تجربه دورکاری کمپانی‌های بزرگ دنیا در سایه کرونا / گوگل، فیس بوک، آمازون و توییتر این روزها چه می‌کنند؟

چند ماهی است که جهان تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد و این اختلال جدای از تهدید برای سلامت عمومی، با مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی توامان شده است.

تجربه دورکاری کمپانی‌های بزرگ دنیا در سایه کرونا / گوگل، فیس بوک، آمازون و توییتر این روزها چه می‌کنند؟

جهان کار نیز تحت تاثیر کرونا ویروس جدید، تغییرات بسیاری به خود دیده است. این روزها با حضور مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، تقریبا تمام مشاغل تحت تاثیر قرار گرفته اند و «دورکاری» راهکاری بود که برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس به کار گرفته شد؛ روندی که کارمندان را خانه نشین کرد و کمپانی ها مجبور به تن دادن به این سیستم کاری شدند.

دورکاری به تعبیر بسیاری از کارشناسان آینده مشاغل است، اما آیا واقعا این روش کاری، عملی و کاربردی است؟ در سال های اخیر بسیاری از سازمان‌های سنتی در حال کوچ به سمت دنیای مجازی هستند تا از کسب‌وکاری آفلاین به کسب‌وکاری آنلاین و پویا تبدیل شوند. همین اتفاق باعث شده تا فرهنگ دورکاری مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مثل دل، آمازون و اپل به دنبال استخدام نیروهای دورکار هستند و مسیر شغلی افراد در حال تغییر است.

بر اساس تحقیقات FlexJobs، تعداد آگهی برای استخدام دورکارها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است. آمار دقیقی از تعداد افرادی که کاملا به صورت دورکاری کار می‌کنند، وجود ندارد. بعضی از افراد هم هستند که بخشی از کار خود را در محیط کار و بخش دیگری از وظایفشان را خارج از محیط کار انجام می‌دهند. اما به این افراد دورکار گفته نمی‌شود.

دورکاری تنها به معنی کار در منزل نیست. یعنی شما می‌توانید در هر مکانی از خانه گرفته تا پارک، کافی‌شاپ و حتی فضای کار اشتراکی، به دورکاری مشغول شوید. تمام کارها در دورکاری به تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و اینترنت نیاز دارد، پس باید توجه داشته باشید که دسترسی به اینترنت از مهم‌ترین اصول دورکاری است.

شرکت های بزرگ دنیا چگونه با چالش دورکاری کنار آمدند

در روزهایی که کرونا باعث دورکاری اجباری بسیاری از کارمندان شد، نکته مهم این است که دقیقاً چگونه می توان به عنوان یک کارمند از راه دور در سایه کروناویروس به فعالیت ادامه داد. شرکت های بزرگ فناوری مانند آمازون، گوگل، فیس بوک و توییتر از همان روزهای نخست شیوع کرونا به جمع دورکاران پیوستند و اعلام کردند که بسیاری از نیروی کار آنها به دفتر نمی روند در عوض، از راه دور کار می کنند. اما دورکاری چالش های برای کارمندان و کارفرمایان به همراه دارد. برخی از بزرگترین چالش های کارفرمایان شامل کارگرانی است که نمی دانند مدیریت وقت و ارتباط بین کارمندان به چه صورت است. علاوه بر این، با بسته شدن مدارس و دانشکده ها، والدین شاغل باید اولویت های کار در شرکت و خانواده را نیز هماهنگ کنند.

در حالی که بسیاری از شرکت ها از کارمندان خود در برخی از شهرها خواسته اند که از خانه کار کنند یا کارهای گسترده را از طریق دورکاری با ماندن در خانه انجام دهند، کمپانی بزرگ گوگل اولین شرکتی بود که از کارمندانش در سراسر دنیا خواست تا با دورکاری جلوی انتشار این بیماری را بگیرند. شرکت الفابت که همان شرکت مادر گوگل است توصیه به دورکاری را به کارمندان مختلف خود در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا و خاورمیانه ارائه کرد.

اما اینکه کمپانی های بزرگ جهان چگونه به دورکاری پاسخ دادند؟ چالشی است که خیلی از کارفرمایان و کارمندان را تحت تاثیر قرار داد. اکثر کمپانی های بزرگ سعی کردند با مدیریت صحیح بر اساس راهنمایی های مقامات بهداشت جهانی، وضعیت کار کارمندان در دوران دورکاری را نظارت کنند.

براساس این گزارش، الفابت تقریباً ۱۲۰ هزار کارگر تمام وقت در سطح جهان استخدام می کند و گوگل در روزهای دورکاری با دقت وضعیت را تحت نظر دارد و جدول زمانی را در صورت لزوم به روز می کند. هفته گذشته، گوگل اعلام کرد که کارمندان ساعتی که تحت تأثیر ساعت کار دچار کاهش ساعت و دریافتی حقوق می شوند، مانند کارمندان کافه ها، جبران خسارت می شوند تا مشکلات اقتصادی را از دوش اینگونه کارمندان کم کند.

گوگل همچنین خبر داد در حال ایجاد صندوقی برای پرداخت حقوق مرخصی بیماری به کارمندان غیر تمام وقت که در حال حاضر تحت تأثیر کروناویروس قرار دارند، است. این شرکت در یک وبلاگ اعلام کرد اگر کارمندان نتوانند در این دوران وارد چرخه کار شوند (به دلیل علائم کروناویروس) به نیروی کار مزایایی تعلق می گیرد. گوگل همچنین مجبور شد بزرگترین رویداد سال خود، کنفرانس برنامه نویس سالانه Google I / O را که برای اواسط ماه مه برنامه ریزی شده بود، لغو کند.

توییتر دیگر کمپانی بزرگ دنیا بود که به دورکاری پاسخ داد. به گزارش وبلاگ شرکت، توییتر سیاست های کار از خانه را از "به شدت ترغیب" به حالت "اجباری" برای تمام کارمندان در سطح جهان اجرا کرد. توییتر همچنین اعلام کرده است که قصد دارد هزینه کار را برای ساعات کار عادی به پیمانکاران و کارگران ساعتی که قادر به انجام کارهای خود از خانه نیستند، مادامی که روند کار از راه دور است، بپردازد.

فیسبوک نیز اعلام کرد تمام کارمندان در سطح جهان را به کار از خانه ترغیب می کند.

آمازون نیز به کارگران ساعتی خود بیش از ۱۰ هزار خدمات غذایی، تأمین کننده، امنیت و سایر کارمندان ساعتی در دفاتر واشنگتن خدمات ویژه پرداخت می کند که تحت تأثیر سیاست های کار از راه دور قرار گرفته اند. همچنین برای کارکنانی که به ویروس مبتلا شده اند، مرخصی اضافی می دهد. آمازون اعلام کرد که یارانه یک ماهه را برای مشاغل کوچک درنظر می گیرد و یارانه یک ماهانه اجاره می دهد. این شرکت همچنین یک صندوق امداد ۵ میلیون دلاری برای مشاغل کوچک محلی که تحت تأثیر این شیوع قرار دارند ایجاد کرده است.

کار از راه دور با نگرانی در مورد سلامت و ایمنی کارکنان در حال تبدیل شدن به یک هنجار جدید است. گزارش جدید سازمان بین المللی کار حاکی از این است که برخی از بخش ها و مناطق که به شدت تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند، برجسته کند و سیاست هایی را برای کاهش بحران ارائه دهد.

بر اساس گزارش این سازمان انتظار می رود ضررهای بزرگی در بین گروه های مختلف درآمدی به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط (۷.۰ درصد، ۱۰۰ میلیون کارگر تمام وقت) وجود داشته باشد و بسیار بیشتر از اثرات بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ است.

بخش هایی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند شامل مراکز خدمات اسکان و غذا، واحدهای تولیدی، خرده فروشی ها و فعالیت های تجاری و اداری.

افزایش نهایی بیکاری جهانی در طول سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی به تحولات آینده و اقدامات سیاسی بستگی دارد. ریسک بالایی وجود دارد که رقم پایان سال به میزان قابل توجهی بالاتر از پیش بینی اولیه سازمان بین المللی کار یعنی ۲۵ میلیون نفر باشد.

نمایندگان سازمان بین المللی کار، معتقدند که دولت ها، کارگران و کارفرمایان نقش مهمی در مبارزه با شیوع، تضمین امنیت افراد و پایداری مشاغل بر عهده دارند. بنابر اعلام سازمان بین المللی کار، همبستگی بین کارگران و کارفرمایان مهم است. براساس گزارش جدید سازمان بین المللی کار ILO، تلاش جمعی و همبستگی بین کارفرمایان و سازمان های کارگری برای پاسخگویی مؤثر به تاثیر بیماری همه گیرکووید ۱۹ در دنیای کار بسیار مهم است. در شرایط بحران، همکاری و گفتگو بین کارفرمایان و سازمان های کارگری می تواند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را تقویت کرده و بهبود سریع را ممکن کند.

مدیر دفتر کار کارفرمایان سازمان بین المللی کار خبر داد که رهبران مشاغل علاقه مند به صلح و ثبات و آمادگی برای شرایط بحرانی هستند. اتحادیه ها به نوبه خود از طریق اعضا پتانسیل بزرگی دارند و به تغییرات قانونی و قانون اساسی به نفع نیروی کار یا در صورت نیاز به کمکهای بشردوستانه سریع و مؤثر عمل خواهند کرد.

رهبری جلسات مجازی در دوران دورکاری سخت‌تر است

جلسات از راه دور مجموعه ای از چالش های جداگانه را تشکیل می دهد. شما نمی توانید کارمندان خود را نگه دارید و مطمئن شوید که آنها به آنچه در جلسات از راه دور مورد بحث قرار می گیرند توجه می کنند. یک تماس ۳۰ دقیقه ای به راحتی می تواند به اتلاف وقت کامل تبدیل شود.

مدیر ارتباطات جهانی در این باره معتقد است که «اجرای جلسات آنلاین دشوار است - به خصوص اگر افراد زیادی در این جلسه حضور داشته باشند و شما هیچ چهره ای را نبینید. به همین دلیل باید انتظارات خود را تنظیم کنیم و در نحوه تمرکز افراد، خلاق باشیم.»

متخصصین کار می گویند: « امکان دیدن چهره از طریق صفحه نمایش باعث افزایش تمرکز می شود. تماس های ویدیویی به دلیل عدم وجود نکات دیداری در کنفرانس صوتی جذاب تر هستند.»

رینولدز، یک مدیر توسعه شغلی در شرکت از راه دور lexJobs، توصیه کرد که « رهبران راه های خلاقانه ای را برای درگیر کردن کارمندان در طول جلسات پیدا کنند

به گفته این کارشناسان، کارمندان باید با ارائه گزارش کارهای خود مدیران را در جریان امور کاری قرار دهند تا نگاه بی تفاوتی به کار احساس نشود.

در زمان دورکاری شرکت هایی که دفاتر بین المللی دارند نیز می توانند از اختلاف منطقه زمانی به نفع خود استفاده کنند. رینولدز می گوید: بهتر است کارمندان گروه هایی در شبکه های اجتماعی تشکیل داده و همچون محیط داخل شرکت فضای دوستانه را ایجاد کنند. ناهارهای مجازی را در کنار هم صرف کنند. همه در ویدیو جمع شوند و این به کارمندان امکان می دهد تا با هم همفکری کنند.

ابزارهای مناسب دوران دورکاری

یکی از بزرگترین چالش های کار در خانه، راه اندازی دفتر خانه با ابزار مناسب است که به محض این که همه چیز در آن جا قرار گرفت، کار خود را راحت تر می کنید.

تمام آنچه شما نیاز دارید یک میز، صندلی و اینترنت و چند فنآوری است. توصیه ها شامل یک مانیتور خوب برای رایانه، صفحه کلید و ماوس راحت و همچنین وب کم مناسب و سایر موارد ضروری است. ما همچنین توصیه می کنیم از مانیتور استفاده کنید تا صفحه نمایش بزرگ تری داشته باشید و از صفحه کلید و ماوس مناسب استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها، اگر مجبور باشید تمام روز روی صفحه لپ تاپ کوچک خود زل بزنید، کار بسیار راحت تر است. فراتر از این ابزارهای اصلی فناوری از هدفون و بلندگو گرفته تا وب کم و چراغ های هوشمند نیز نیاز است.

کار کردن از خانه مجموعه چالش های خاص خود را به همراه دارد، اما داشتن ابزار مناسب می تواند به شما در مدیریت آنها کمک کند. در روزهایی که کرونا بسیاری را در سراسر دنیا خانه نشین کرده است، استفاده از راهکارهای صحیح می تواند کمک کند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها