دغدغه‌های مختاباد برای کادر درمانی و معیشت هنرمندان

مختاباد با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم هر چه زودتر این شرایط بحرانی کرونا را با همدلی پشت سر بگذاریم و به کادر درمانی کمک کنیم، می‌گوید: «هر کسی در حد توان خودش به اطرافیانش کمک کند. تا جایی که ممکن است از سفره خودمان بگذریم و به آنها که نیاز دارند بدهیم.»

دغدغه‌های مختاباد برای کادر درمانی و معیشت هنرمندان

سیدعبدالحسین مختاباد ـ آهنگساز و خواننده ـ در روزهای گذشته نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ جایزه موزیک جهانی را برای اثر «از شرم در حجاب» از آلبوم «سایه دوست» که در سال ۹۰ منتشر شده است، به‌دست آورد.

او اعلام می‌کند که جایزه خود را به کادر درمانی کشور تقدیم می‌کند و امیدوار است که هر چه زودتر بتوانیم به دور از این بحران کرونا یکدیگر را در آغوش بگیریم.

این هنرمند در ادامه توضیح می‌دهد که چه شد تصمیم به شرکت در این رقابت گرفت و می‌گوید: پیشتر در رقابت‌های جهانی شرکت نکرده بودم ولی همیشه مردد بودم برای گرمی یا جایزه جهانی موسیقی اثری را ارسال کنم تا اینکه امسال در اواخر آذر ماه کارهای مقدماتی را برای ثبت دو اثر «از شرم در حجاب» و «کهربا» به انجام رساندم. اثر «از شرم در حجاب» شعری از حافظ است که در سال ۸۸ آن را ساخته‌ام و تنظیم و آهنگسازی آن از خودم بوده است.

مختاباد در پاسخ به برنامه‌اش برای شرکت در دیگر مسابقات جهانی موسیقی جهانی می‌گوید: در مسابقات آینده به موقعیت و آثاری که می‌خوانم و یا می‌نویسم بستگی دارد.

در بخش دیگر مصاحبه، به تعطیل شدن کلیه فعالیت‌های موسیقی در شرایط حاضر اشاره می‌کنیم و از او درباره فعالیت‌هایش در این مدت سوال می‌کنیم.

بیان می‌کند: من هم به نوبه خودم از مردم درخواست کردم که با هم این شرایط دشوار را با خانه ماندن سپری کنیم تا زودتر تمام شود و فشار کمتری به مردم وارد شود. از طرف دیگر هفته گذشته سازمان یونسکو با من تماس گرفت و درخواست کرد که اثر «تمنای وصال» را به صورت آنلاین اجرا کنیم. اعضای گروه نیز به صورت جداگانه از شهرهای بابل و قائم شهر به طور جداگانه اجرا کردند و سپس آنها را میکس کردیم. در نهایت سازمان یونسکو آن را در سطح دنیا پخش کرد تا اکنون که همه دنیا درگیر این شرایط هستند، از این کار بهره ببرند.

او همچنین می‌گوید که در حال حاضر در حال ساخت قطعه‌ای است و در این زمینه توضیح می‌دهد: در حال حاضر دو کار در دست دارم. قصد دارم در این کار که تجربه‌ای جدید برای من است، تنظیمی در هارمونی جاز و پاپ برای سازهای ایرانی بنویسم.

به نظر من موسیقی ایرانی از نظر فضای‌های ریتمیک و شخصیت بداهه پردازیش به هارمونی‌های موسیقی جاز بیشتر نزدیک است تا هارمونی اتو کشیده موسیقی کلاسیک غربی.

دیگر تلویزیون باید به تماشای هنرمندان بنشیند

در حال حاضر هنرمندان زیادی در عرصه موسیقی ویدیوهای و کارهای خلاقانه‌ای انجام می‌دهند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند ولی ممکن است این کارها آنگونه که باید دیده نشود. پس شاید بهتر باشد که در صدا و سیما بخشی را برای پخش این گونه برنامه‌ها در نظر بگیرند.

مختاباد درباره مطلب بالا عنوان می‌کند: ماجرای تلویزیون با هنر موسیقی مصداق شعر «کار جنون ما به تماشا کشیده است/ یعنی تو هم بیا که تماشای ما کنی» است؛ یعنی اکنون دیگر تلویزیون باید به دنبال هنرمندان برود. به عنوان نمونه تلویزیون درباره جایزه اخیر من تقریبا خاموش بود، گرچه که از شبکه‌های خارجی با من تماس گرفتند ولی به دلیل محدودیت‌های قانونی نتوانستیم مصاحبه‌ای انجام دهیم. وضعیت بغرنجی به هنر و هنرمندان ایران تحمیل شده است؛ چراکه نه تلویزیون ملی ایران حاضر است برای هنر و هنرمندان و خصوصا موسیقیدان‌ها تبلیغ کند و نه اینکه خود هنرمند این اجازه را دارد که در خارج از مرز ایران در شبکه‌های خارجی حضور پیدا کنند. این امر در قرن ۲۱ که عصر مدیا و رسانه است، جالب نیست.

او ادامه می‌دهد: هیچ کسی نیست که برای تغییر این شرایط پا پیش بگذارد و از خودش بگذرد، آن کسی هم که باید این کار را انجام دهد باید از دولت، حکومت و رسانه باشد؛ وگرنه که هنرمندان چیز زیادی نمی‌خواهند، ما از تلویزیون نه پول می‌خواهیم و نه امکانات؛ بلکه می‌خواهیم چیزی را که حق مردم ایران است در اختیارشان قرار دهد که متأسفانه این امر اتفاق نمی‌افتد. در نهایت تنها کاری که هنرمند می‌تواند انجام دهد این است که می‌تواند از طریق فضای مجازی با طرفداران و یا دوستان و آشنایان در تماس باشد.

راه برابری برگزاری کنسرت آنلاین برای دو حوزه موسیقی پاپ و جدی

اکنون که زمانی برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین است، دیدیم که میزان حمایت از کنسرت‌های پاپ بیشتر از موسیقی کلاسیک یا ایرانی بود. از این هنرمند درباره راه حل پیشنهادی‌اش برای حمایت برابر از همه انواع موسیقی می‌پرسیم که می‌گوید: باید نظام یا تشکیلاتی درون سیستم دولت صورت بگیرد که این سیستم در حال حاضر خاموش است. برای دریافت همین جایزه چند تا از وزرای دیگر با من تماس گرفتند و تبریک گفتند، جز وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی. زمانی که وزارت ارشاد ما در این شرایط حساس میدان‌داری و مدیریت نمی‌کند و سعی نمی‌کند فضا را تا حدودی برای هنرمندان بهتر کند، وضع بهتر نمی‌شود؛ چراکه اکنون در جریان هستم در این وضعیت تا چه حد وضع اقتصادی هنرمندان از هم پاشیده شده است. هنرمند نیز مانند مردم عادی است و شاید تنها پنج تا ۱۰ درصد آنها وضعیت خوبی داشته باشند. باید از آنها نیز مانند دیگر اصناف حمایت شود.

مختاباد ادامه می‌دهد: پیش از این ماجرا بالای ۸۰ درصد از هنرمندان خوب کشور برای تأمین هزینه‌های مالی خود مجبور به تدریس بودند ولی اکنون فعالیت‌های آنها تعطیل شده است؛ به همین جهت به آموزش آنلاین روی بردند ولی خیلی رغبتی برای آموزش وجود ندارد و تعداد هنرجویان به یک دهم رسیده است. وزارت ارشاد باید بودجه‌ای را برای هنرمندان حوزه‌های مختلف فولکلور، ایرانی، کلاسیک، جاز یا پاپ کنار می‌گذاشت تا یک فضای هنری همدلی برای هنرمندان ایجاد کند. ولی می‌بینیم که در این شرایط چیزی به عنوان وزارت ارشاد به چشم نمی‌خورد که بخواهد اوضاع را ساماندهی کند.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها