رئیس سازمان خصوصی سازی: خودروسازی باید از دست دولت رها شود

رئیس سازمان خصوصی سازی درخصوص واگذاری سهام دولتی شرکت های خودروسازی گفت: هر چقدر مدیریت را از دولت بگیریم و به بخش خصوصی منتقل کنیم، کارایی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان خصوصی سازی: خودروسازی باید از دست دولت رها شود

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری سهام دولتی شرکت های خودروسازی با بیان اینکه به طور کل امر خصوصی سازی یک ضرورت است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید کرده اند، گفت: هر چقدر مدیریت را از دولت بگیریم و به بخش خصوصی منتقل کنیم، کارایی افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عده ای اجازه واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی را نمی دهند، گفت: تمام تلاش ما این است که دولت هیچ جایگاهی نداشته باشد و همه چیز اعم از مدیریت، تصدی گری و ... را به بخش خصوصی واگذار کند.

صالح در ادامه افزود: دولت سه وظیفه قاعده گذاری، نظارت و جلوگیری از انحصار را دارد که در این صورت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خصوصی سازی می تواند فساد را کاهش دهد، گفت: ما راهی جز این نداریم که دخالت دولت در امور را کاهش دهیم و قواعد جلوگیری از انحصار را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه نحوه واگذاری سهام دولتی شرکت های خودروسازی ابتدا می بایست در هیئت واگذاری به تصویب برسد، خاطر نشان کرد: ما این سهام را هم به صورت خرد و هم به صورت مدیریتی(بلوکی) می توانیم واگذاری کنیم.

صالح افزود: حتی می توانیم سهام را به آحاد مردم بدهیم.

وی با تاکید بر این نکته که واگذاری خرد و به آحاد مردم ممکن است بر کارایی شرکت های خودروسازی تاثیر منفی گذارد، خاطر نشان کرد: قطعا به دلیل ماهیت تخصصی شرکت های خودروسازی به نظر واگذاری بلوکی و حتی به صورت ETF بهتر از روش های واگذاری دیگر است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در صورت واگذاری به صورت ETF حداکثر تا پایان سال 1400 مدیریت بر عهده دستگاه اجرایی است. لذا طبق اساسنامه ETF ها به تدریج مدیریت دولت کاهش می یابد.

وی با اشاره به تصویب آئین نامه اهلیت سنجی در سال گذشته، گفت: توانگری مالی، اهلیت مدیریتی، فنی و داشتن بیزینس پلن شاخص های اصلی برای ارزیابی اهلیت افراد حقیقی و حقوقی برای تصاحب سهام است.

منبع: خط بازار

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها