چرا ولیعهد عربستان باشگاه نیوکاسل را خرید؟

سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر روز شنبه اعلام کرد که هدف عربستان سعودی برای خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل انگلیس سرپوش گذاشتن بر چهره منفور خود در زمینه حقوق بشر است.

چرا ولیعهد عربستان باشگاه نیوکاسل را خرید؟

به گزارش پایگاه خبری عربی ۲۱، بنابه گفته دیده بان حقوق بشر، عربستان سعودی تلاش می کند تا از ورزش به عنوان ابزار روابط عمومی برای منحرف کردن توجهات از کارنامه سیاه حقوق بشری خود استفاده کند.

بر اساس این گزارش، باشگاه فوتبال نیوکاسل به زودی در دست سعودی‌ها خواهد بود و به عنوان بخشی از راهبرد درازمدت نظام محمدبن سلمان در استفاده از ورزش برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر است.

«مینکی وردن» مدیر ابتکارهای جهانی سازمان دیده بان حقوق بشر در توییتی نوشته است: عربستان سعودی از شیوع کرونا به عنوان سرپوشی برای تصرف باشگاه نیوکاسل استفاده کرده است.

وی افزوده است: جنگ وحشیانه سعودی‌ در یمن، قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست و بازداشت فعالان برجسته حقوق بشری باید نگرانی طرفداران باشگاه انگلیسی نیوکاسل را برانگیزد.

در همین رابطه، «دان رون» خبرنگار شبکه بی بی سی به نقل از یکی از مقام های سازمان عفو بین الملل آورده است که با توجه به سابقه بد عربستان در زمینه حقوق بشر، این سازمان درباره موضوع فروش باشگاه نیوکاسل به این کشور بسیار نگران است.

دیدبان حقوق بشر ماه گذشته نیز گفته بود: بازداشت جمعی ۲۹۸ کارمند بخش دولتی سعودی به اتهام فساد نگران کننده است.

این نهاد حقوق بشری افزوده بود: مقام های عربستان باید فورا اتهام های آن ها را مشخص کند و درباره حقوق قانونی بازداشتی‌ها ضمانت دهد.

اوایل بهمن سال گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود، صندوق ثروت عربستان سعودی که ابزار اصلی محمد بن سلمان شاهزاده متمول سعودی است، در حال مذاکره با گروهی از سرمایه گذاران به ریاست «آماندا استاولی» متخصص امور مالی و سرمایه گذاری اهل انگلیس است.

«مایک اشلی» مالک جنجالی نیوکاسل که این باشگاه را در سال ۲۰۱۷ با ۱۳۴ میلیون پوند خریداری کرد، امیدوار است تا مالکیت نیوکاسل را واگذار کند و سعودی‌ها در سوی مقابل به عنوان بخشی از برنامه‌های بن سلمان در راستای اصلاحات اقتصادی کشور، تمرکز خود را روی ورزش و سرگرمی معطوف کرده اند.

اشلی در ابتدا در سال ۲۰۱۷ باشگاه را برای فروش گذاشت و تعدادی از خریداران برای خرید آن ابراز تمایل کردند؛ علاوه بر این، «شیخ خالد بن زاید آل نهیان» میلیاردر اماراتی نیز سال گذشته برای خریداری باشگاه ابراز تمایل کرد که البته مذاکرات به جایی نرسید.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها