۳ میلیون قطعه جوجه در ماه در کشور معدوم می‌شود

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با بیان اینکه ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم گذار در کشور معدوم می‌شود، گفت:‌ این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

۳ میلیون قطعه جوجه در ماه در کشور معدوم می‌شود

اکبر گلشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبول عسل و کرم ابریشم در پاسخ به اینکه آیا برای جوجه‌های یک روزه که معدوم می‌شوند راهکار دیگری برای استفاده بهینه وجود ندارد، گفت: معدوم سازی نه تنها در کشور ما بلکه در جهان یک روشی است که برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم گذار در کشور معدوم می‌شود، گفت:‌این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور طی توضیحاتی گفت: دو نوع جوجه در کشور تولید می‌شود یکی برای مرغ تخم گذار و یکی برای مرغ گوشتی. در فرایند تولید جوجه برای مرغ تخم‌گذار 50 درصد آنها مرغ و 50 درصد خروس هستند و از آنجای که خروس‌ها تخم نمی‌گذارند هیچ راهی جز معدوم کردن آنها وجود ندارد. بنابراین در همه مرغداری‌ها دستگاه‌های بزرگ تبدیل وجود دارد و این جوجه‌های یک روزه خروج در آنجا تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

گلشاهی افزود:‌در مورد جوجه‌های گوشتی هم زمانی که مدیریت تولید به این نتیجه برسد که جوجه‌ها برای پایداری تولید و تعادل قیمت باید حبس شوند این کار صورت می‌گیرد.

به گفته وی در داستان معدوم سازی اخیر جوجه‌ها این کار با هماهنگی انجمن جوجه‌های یک روزه و وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته که با این کار خواسته‌اند به تولید کمک کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با دفاع از این اقدام در جهت کمک به تولید،‌افزود: نتایج و تبعات مثبت این کار 6 ماه بعد خود را نشان خواهد داد و تولید ما را بهتر خواهد کرد.

گلشاهی گفت: تولید مرغ به صورت زنجیره است. جوجه، مرغ مادر اجداد همه به هم گره خورده‌اند و در هر کدام از این حلقه‌ها مشکلی ایجاد شود کل چرخه مشکل خواهد شد بنابراین معدوم سازی یک روشی برای اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره است.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از این جوجه‌های یک روزه مثلا پرورش انها در روستاها وجود ندارد، گفت: نژاد این جوجه‌ها بسیار متفاوت است. غذایی که از نظر ژنتیکی کاملا با نژادهای بومی فرق می‌کند و از نظر نیازهای گرمایشی، رطوبت و غذایی که می‌خورند کاملا متفاوت هستند. بنابراین در شرایط خارج از مرغداری آنها دوام نمی‌آورند حداقل 95 درصد آنهااز بین خواهند رفت. ضمن آنکه پرورش آنها خارج از مرغداری نتیجه‌ای جز انتقال بیماری و ویروس چیز دیگری نخواهد داشت.

از وی سؤال شد آیا امکان استفاده از این جوجه‌ها در مراکز خیریه وجود دارد تا از گوشت آنها استفاده شد، گفت:‌اینها گوشتی ندارند مورد استفاده قرار بگیرند. آنها یک روزه هستند و نمی‌توان آنها را استفاده کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور درباره حساسیت این جوجه‌ها افزود:‌زمانی که اینها به مرغداری‌ها منتقل می‌شوند از 15 روز قبل مرغداری‌ها ضد عفونی و سیستم‌های گرمایشی آنها روشن شده و زیر آنها پوشال‌های مخصوصی گذاشته می‌شود تا با حداکثر اطمینان سالم بمانند.

گلشاهی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام زنده کشی مغایر با شرع اسلام نیست و حتی مغایر با قانون هم است، گفت: بالاخره وزارت جهاد کشاوزی مسئول تامین امنیت غذایی و نیاز غذایی مردم است و همه اینها را برای پایداری تولید و ادامه دار کردن امنیت غذایی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: اما معدوم سازی جوجه‌ها مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بود.در معدوم سازی که طبق روال انجام می‌شود جوجه‌ها توسط گاز بیهوش می‌شوند و در صورت بیماری مانند آنفلوآنزا دفن بهداشتی می‌گردند که این دفن بهداشتی با نظارت سازمان محیط زیست انجام می‌شود. و اگر بیماری هم نداشته باشد در دستگاه‌های تبدیل به خوراک طیور تبدیل می‌شود. اما آنچه در کلیپ‌ها مشاهده شد آنها به هیچ عنوان این دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور گفت: این تخلف بهداشتی از سوی ادارت کل سازمان دامپزشکی کشور پیگیری می‌شود.

گلشاهی در ادامه گفت: سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می‌شود که اگر به این زنجیره اختلال وارد شود کل تولید مرغ راتحت تاثیر قرار خواهد داد و در حال حاضر این حلقه معیوب شده است. به طوری که قیمت تمام شده جوجه یک روز بیش از دو هزار تومان است اما در بازار به صد تومان می‌خرند.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • حقگو
    0

    کفتتون بشه فقط چون قیمت مرغ پایین آمد جنایت روزروشن علمای ماکجان چرافتوی نمیدن برای قندفتوی میدادن برای این جنایت روزروشن ساکتندانشالله بچه تون بمیره جانیهای جنایتکار

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نترس خدا جای حق نشسته.میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است.اینا که بدبختها جوجه بودن.اه تک تک جوجه ها میگیرتتون.حالا خودتون رو زیر این بند و تبصره قایم کنید تا مجازات نشید.از زیر حکم خدا هم می تونید فرار کنید؟

  • حقگو
    0

    اکبردروغگو مگه همین وزیر جهادکشاورزی نبود گوشت رابازارآزادمیفروخت چرا فکرمی کنید مردم خرندنمیفهمند امیدوارم توروزیرگل بزارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها