عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

 دولت مسئول ترکیدن حباب بازار سرمایه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان این نکته شرایط بازار سرمایه حبابی است، گفت: اگر حباب بازار بترکد، دولت مسئول است و باید پاسخگو باشد.

 دولت مسئول ترکیدن حباب بازار سرمایه است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان این نکته شرایط بازار سرمایه حبابی است، گفت: اگر حباب بازار بترکد، دولت مسئول است و باید پاسخگو باشد.
سهام شستا در حالی چند روز پیش در بورس عرضه اولیه شد که شاخص بورس به طور شگفت انگیزی در حال افزایش است. اینکه واقعا شرایط کنونی بازار سرمایه چقدر مبتنی بر واقعیت های اقتصاد ایران است، سوالی است که صاحب نظران در خصوص اظهارنظرهای متفاوتی دارند.

برخی معتقدند که روال کنونی کاملا طبیعی و به علت استقبال مردم است در مقابل عده ای بر این اعتقادند که شرایط کنونی غیرمنطقی و حبابی است و از این رو نسبت به ترکیدن حباب و سقوط شاخص هشدار می دهند.

در همین باره دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عرضه اولیه سهام شستا در بورس گفت: در شرایط کنونی که رشد شاخص ها بی منطق است، این کار دولت برای بورس مضر است.

وی گفت: وقتی که دارایی یک شرکت 100 تومان است و بدون هیچ اتفاقی در عملکرد این شرکت به 900 تومان می رسد این به معنای حباب است.

توکلی تصریح کرد: رشد چند ماهه اخیر شاخص ها به دلیل کاغذبازی است و نه بهبود وضعیت شرکت ها و اقتصاد.

این نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه اوراق سهام در دست عده ای به عنوان کسب درآمد رد و بدل می شود در صورتی که هر گونه رشد در معاملات بورس می بایست یک منطق اقتصادی مبتنی بر واقعیت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت و مسئولین اجازه چنین اتفاقاتی را در بورس می دهند، گفت: مگر دولت وجود دارد!

توکلی در واکنش به این موضوع که اگر حباب بازار بترکد، چه کسی پاسخگو سرمایه از دست رفته عامه مردم است، گفت: دولت مسئول است و باید برای همه حالت ها تدبیر کند و پاسخگو باشد.

منبع: خط بازار

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • محمد
    0

    جناب توکلی کجا تشریف داشتید نگران شدیم

  • رحیمی
    0

    یک سری نقدینگی در دست مردم است که به دلیل نامساعد بودن شرایط تولید یک روز به سمت مسکن وروزی به سمت دلار وسکه وامروز هم به سمت بورس می رود واگر تبلیغ شود که قرار است فردا کاه گران شود مردم جهت حفظ دارایی خود همه به سمت خرید کاه می روند . منطق خاصی بر اقتصاد ایران حاکم نیست درشرایطی که اکثر بورس های جهانی به دلیل رکود و شیوع کرونا ریزشی بوده اند بورس ایران با وجود رکود ، تحریم ، کرونا ، سقوط قیمت نفت ، کاهش صادرات غیر نفتی ، کهنه بودن ماشین الات تولیدی ، کسری بودجه و .... نجومی رشد دارد پس یک ادم بی سواد هم می فهمد که این رشد غیر منطقی ، سفته بازی وحبابی است وقطعا این حباب خواهد ترکید وهرچه حباب بزرگتر باشه صدایش نیز بزرگتر خواهدبود البته عده ای خاص یعنی صحنه گردانندگان پشت پرده به سودهای یک شبه میلیاردی می رسند ومتضرر اصلی هم همان خریداران خرد خواهند بود .

    نظرات شما -
    • مجید تقوی
      0

      همجنان پافشاری یک سری بی سواد به حباب بودن بورس...چرا دلار تا ۱۹ تومن رفت حباب نبود...چرا سکه و طلا حباب نبود....چرا مسکن حباب نیست...ظاهرا منافع بعضی آقایون در خطر افتاده

    • بورس
      0

      جناب مجید تقوی باتوجه به سخنان شما به نظر میرسد که سواد و شعور شما بسیار زیاد است نمیدانم با این بهره هوشی چگونه زنده مانده اید؟

  • رضا
    0

    با درود ایشان چقدر از بورس اطلاعات دارند؟! بعضی از سهام کوچک بالاتر از قیمت ارزش سهم بدلیل استقبال سهامدار معامله میشود ولی کل بورس حباب نیست واقعیت تورم لجام گسیخته در کشور هست اگر ایشان کمی توجه میکرد متوجه برابری ارزهای خارجی بریال میشد و درک میکرد شرکتهائی هستند که هنوز زیر ارزش واقعی معامله میشوند و گفتن قیمت یکصد تومان قیمت هر سهم نشان از اطلاعات بالای ایشان دارد گویا هنوز در غار فراموشی تاریخ مانده اند و بیچاره ما ملت که امثال ایشان برایمان تصمیم میگیرند

  • پارسی
    0

    اینو خیلی خوب اومدی: مگر دولت وجود دارد؟!!!!!!!!!!!

  • محمد
    0

    سلام اتفاقا میخواستم فردا از بورس سهام بخرم آخرش نفهمیدم خوبه یا بده یه چندرغاز پول داریم اینم به باد فنا میره آخرش یه لطفی کنید در مورد این حاشیه سازی ها به طور جدی پیگیر باشید مردم گناه دارند نمیشه که به هر سمتی بریم با در بسته برخورد کنیم اگه دولت داره کار خرابی می‌کنه واقعا باید جلوش گرفته بشه نه بعد از اینکه اتفاق افتاد یکی مثل آقای توکلی بیاد بگه من قبلاً گفته بودم که.... مسأله بورس هم خیلی مهم هست تو این شرایط عمده مردم دارن داخلش به هر نحوی فعالیت میکنند باید کارشناسی تر بهش نگاه کرد مخصوصا از طرف قوه قضاییه

  • مشهد
    0

    اصلا بورس حباب نیست - اصل بورس سود و زیانی هست - چرا دلم مردم رو خالی میکنن . دوران این پیرمردها تمام شده

  • دانا
    0

    دولت دارد اشتباه می کند شما در تشخیص مصلحت نظام چی کار دارید می کنید؟راه حل بدهید.قیمتها بیداد می کند،اوضاع اقتصادی به کام آنهایی می چرخد که تولیدی ماسک زدند ،مگر نباید نظارتی برای تهیه ی ماسک شود محیط ایزوله،پارچه ی مناسب.الان هر کسی یک پارچه ی اضافه دارد رفته ماسک تولید می کند .نباید ورود کنید؟مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط به عبور از خط قرمز ها ی نباید اسمش را ببرم هشدار می دهد.

  • علی
    0

    بانک ها با سپرده های مردم کلی پول خلق کردن با ضریب فزاینده ۱۰ برابری، حتی بورس اگه حباب داشته باشه بهتره تا اینکه دلار و کالاهای مصرفی حباب داشته باشه، این انگیزه سود و ریسک مردم اگه تو بورس نره جاهای دیگه اقتصاد را نابود میکنه، الان هم تو بورس شرکتهایی هستن حباب دارن، به هر حال هرکسی ریسک نا بجا میکنه باید عواقب ریسک را با ضرر بده، تا خرید و فروش سهام را یاد بگیره، نمیشه سازمان بورس بیاد از خودش قانون و تبصره اضافه کنه، اگه قرار باشه علت بالا رفتن سهم را سازمان بورس بدونه تا قانع بشه حباب نیست خودش یه نوع رانته، طرف ۸ سال پولش را گذاشته بانک با سود ۲۴ درصد ۱۰برابر شده نرفته زحمت بکشه یا تو بورس ریسک سرمایه گذاری را بپذبره پس باید بیاد با اون پولش سهام حبابی را از همون بانکیه بخره دیگه یکم از از اون سود بانکی را به بانک پس بده،اگه پولشون را بذارند بانک هم یه سری که میتونن وام کلان بگیرن سهام را تو کف جمع می کنن یا میبرن تو دلالی تورم هم ایجاد میشه، ولی اگه پول تو بورس باشه حتی یکم حباب داشته باشه درعوض هزینه تولید پایین میاد بخاطر منابع افزایش سرمایه و بازار رقابتی و شفاف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها