سوئدی می‌گویند حداقل در برخی از زمان‌ها یک متر از مردم دیگر فاصله دارند. رویکرد دانشمندان سوئدی باعث شده است تا هفته‌ها بحث جهانی در مورد اینکه آیا سوئد یک طرح معقول و پایدار را اتخاذ کرده است، یا ناخواسته جمعیت خود را به آزمایشی سوق داده که باعث تلفات غیرضروری است، مطرح شود.

در استکهلم، مرکز شیوع ویروس تا کنون شرایط کاملاً پایدار شده است، اگرچه در اواخر هفته پیک افزایش ابتلا وجود داشت، اما این شهر تعداد آزمایشات را افزایش داد. هنوز هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه فضا وجود دارد و هنوز یک بیمارستان صحرایی جدید استفاده نشده است. اندرس تنگل، اپیدمیولوژیست دولتی، می‌گوید: «تا حد زیادی، ما توانسته ایم به آنچه که برای دستیابی به آن تلاش کرده ایم، برسیم.»

در اغلب کشورها، سیاستمداران جلسات مبارزه با کرونا را مدیریت می‌کنند، اما در سوئد، دکتر تنگل مدیریت این جلسات را بر عهده داشت. لحن او به طور معمول از اهمیت خاصی برخوردار است او زیاد روی تعداد قربانیان تأکید نمی‌کند. تصمیم سوئد مبنی بر تأکید بر فاصله گذاری اجتماعی و عدم تأکید بر قرنطینه اجباری بر اساس شبیه سازی‌هایی انجام شد که پیش بینی می‌کردند تأثیر محدودتر کردن جامعه بر این ویروس قابل توجه نیست.

به نظر می‌رسد هدف اصلی سوئدی‌ها ایجاد استراتژی مصونیت گله است. سوئد با جمعیت ۱۰ میلیون نفری، در جمع ۲۰ کشور جهان باقی مانده است که موارد ابتلای قابل توجهی دارد. این میزان از نظر مرگ و میر نسبت به اندازه جمعیت این کشور بالاتر از هر جای دیگر در اسکاندیناوی است.

برخلاف برخی از کشور‌ها، آمار سوئد بیشتر شامل ساکنان خانه‌های سالمندان است که تقریباً ۵۰ ٪ از کل مرگ و میر‌ها را تشکیل می‌دهند. دکتر تگنل اذعان می‌کند که این موضوع یک نگرانی عمده است.

منبع: بی‌بی‌سی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها