ماجرای معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در خراسان‌جنوبی چه بود؟

در خبرهای مجازی و از گوشه‌ و کنار استان خبرها حاکی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه می‌دهد اما مسئولان معتقدند

ماجرای معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در خراسان‌جنوبی چه بود؟

شب گذشته بود که در فضای مجازی صحبت از امحای جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور بود چرا که در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان گوشت مرغ شامل پرورش‌دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند و عمده‌ترین این مشکلات کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یک‌روزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ کشور وارد کرده است.

برای پیگیری این موضوع که آیا این اتفاق در خراسان جنوبی هم اتفاق افتاده یا نه، از مسئولان مربوطه صحت یا عدم صحت این موضوع جویا شده است

در گام نخست ضمن تماس با دامپزشکی خراسان جنوبی صحت این موضوع را جویا شدیم که مسئولان مربوطه با اعلام اینکه این موضوع مربوط به جهاد کشاورزی است پاسخ ما را به جهاد کشاورزی استان محول کردند.

یکی از خبرگزاری‌های استان در ابتدای صبح در گفتگو با معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نقل قولی منتشر کرد که "هیچ جوجه یک‌روزه‌ای در خراسان جنوبی معدوم نشده است و گزارشی مبنی بر معدوم‌سازی و زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در استان دریافت نشده است".

بعد از گذشت یک ساعت این خبرگزاری رسمی تیتر و مطلب خود را تغییر داد و نوشت شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک‌‌روزه و همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد که هیچ کدام نسبت به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌‌روزه اقدام نکرده‌اند و یکی از واحدها محموله را به جوجه تبدیل نکرده بلکه به‌صورت تخم‌مرغ به بازار عرضه کرده است.

اشرفی‌گل افزود: تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، عزاداری‌ها، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز سبب شد میزان مصرف گوشت مرغ به‌شدت کاهش یابد و بر بازار عرضه تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده به حداقل ممکن رسیده است یادآور شد: قیمت مصوب تنظیم بازار هر کیلوگرم مرغ زنده در کشور هشت هزار و ۵۵۰ تومان است که در استان تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.

امروز در فضای مجازی نیز فیلمی منتسب به خراسان جنوبی و معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه منتشر شد.

در گفتگو با یکی دو نفر از کارگران یکی از مرغداری‌های بیرجند بیان شد که معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در بیرجند مانند سراسر کشور اتفاق افتاده است.

مدیرعامل مجتمع تولیدی مرغ مادر جنوب خراسان نیز ضمن اشاره به اینکه صنعت مرغداری کشور از بزرگترین و مهمترین بخشهای اقتصاد ایران و تا حدودی در خراسان جنوبی نیز دارای شرایط این‌گونه است گفت: چند وقتی است در ماههای اخیر تولیدکنندگان گوشت مرغ شامل پرورش‌دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

خیریه افزود: بیشترین مشکلات کاهش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک‌روزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ کشور وارد کرده است و اتفاقی که در فضای مجازی مبنی بر معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه مشاهده می‌شود، اقدامی سراسری در تمامی سطح کشور است.

وی با اشاره به تنظیم نامه‌ای مبنی بر مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ برای رئیس جمهور از سوی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ بیان کرد: در بخشی از این نامه درج شده صنعت طیور کشور از نظر گردش مالی، توان تولید، سطح اشتغال و اثربخشی محصول در سبد خانوار رتبه نخست را در اقتصاد کشور دارد و گوشت مرغ به‌عنوان یک ماده غذایی استراتژیک و حضور پررنگ در سفره مردم حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و تولید مستمر مستلزم دقت نظر توجه و حمایت‌های ویژه است.

مدیرعامل مجتمع تولیدی مرغ مادر جنوب خراسان افزود: متأسفانه در شرایط کنونی با سه چالش شکننده مواجه هستیم که برای نابودی صنعت طیور تنها یکی از آنها در صورت لاینحل‌ماندن کفایت می‌کند فقدان نهاده‌های خوراکی طیور، کاهش فلج‌کننده و زیانبار قیمت گوشت مرغ است و شیوع ویروس کرونا در صورت عدم مراقبت‌های ویژه همان طور که جان انسانها را می‌گیرد نفس تولید و اشتغال را خواهد گرفت پس فقدان نهاده‌های دامی مورد نیاز علاوه بر آنکه تولید را متوقف می‌کند در اندک مدتی صنعت طیور را به‌سمت نابودی سوق می‌دهد.

وی اظهار داشت: در حالی که محور صنعت طیور و حاصل بحران‌های متعاقب آن وضعیت اسفباری خواهد بود و حاصل استمرار زیان ورشکستگی و توقف تولید خواهد بود، آقای رئیس جمهور دستور فرمایید نهاده‌های خوراکی طیور مورد نیاز به‌اندازه کافی در اسرع وقت با قیمت واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و فروش سیستمی نهاده‌های خوراکی طیور بدون اختلال در روند توزیع نظارت‌شده و دقیق صورت گیرد و فروش دوفاکتوره به‌وسیله واردکنندگان نهاده‌ها متوقف شود و برای آینده برای تسریع و تسهیل واردات تمامی نهاده‌های خوراکی طیور با ارز آزاد وارد شود و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نوید
    0

    خدالعنتشون کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها