خانم بازیگر از آقای پاکبان و جامعه عذرخواهی کند/ جامعه نسبت به این رفتار‌ها واکنش نشان دهد

عضو شورای شهر تهران خواستار واکنش جامعه به رفتار ناشایست یک بازیگر سینما با یک پاکبان شهرداری شد.

خانم بازیگر از آقای پاکبان و جامعه عذرخواهی کند/ جامعه نسبت به این رفتار‌ها واکنش نشان دهد

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و هنری شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با اشاره به رفتار ناشایست یک هنر پیشه زن سینما با یک پاکبان، گفت: آن خانم باید به سرعت از آن آقای پاکبان و مردم جامعه عذرخواهی کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم در این رفتار زشت تعمدی در کار بوده، تصریح کرد: این اتفاق برای من بسیار غیر منتظره بود و نشان داد کسی که به عنوان هنرمند شناخته می‌شود، نمی‌تواند رفتاری عادی داشته باشد.

او با بیان اینکه چاره این کار رفتار قضایی نیست، افزود: این خانم باید رفتارش از سوی رسانه‌ها و کارشناسان حوزه فرهنگ نقد شود تا با تصمیم و اختیار خودش سبب اصلاح و تغییر رفتار شود.

او در خصوص تأثیری که رفتار‌های ناشایست چهره‌های هنری بر فرهنگ عمومی جامعه می‌گذارد، گفت: اساسا هنر مقوله‌ای است که موجب تعالی روح انسان می‌شود. برخی نکات و حقایق از طریق معمول قابل دسترسی نیست و انسان می‌تواند با استفاده از هنر به آن‌ها برسد و آن را به جامعه انتقال دهد.

حق شناس با بیان اینکه هنر‌هایی مثل خوشنویسی، موسیقی و نمایش فرصت‌هایی هستند که انسان از طریق آن می‌تواند پیام‌هایی را دریافت کند، گفت: تفاوت هنرمند با سایر انسان‌ها در این است که می‌تواند با دیدن فضا‌هایی مثل آسمان، دریا، حیات وحش و حتی افتادن یک برگ درک خود را طوری با زبان هنر انتقال دهد که سبب ماندگاری آن شود.

او با اشاره به ظهور سینما و هنر هفتم ادامه داد: سینما ترکیبی از سایر هنرهاست که تکنولوژی و صنعت هم به آن اضافه شده و فضا را برای انتقال مفاهیم فراهم می‌کند و هنگامی که یک بازیگر در نقش‌های مختلف حضور می‌یابد، در نزد مردم هم به شهرت و محبوبیت می‌رسد.

حق شناس تصریح کرد: در حوزه‌های اخلاق و عرفان هشدار‌های زیادی داده شده که هر کس به مرز شهرت می‌رسد، ممکن است این شهرت برای او و جامعه آفت‌هایی را به همراه داشته باشد که اگر فرد مراقبت نکند آزار دهنده است.

او افزود: ممکن است یک ورزشکار، سیاستمدار و یا بازیگر سینما به شهرت برسد که در این شرایط دیگر او آدم قبل از شهرت نیست و باید نسبت به رفتار‌های خود مراقبت‌های بیشتری کند و اگر رفتار بدی از او سر زند، جامعه هم باید نسبت به این رفتار‌ها واکنش نشان دهد و جلوی برخی از هنجار شکنی‌ها را بگیرد.

حق شناس تصریح کرد: رفتار این خانم در جایگاه یک هنرمند که شناخته شده است و بخشی از جامعه او را دنبال می‌کنند، نشان داد که نمی‌تواند عادی رفتار کند و باید مراقب باشد و اگر قصوری شده باید عذرخواهی کند.

او با بیان اینکه این رفتار حاوی نوعی خود بزرگ بینی نسبت به قشر زحمتکش جامعه است، گفت: در گذشته سقف زورخانه‌ها را کوتاه می‌ساختند تا وقتی یک پهلوان وارد زورخانه می‌شود، ابتدا سر خود را خم کند و هنگامی هم که وارد گود می‌شد، مرشد سخن خود را با یاعلی آغاز می‌کرد، چرا که استمداد از حضرت علی(ع) نماد دوری از خودبرتر بینی در برابر ضعیفان بود و یا علی می‌گفتند تا آن پهلوان یادش باشد که به زور بازویش مغرور نشود و هر چقدر هم که زور و بازو دارد در برابر ضعیفان افتاده باشد و این به عرصه بازیگری هم ورود پیدا کرد و بازیگران پیش از ورود به صحنه تئاتر به خاک آن بوسه می‌زدند.

حق شناس چاره پیشگیری از این گونه رفتار‌ها در میان هنرمندان را فراهم کردن فضای نقد برشمرد و تأکید کرد: اگر افراد مشهور نقد شوند، صیقل می‌یابند و امکان سرزدن چنین رفتار‌هایی از سوی آن‌ها کاهش می‌یابد، اما وقتی نقد نباشد تا رفتار‌های او را به چالش بکشد، او فکر می‌کند که کارش درست است.

حق شناس پیش از این در واکنش به رفتار ناشایست سحر قریشی با مرد پاکبان، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود:

افتادگی آموز اگر طالب فیضی

هرگز نخورد آب زمینی که بلند است


دیدن این ویدئوی ۱۶ ثانیه ای در این روزگار کرونایی برایم تکان دهنده و بهت آور بود. خانم ها سرخوش و شاد در یکی از بوستان‌های شهر ، می‌گویند و می‌خندند و می‌خرامند، حقشان است و ما هم بخیل نیستیم و خوشیم به سرخوشیشان، تا باد چنین بادا. اما یکی از بانوان که از قضای روزگار دستی بر آتش هنر دارد و به احتمال زیاد معرف حضورتان نیز هست، نگاهشان به پاکبان پرتلاش و بی توقع بوستان افتاده که با لباس سبز پاکبانی نشسته بر نیمکت که احیانا خستگی کار روزانه به در کند. تصمیم این بانو برای ثبت این لحظه با حضور این برادر در قاب دوربینشان که مقبول پاکبان عزیز نمی افتد !! و موجب رنجش خاطر و تکدر توأم با شگفتی ایشان که مگرمی شود؟!؟!

و بیان جمله‌ای که شایسته بیان نبود و نشانی از ادب و احترام در آن دیده نمی‌شد و شاید شانه به خود برتربینی می‌سایید!! و ای کاش بر زبان رانده نمی‌شد و شنیدنش آزرده می‌سازد حال و روز آدمی را !!

امید فراوان دارم تعمدی نداشته و ناشی از بی توجهیشان بوده باشد.
پ ن: ......
تو گمان میکنی که شاخ گلی؟
بصف سرو و لاله میروئی
یا که همبوی مشک تاتاری؟
یا ز ازهار باغ مینوئی ؟
خویشتن، بی سبب بزرگ مکن

ره ما، گر کج است و ناهموار
تو خود، این ره چگونه میپوئی؟
در خود، آن به که نیکتر نگری
اول، آن به که عیب خود گوئی
ما زبونیم و شوخ جامه و پست
تو چرا شوخ تن نمیشوئی؟

پروین اعتصامی

خانم بازیگر از آقای پاکبان و جامعه عذرخواهی کند/ جامعه نسبت به این رفتار‌ها واکنش نشان دهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سعیدمهور
    0

    این خانوم جلف دوستداره جلب توجه کنه زیاد بهش اهمیت ندین.اینها باید از خانواده سردار یاد بگیرن که طی سالیان چطوربدون سردارزندگی کردن درود براین چنین زنان ایرانی

  • محمد
    0

    یکی از هنرمندان قبل از انقلاب که این روز ها خواهان باز گشت به کشور است به خبر نگاری کتک زد نشریات آن زمان خیلی نا راحت شدند یکی نوشته بود گاوی را که پشت بام بردیم خودمان پایین می آوریم

  • ایران
    0

    خاک برسر کسایی که ادما را الگو قرار میدن،شهیدان باکری و سردار بزرگ رفتن تا این ناکسا تو پارک مسخره کنن و هرهر بخندن،و یکسری هم از اونا حمایت کنن، این فرهنگ ارشاد چکار میکنه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها