ستاد ملی مقابله با کرونا برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی، تحت فشار حوزه علمیه است؟

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نه کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی می‌دانیم.

ستاد ملی مقابله با کرونا برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی، تحت فشار حوزه علمیه است؟

آیت‌الله "علی‌رضا اعرافی" مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفت: این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست.

وی تصریح کرد: ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزییات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت‌فشار حوزه برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی است، صحت ندارد و چنین چیزی وجود نداشته‌ است.

وی افزود: روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل می‌دانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پسا کرونا، نهاد حوزه و روحانیت، با دوشادوش خادمین ملت خواهند بود.

وی اظهار کرد: ستاد بحران و حوادث حوزه جهت خدمت‌رسانی به مجاهدین عرصه سلامت، بیماران و داغداران و آسیب دیدگان این بلا فعال و در این راه قدم‌های خوبی برداشته شد و این ستاد به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: طلاب در این ابتلای همگانی در کنار ارائه خدمات به مردم در جهت ابلاغ و تحقق مطالبات و دغدغه‌های مردم و مجاهدت نورانی در تامین مایحتاج مردم و خدمت‌رسانی از محله تا بیمارستان و آرامستان‌ها تلاش کرده‌اند تا پاسدار حریم شریعت مقدس باشند.

وی اضافه کرد: حوزویان و در این ایام ضمن تبیین مبانی دینی، پاسخگوی صدها سوال پرتکرار و ارائه‌دهنده هزاران مشاوره روزانه بوده‌اند، همچنین حوزه علمیه در تامین بخشی از نیازهای بهداشتی و معیشتی مردم در این ایام سختی گام‌هایی برداشته است.

اعرافی اظهار داشت: تمام فعالیت‌های آموزشی را به فضای مجازی بردیم و به لحاظ پیشرفت در محدوده‌های آموزشی از سال‌های دیگر جلوتر هستیم و خوشبختانه در این عرصه گام بزرگی در جهت مجازی‌سازی و بهره‌گیری از فناوری نو برداشته شد که در شرایط عادی شاید میسر نمی‌شد.

وی افزود: در ایام کرونا یک موضع یکدست و یک‌صدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و اساتید و فضلا در یک مسیر قرارگرفته و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد.

پرهیز از خرافه گرایی در حوادث و بلایا

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مکاتبات اخیر خود با رهبران دینی جهان گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰مکاتبه با رهبران دینی جهان صورت گرفت که بازتاب‌های وسیعی داشت.

اعرافی با اشاره به لزوم پرهیز از خرافه گرایی و انحراف در مواجه با حوادث و بلایا گفت: ما به لحاظ مکتبی و فلسفی و کلامی در این‌گونه حوادث، نباید در دام تفکرات غلط و انحرافی بیفتیم، و حوزه باید بتواند در این‌گونه حوادث یک فکر منسجم به جامعه ارائه دهد که ما نیز این نکته کلیدی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در عرصه پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به کرونا، حرکت‌های خوبی صورت گرفت و در شبکه‌های مجازی به بیش از ۱۰۰سوال مطرح، پاسخ داده شد منطقی درست و عقلانی به مردم ارائه گردید.

وی اضافه کرد: در بحث مشاوره فضلای حوزه که در زمینه مشاوره تخصص کافی داشتند ورود کردند و در این زمینه خدمات خوبی به مردم ارائه شد.

اعرافی با اشاره به جایگاه قم در کشور و جهان اسلام گفت: قم باید در عرصه بهداشت و فرهنگ عمومی سرآمد باشد و مسئولین بهداشتی کشور باید در کنار توجه به‌سلامت جسمی مردم به‌سلامت معنوی و روانی مردم نیز توجه کافی داشته باشد و برای تحقق این امر مهم ما آماده همکاری با وزارت بهداشت هستیم.

وی در پایان افزود: در عرصه طب سنتی نیز باید از هر کار افسارگسیخته و ناروایی پرهیز شود و با تکیه‌بر فرایندهای علمی و دانشی از هر تجربه‌ای برای کاستن آلام مردم و مداوای بیماران

بهره برد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها