سفر به دنیای مخوف نازی‌ها در یکی از موزه‌های برلین

موزه توپوگرافی ترور، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر برلین است. مکانی‌که در زمان حکومت نازی‌ها، محل استقرار نیروهای گشتاپو و اس‌.اس بود و حتی مدتی به زندان مخوف سیاسیون تبدیل شد.

سفر به دنیای مخوف نازی‌ها در یکی از موزه‌های برلین

توپوگرافی ترور برای علاقمندان به تاریخ معاصر، نام آشنایی است؛ موزه‌ای در دل شهر برلین که در زمان حکومت هیتلر، محل استقرار نیروهای گشتاپو و اس.اس بود و حالا یادآور رعب و وحشت آن‌دوران است. این‌موزه هرسال نزدیک به یک‌میلیون بازدیدکننده دارد.

در سال‌های دور، مأموران گشتاپو در این‌مکان زندانیان سیاسی را تحت بازجویی و شکنجه قرار می‌دادند و آن‌ها را به زندان‌ها یا بازداشتگاه اسرا منتقل می‌کردند. بعدها در زمان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین این‌ساختمان را بمباران کردند. پس از پایان جنگ جهانی و تقسیم‌بندی برلین میان روس‌ها و آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد، دژی محکم در این‌منطقه بنا شد. کمی بعد هم در فاصله سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹، دیوار برلین در بخش جنوبی این منطقه ساخته شد. هنوز هم بقایای دیوار برلین در این‌منطقه دیده می‌شود.

پس از فروپاشی دیوار برلین و به مناسبت ۷۵۰ سالگی شهر برلین، قرار شد این‌محوطه به یک‌موزه تبدیل شود. هدف از ساختن چنین موزه‌ای، بیرون آوردن سلول‌های شکنجه گشتاپو از دل خاک و نمایش عمومی آن بود. از این‌رو در سال ۱۹۹۲ مسابقه‌ای برای طراحی و ساخت موزه برگزار شد.

در ابتدا طرح پیشنهادیِ ان پیتر زومتور، معمار سوئیسی برنده مسابقه شد. طرح او اجازه ساخت گرفت، اما عملیات ساخت خیلی زود به‌علت مشکلات مالی متوقف شد. ده سال بعد، سیاستمداران وقت تصمیم گرفتند طرح پیتر زومتور را اجرا نکنند و حتی بخش اجرا شده توسط زومتور را نیز تخریب کنند. در همان‌زمان، ساختمان جدید توسط دفتر هینل، ویشر و شرکا طراحی و اجرا شد.

امروزه افراد زیادی برای بازدید از تصاویر، نقاشی‌ها و سایر اسناد مربوط به جنایت نیروهای گشتاپو و اس‌.اس به این‌موزه می‌روند و بازدیدکنندگان می‌توانند به‌خوبی با دوران مخوف حکومت نازی‌ها در آلمان آشنا شوند و شرایط سخت و وحشت‌انگیز زندانیان سیاسی را نیز حس کنند. همچنین، طولانی‌ترین بخش سالم مانده از دیوار برلین نیز در این‌موزه قرار گرفته است. علاوه بر این‌، توپوگرافی ترور یک‌کتابخانه تخصصی در حوزه سوسیالیسم ملی دارد. در این‌کتابخانه منابع زیادی درباره گشتاپو، اس‌.اس و حکومت هیتلر وجود دارد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها