کرونایاب؛ کم‌یابی خِرد علمی / واکنش‌های طنزآمیز به یک ادعای اختراعی!

درباره اختراع کرونایاب فقط باید گفت که اگر مسئولان به مراجع علمی اعتماد داشته باشند، در دوران یکّه‌تازی ویروس کرونا، عده‌ای متوهمانه یا بازاریابانه از دغدغه به‌حق جامعه برای ایمنی و سلامت، سوء‌استفاده نمی‌کنند.

کرونایاب؛ کم‌یابی خِرد علمی / واکنش‌های طنزآمیز به یک ادعای اختراعی!

به گزارش خبر فوری ، چند روزی است که خبر اختراع دستگاه کرونایاب در رسانه‌ها خبرساز شده است.

اولین بار 27 فرودین ماه بود که این دستگاه توسط سردار سلامی فرمانده کل سپاه رونمایی و معرفی شد ( اینجا ببینید ).

پس از این اظهارنظر، سیل خبرهایی درباره درستی عملکرد این دستگاه به رسانه‌ها سرازیر گشت و به ارزیابی دستگاه و راستی‌آزمایی ادعای سازنده آن پرداختند ( اینجا بخوانید ).

سرانجام انجمن فیزیک ایران به عنوان یک مرجع علمی معتبر در زمینه فیزیک، اعلام کرد «دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود 100 نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است» و این ادعا را در حد شبه‌علم طبقه‌بندی کرد ( اینجا بخوانید ).

شبه‌علم اما چیست؟ مجموعه عقاید، گزاره‌ها و یا فعالیت‌هایی است که ادعا می‌شود علمی و واقعی‌ست، اما با روش‌های علمی ناسازگار است، مثلا اعتقاد به وجود بشقاب‌های پرنده و طالع‌بینی. تفاوت این گونه افکار با خرافات، استفاده شبه‌علم از واژگان تثبیت شده‌ی علمی است بی آنکه روش‌ها و بن‌مایه‌های تحقیق علمی و اثبات‌شدگی آزمایشگاهی را به صورتی دقیق از سر گذرانده باشد.

امروزه به سبب جایگاه و مشروعیت بالای علم، افراد برای اثبات ادعاهای خود از اسامی علمی بهره می‌گیرند تا عقاید غیرعلمی خود را بر کرسی پذیرش عمومی بنشانند. در این میان، تشخیص علم از شبه‌علم به دلیل شباهت‌های ظاهری اسامی مندرج در ادعاها (به طور مثال در مورد کرونایاب عباراتی چون امواج الکترومغناطیسی یا دوقطبی الکتریکی و مغناطیسی)، نیاز به تخصص‌های ویژه دارد و بنابراین متخصصانی را می‌طلبد.

متخصصان نیز انجمن‌ها و مجامعی دارند. بر پایه دانشی که گام‌به‌گام در طی 3 قرن گذشته پیشرفت داشته، جامعه‌ای از دانشمندانِ هر زمانه‌ هستند که بر طبق سنتی تثبیت شده به بررسی موارد جدید کشفیات می‌پردازند و داوری می‌کنند. البته راه برای کشفیات جدید را نمی‌بندند و در علم فیزیک یکبار در اوایل قرن بیستم، کل علم فیزیک دستخوش تغییرات بنیادین شد. اما همان تغییرات نیز به مرور و با اثبات‌های فراوان ریاضی و آزمایشگاهی به قبول دانشمندان پیشین می‌رسیدند.

بنابراین، در هر جامعه‌ای نیاز به وجود اجتماعی از چنین دانشمندانی هست تا ادعاهای افراد گوناگون را به محک تجربه و علمِ تثبیت شده بزنند. این اجتماعات را «مراجع علمی» می‌خوانند که می‌توانند همچون مراجع در سنت دینی، مورد مراجعه علاقه‌مندان و سنجش‌گران نظر مدعیان باشند. همچنین، هر کسی که ادعایی را با بوق و کرنای تبلیغات یا رانت ارتباط با فلان مسئول به عرصه عمومی آورد، ابتدا این مراجع علمی، درستی ادعای آنان را ارزیابی کنند بعد کسانی سینه سپر کنند برای دفاع از آن ادعا.

البته دانشمندان و مراجع علمی هم ممکن است بر خطا باشند اما درصد خطای آنان بسیار بسیار کمتر از هر فردی است که بازاریابانه یا توهم‌گونه، ادعایی را به رخ همه می‌کشد و وجهه‌ نابغه برای خود می‌تراشد و صفحه روزنامه یا برنامه تلویزیونی‌ای را پر می‌کند. غم‌انگیز آنکه سر از یک ارگان نظامی در می‌آورد و می‌شود خبر داغ رسانه‌ها.

این تجربیات، هشداری‌ است برای عده‌ای از مسئولان که هنوز مراجع علمی را قبول ندارند و دنبال راه‌ میانبرِ نوابغ خودساخته و نوظهورند تا یک‌شبه، ره صد ساله را نشانشان دهند. علم، بی‌ادعاست و نفرت‌پراکن نیست، اما می‌تواند به عریان‌ترین وجه ممکن، رسواکننده مدعیات دروغین باشد چرا که از قلب آزمایش و محسوسات بیرون می‌آید.

البته در زمانه‌ای هستیم که علم‌ستیزان در جهان، پر سروصدا هستند و مراجع علمی جهانی را نیز به هیچ می‌انگارند، نمونه‌اش دونالد ترامپ که همه هشدارهای دانشمندان در مورد گرم شدن زمین را باد هوا دانست و به راحتی از پیمان‌های زیست‌محیطی خارج شد. با این حال، اکنون که ویروس کرونا یکّه‌تاز میدان شده و هر کسی آرزوی یافتن داروی درمان، کشف محل استقرار و نابودی‌اش را دارد، شایسته است مسئولان با حسن‌نیت و روی باز به مراجع علمی کشورمان اعتماد کنند تا هر روز از این دغدغه‌ی به حق مردم و مسئولان، آبی برای متوهمان یا بازاریابان گرم نشود.

نویسنده: امین پاکزاد / کارشناس ارشد فیزیک

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 91
  • mhs
    0

    می دانم این پیام ها را بررسی میکنید پس سوالی دارم چرا باید نهاد های نظامی که وظیفه حراست از مملکت رو در مقابل عوامل فیزیکی خارجی دارند باید در ضمینه بهداشتی دست بکار شوند و با خود نمای سعی در مطرح کردن قدرت خویش باشند این فلزیاب ها که بعنوان ویروس یاب معرفی می شوند کدام اعتماد مردم رو جلب می کنند این اقدامات کل پیشرفهای نظامی را زیر سوال می برند یعنی هر کاری کردیم با قدرت خودمان نبوده بلکه کمک از دیگران اتفاق افتاده درست است و اگر چنین نیست چرا بی پایه و بدون پشتوانه علمی داریم حرف می زنیم وادعا می کنیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جنگ بیولوژیکی مبارزه با اون به زودی باید شروع بشه یه روز گاز سمی و یه روز ویروس. دنیای سلطه از هر روشی استفاده می کنه پس باید اماده بود

    • تفکر
      0

      منفی ها نشان از یک دستور تکلیفی میدهد

    • ناشناس
      0

      می دانید چرا نهادی مثل سپاه که به نظر شما و 80 میلیون ایرانی باید به حفظ و حراست از مرزها مشغول باشند، وارد این کارها می شوند؟ چون می دانند بخاظر رفتارهیشان مردم اعتقادی بهشون ندارند اون سپاهی که در جمگ دوشادوش ارتش دلاور و همیشه محبوب این مردم روبروی نظام متجاوز صدام ایستاد کجا و این سپاه کجا آنها اصلا اهل تبلیغ و تزویر و ریا نبودند اما حالا .....

  • رتبه 4 کنکور
    0

    مرزهای علم واقعا تکان شدیدی خوردن . وعلم به دو فصل قبل از این اختراع و بعد از این اختراع تقسیم شد

  • دلباز یاسوج
    0

    خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. دوم چوب خدا صدا ندارد برای مدعیان دروغ و فساد و ظلم

    نظرات شما -
    • محمد علی داودی
      0

      سلام چه اشکال دارد گفته ها را بشنویم بررسی کنندهای امروزی علمی هم کم نیستند وقت هم برای انتقاد و فحاشی هم کم نیست فرصت هم از دست نرفته ضرر وزیانی هم فعلا در کار نیست فقط لطف کنید فشار خون خودتان را بالا نبرید که ضرر در اینجاست یکمی وجدان داشته باشید

  • مهدوی
    0

    آقای امین پاکزاد فوق لیسانس فیزیک اینقدر جسورانه بیسوادیتو به رخ نکش- رشته بایو رزونانس یکی از رمینه های نوین تشخیص بیماری است که سپاه در اون پیشرو هست - قضیه اصلا تشخیص ذرات نانو متری از فاصله دور نیست همینجوری می بافی برا خودت - مراجعه کنید به کلید واژه ی "بایورزونانس تشخیصی"

    نظرات شما -
    • نویسنده
      0

      جناب مهدوی، نویسنده مقاله ادعای سواد نداشته و به لحاظ علمی بر گفته انجمن فیزیک ایران متکی بوده است. اگر مجموعه اساتید فیزیک در این انجمن هم بی سواد هستند باید کل سیستم آموزشی فیزیک در ایران را بست و داد امثال جنابعالی اداره کنند. درباره «بایورزونانس» که گفتید. خوانندگان عزیز این صفحه لطفا کلمه «bioresonance» را در اینترنت که ترجمه آن است جستجو کنند و با واقعیت این مفهوم بیشتر آشنا شوند. این مقوله جزء انرژی درمانی است و جزء شبه علم قرار می گیرد. نه هر که سر بتراشد قلندری داند. هر کاربرد واژه فرکانس و تشدید و موج، بار علمی نمیدهد به کار. روش باید علمی باشد و نتایج قابل تکرار.

    • مهدوی
      0

      بله حق با شماس من نباید به آقای پاکزاد بی ادبی میکردم. معذرت میخام. واقعیت مسئله بزودی معلوم میشه

    • حمید
      0

      جناب مهدوی که نور خرد و دانش از وجنات مبارکتان تُتُق‌کشان بالا می‌رود، بلغور دیگران را زیر دندان خرد مکن. بفرما بگو این «بایورزونانس» با لهجهٔ انگلیسی مکش‌مرگ‌مایت چیست؟ پی‌درپی یاوه‌ای را بازگو می‌کنی که چه شود؟ بخش آشوب فرهنگی کا گ ب را می‌مانی که بامداد تا شام هرزه می‌دراییدند و زمان همه را برای پاسخگویی به ژاژخایی‌هایشان از بین می‌بردند. بگو ببینم خود «رزونانس» به فارسی چیست؟ «رزونانس» را تعریف کن آنگاه این‌چنین بتاز

  • مهدوی
    0

    چرا نظر منو نمیذاری پ

  • کامران علوی
    0

    میفرمایید علم به وسیله آزمایش پوچی هر ادعایی رو ثابت میکنه که کاملا هم درسته ، ولی شما که هنوز دستگاه رو ندیدید و امتحانشم نکردین چطور اظهار نظر میکنین؟ حالا اگه همین ادعا رو یه کشور اروپایی کرده بود امثال حضرتعالی میشدین مدافع سرسخت این تلاش جامعه بشری در مقابله با کرونا ویروس

    نظرات شما -
    • نویسنده
      0

      نمی توان هر ادعایی را برویم و شخصا تست کنیم. ارگان هایی برای انجام تست وجود دارند. در این مورد، انجمن فیزیک ایران به عنوان نهادی غیر دولتی، با حضور اساتید مبرز فیزیک کشور گفته است که این مورد شبه علم است و داستان علمی تخیلی. همین کفایت نمی کند؟ در اروپا هم افراد مشابه زیادند و ارگانهای علمی همان کشور نظر تایید یا رد را می دهند. مثلا فردی ادعا کرده بود نظریه نسبیت عام اینیشتن را رد کرده است، عده ای پاسخ اش را دادند و حرفش فقط فروش روزنامه ها را بالا برد.

    • یکی
      0

      از کوزه همان برون طراوت که دراوست

  • علی
    0

    کم خرد علمی خود تویی خبر فوری - این فناوری بایورزونانس تشخیصی هستش

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      دوست عزیز دخالت های سپاه درهمه زمینه ها به جزفضاحت ومًضحکه شدن چیزدیگری به بارنخواهدآورد. بیاییدکمی عاقل باشیدوکمی هم فکرکنید.

    • کاربر ناشناس
      0

      آقای سعید شما مصداق کسی هستی که نمک میخوره و نمکدون می شکنه. اگه سپاه نبود که الان آمریکایی گانگستر با تفنگ بالا سرت بود. عقل و فکرت رو بکار بنداز و به فکر مصالح شخصیت نباش و به فکر مصالح ایران باش که صلاح خودت و خانواده ات تو اینه.

    • M
      0

      در جواب ناشناس:من میخوام بالاسرم بیاد تا چشت دراد

  • توحید
    0

    خرد علمی دولت زنده به گور کردن ده ها هزار ویا میلیونها جوجه

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      آره بخدا ! یعنی اگر از یک بچه دبستانی می پرسیدی که من بیش اندازه جوجه تولید کرده ام ، چیکار کنم !! قطعا می گفت خوب جوجه ها تو بده بین مردم.

  • علی
    0

    پاکزاد عوض اینکه جمایت کنی میزنی تو سرش الان اختراع کشورهای غربی بود جلوش زانو میزدین

    نظرات شما -
    • نویسنده
      0

      قطعا باید از همه خلاقان دفاع کرد. اما یاوه گویان را نیز بایستی شناساند تا بودجه عمومی و اعتبار ارگانها را هدر ندهند. انجمن فیزیک ایران، مجموعه ای از اساتید همین مرز و بوم هستند و هر یک افتخارات علمی برای ایران آورده اند. آنها گفته اند که این مورد شبه علم است. آیا همه این اساتید غرب زده اند؟

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام و عرض ادب شما هم نمی توانی قاطعانه رد کنید و ژول وزن راهم در نظر بگیرید حتما عنوان مطلب را هم محترمانه تر انتخاب کنید

  • کویری
    0

    فکر کنم سال 2050هستش کسانی که درزمینه علمی اطلاعات داارن اظهار نظر کنن چرا یهو همتون وطن پرست میشید واقیعت را دنبال کنید

  • احمدی
    0

    کدام اختراع علمی ؟ واقعا بعضی چرا خود را به خواب زده اند ؟این اقای گلشنی این دستگاه که تولید یک انگلیسی شیاد است را سال ۸۸ در سیمای مرکز ارومیه به عنوان مین یاب معرفی کرده ، چهار سال بعد در۹۲ ان را به عنوان معدن یاب وکاشف مواد جامد ومایع معرفی نموده ودر سال ۹۹ با پوشیدن لباس مقدس بسیجی دقیقا همان دستگاه را به عنوان کرونا یاب معرفی می کند ، شاید بر این ادم و آن انگلیسی سازنده خرده ای نیست چون در پی کسب درامد بوده اند تعجب از مسئولی است که بی تحقیق وحتی یک سرچ ساده از گوگل پیرامون سوابق این افراد در کنار انها می ایستند واین رسوایی اخلاقی وتبلیغی را علیه کشور ایجاد می کنند، چرا ؟ ایا اینجا مدعی العموم که موضوع سلامت مردم درمیان است نباید ورود کند ؟

  • حجت
    0

    ادعای کرونایاب مثل خرافات در مورد دین و خدا پیغمبر نیست که نتوان اثبات کرد بلکه یک مورد علمی است و قابل ازمایش است پس دوره خرافات و افکار انچنانی تمام شده است بیایید به جای اینکه در افکار پوسیده و وحجورسیر کنیم با دنیا هماهنگ شویم و همه را دشمن !!! فرض نکنین

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      آفرین مثال خوبی زدی

  • فدای رهبر
    0

    بدبخت های هستند که چشم دیدن سپاه ندارن این را بدانید اگر سپاه و نیر و های نظامی نبودن الان نا مو س شما تو بغل داعش و منافقین بودن مرگ بر غرب گرا

    نظرات شما -
    • امید
      0

      از طرف خودت حرف بزن ما اجازه نمیدیم کسی به ناموسمون نگاه کنه اونا تو میگی خودشون مشکل دارن حواستا جمع کن خبر چاپ کن لطفا

    • کاربر ناشناس
      0

      مرگ بر آمریکا و آمریکایی صفت

    • یا علی
      0

      ما مواظب ناموس خودمون هستیم شما حتما نیاز داری کسی از ناموس خودت حفاظت کنه

    • ناشناس
      0

      لازم نکرده شما به اسم پاسداران کشور اینطوری توهین کنی و نظرت رو درست بنویس

    • میلاد
      0

      در باتلاق فقر و فساد و ظلم و عقب افتادگی و دزدی هر روز بیشتر از روز قبل داریم فرو میریم و اگر بخوایم کوچکترین اعتراضی بکنیم سریع میگن داعش ... شما مردم را چی فرض کردید؟ این ملت این کشور بودند که ناموس شما را با نثار جان صدها هزار جوان از چنگ صدام نجات دادند و بعد معلوم الحال وقیح و دیوانه ای چون تو برای صاحبان اصلی این ملک که بواسطه فداکاری آنها و نجات ناموست از دست صدام زاده شدی و رشد کردی این طور... دیری نمی پاید که مردم می رسند به آن چه باید برسند اندکی دیگر مجال

    • جنوبی
      0

      چقدر ملت رو از داعش میترسونید ملتی که درجنگی که تمام کشورهای دنیا در مقابلش بودند یا مالی (تمام کشورهای متمول منطقه)یافرستادن سرباز(سودان و سومالی ...)کشورهای اروپایی (ارسال سلاح شیمیایی توسط آلمان و تانک و هواپیمای میگ روسی و میراژ فرانسوی)در حالی که به ایران نمی فروختند.و.......نتوانستند به خاک و ناموس ملت دست پیدا کنند.ما و هم سن و سالهای ما آن حماسه ها را آفریدند.و در هر زمانی که هر جنبنده ای بخواهد چنین غلطی بکند جوانان امروز نخواهند گذاشت .ایمان دارم .حال ما را از مشتی تروریست که نه دوره آنچنانی دیده نه سلاح سنگین وتجهیزاتی مانند ارتش عراق دارد میترسانید.

    • محمدرهایی
      0

      آره دیگه الان مثلا مالزی سپاه نداره ناموساشون بغل داعشه میدونید فرق ما با این کشورها چیه؟مسئولان اونا نه درهیچ کجا دخالت میکنن ونه برای توجیه خودشون یه اینجور اراجیفی رو به خوردمردم میدن بجا اینی که ذهن همه رو بااین توهمات پرکنن فقط باصداقت به خودشون وبعد به دنیا خدمت میکنن وپیشرفت میکنن اونم ازنوع واقعی نه تخیلی

    • از جان سیر
      0

      تو ایی که خودت را فدایی نام گذاشتی لطفا از ناموس خودت خرج کن البته اگه داری.

    • یه کم فکر کن!
      0

      نکنه فکر کردی نظامیهای کشورهای دیگه نشستن ده نفر دارن بادشون میزنن...هرکسی شغلی داره و باید به وظیفه اش عمل کنه....کارمندو کارگر و مدیر و نظامی همه باید به وظایف فقط خودشون عمل کنن نه تو کار خودشون کوتاهی کنن نه تو کار دیگران فضولی!!!!

  • مهدی ۲
    0

    جناب استادمهدی عزیز که فرمودی بیورزونانس تشخیصی است!؟؟ویک علم نوین است!!؟؟ چرا نظرانجمن فیزیک را زیر سوال نمی بری وبه یک شخص حمله میکنی!؟؟؟ تشخیص رزونانس ویروس ها نیازمنددریافت سیگنال خاص هرویروس یا باکتری داره واین علم سال 1978 است که با ادعای گرفتن این فرکانس توسط یک بشقاب رسیور دستی کوچک آنهم از 100 متری بسیار دور از واقعیت مینماید.ضمننا هرتکنولوژی نوین باید مورد بررسی ومباحثه قرارگیرد تا پخته و کامل شود.چه بسا همین دستگاه بتواند چنین مهمی راانجام دهد،لیکن بایدبه کارشناسان وانجمن ها برده شود نه به تلویزیون.من بشدت معتقدم پیشرفتهای علمی نظامی دفاعی مامدیون همت همین بزرگان است.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      عذر میخام. حق باشماس. معذرت میخام آقای پاکزاد و عمیقا متاسفم. خیلی ها سوظن بی پایه به سپاه دارن احتمالا من هم حسن ظن بی پایه دارم و زود عصبانی میشم . بهتر همه صبر کنیم تا آخر ماجرا معلوم شه

  • کاربر ناشناس
    0

    این اخراع هم مثل تهیه کیک زد توسط یک دانش آموز با افتابه .در زمان احمدی نژاد .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آلبانی چه خبر؟بیسواد.وطن فروش.

    • فقط ایران و ایرانی
      0

      یه چیزی گفتی ساندیسیها باز سوختن و ربطش دادن به دشمنان و خائنین...اینها از آلبانیها اگه بدتر نباشن بهتر نیستن...اینها میخوان خاک و ناموس و تاریخ ایران رو فدای اعراب غیر ایرانی کنن!!!

  • ایرانی
    0

    شایسته فرماندهان نظامی نیست که از شدت پرخوری و کم تحرکی اضافه وزن داشته باشند . شما نظامی هستید ؟!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    این دستگاه ویروس ها را نمی یابد، بلکه میدان مغناطیسی مربوط را شناسایی می کند.

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      فقط ویروسها میدانن مغناطیسی ایجاد میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • احمدی
    0

    جک استروا وزیر خارجه اسبق انگلیس کتابی در باره ایران نوشته ونام کتابش را هم گذاشته همه چیز زیر سر انگلیسی هاست ، واقعا دراین مورد کرونایاب هم همه چیز زیر سر انگلیسی هاست ، طالبان حقیقت در این باره نام جیمز مک کارمیک انگلیسی را سرچ کنید تا متوجه شوید این شیاد انگلیسی چطور دهها دستگاه از این اختراع قلابی را به کشورهای مصر و عراق به عنوان مین یاب فروخته است .

    نظرات شما -
    • مرتضی مرادی
      0

      سلام با سپاس از اطّلاع‌رسانی، «زیر سر انگلیسی‌ها بودن» کرونایاب نیاز به کنکاش و بررسی کامل تمامی مراحل دارد؛ اعم از چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی اوّلیّه، تنظیم طرح توجیهی، واسطه‌های برقراری ارتباط و جلب اسپانسر، ...، مراحل ساخت تا در نهایت علل اعلام ماحصل کار از زبان شخصیّتی چنین بلندمرتبه و از همه مهمّ‌تر بررسی علل، عوامل و نحوه‌ی پوشش خبری و جنجال‌سازی و بازتاب گزینشی واکنش‌ها. امتحان کردم و خدمت‌تان عرض می‌کنم که برای جستجوی این کلاهبردار باید نام وی را «جیم مک کورمیک» نوشت زیرا با جستجوی «جیمز مک کارمیک» نتایج متفرقه‌ی بسیاری نشان داده می‌شوند. با سپاس

  • ناشناس
    0

    این کارهاشون مدل جدید عوام فریبی و جمع کردن مرید است

    نظرات شما -
    • علی اکبر
      0

      سپاه به مریدانی چون شما نیاز نداره بزرگوار

  • استاد دانشگاه
    0

    با سلام من کاری به راست یا دروغ بودن قضیه ندارم که اون باید توسط مجامع علمی نظر داده بشه که فکر کنم انجمن فیزیک اینکار را بدرستی کرد و با استقلال عملکرد بی نظیر آبروریزی جهانی و خطر احتمالی تعمیم یک ایده خالی از اثبات را به تمام فرایندهای علمی کشور را جمع کرد که جای تقدیر بسیار دارد. اما نکته من اینست که فرایند تحقیقات علمی در تمام علوم مخصوصا علوم طبیعی بگونه ای است که شما اگر ابداعی اختراعی کشفی یا ... داشتید ابتدا باید آن را در یکی از مجلات علمی پژوهشی با نمایه معتبر چاپ کنید تا از نظر نظری لااقل ایده تون منتشر و بنامتون ثبت بشود و سپس در فرایند بررسی های آزمایشگاهی در صورت تایید از حالت ایده مفهومی خارج و به یک ایده عملی و اثبات شده تغییر پیدا کند تازه آنوقت هم علم نیست بلکه باید در دفعات مختلف و جاها و حالات مختلف جواب یکسان بدهد که تبدیل به علم و ابزار علمی مبارزه با پدیده های ... بشود. اما در اینخصوص صرف نظر از راست یا دروغش متاسفانه از دستاویز بیمارستانها و مراکز درمانی بعنوان محلهای آزمایش این ایده نام برده شده و جواب هم گرفته شده!!!!!! اما وزارت بهداشت به صراحت اظهار بی اطلاعی کرده که آنهم خود عجیب است که سیستم نظارت بهداشتی ما را زیر سؤال می برد و یک خارجی می پرسد نیروهای نظامی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت وارد 10 مرکز درمانی بزرگ شده و یک وسیله ابداعی را آزمایش کرده اند اما وزارت بهداشت ایران خبر ندارد!!!! انتظار می رفت زحمتکشان سپاه که در تمام حوزه های خارج از شرح وظایفشان فعالیت چشمگیر دارند لااقل قبل از ورود به وادی تحقیقات علمی و رسانه ای کردن چنین موردی با هماهنگی یکی از مراکز علمی این ایده را چاپ میکردند و بعد با هماهنگی های بعدی در خلال سالهای آینده آن را نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر آزمایش میکردند و در صورت موفقیت کار تصویر برداری تلویزیونی و اعلام رسانه ای به تمام جهانیان را انجام می دادند. بنظر بنده بهترین راه در حال حاضر برای جمع کردن این بی خردی و آبروریزی علمی و بین المللی اینه که وزارت بهداشت سریعاً دستور بدهد که ایده آن در یکی از نشریه های علمی کشور منتشر شود و سپس اداممه بقیه فرایندها را در چند سال آینده پایه ریزی کند.امیدوارم که این موضوع باعث تنزل شآن و منزلت علمی نخبگان دانشگاهی ما در جوامع علمی دنیا نشود. لطفاً علم و فرایندها شناخت علمی را به سخره نگیریم. یاحق

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      كاري به كليت حرفاتون ندارم ولي خود سپاه كلي بيمارستان و مركز بهداشتي بزرگ داره و براي ورود بهشون نياز به اجازه كسي نداره ،جالبه با اينهمه ادعا اينو نميدونستيد و توقع داشتيد از وزير بهداشت اجازه گرفته باشن ،همه مون عين هميم فقط لب و دهن

    • علی اکبر
      0

      سپاه در هر شهرستان حداقل یک مرکز در مانی و بیمارستان‌های مجهز داره که در رده بهترین مراکز درمانی کشور قرار داره و برای یک رفت وآمد نیاز به هماهنگی با وزارت بهداشت نداره هرچند برای این موارد قطعا بدونید با هماهنگی بوده و اینکه وزارت بهداشت اظهار بی اطلاعی میکنن دلیل دیگه ای ممکنه داشته باسه

  • علی
    0

    اصولا کسی که زیاد در هر کاری خودش را دخالت میدهد ، مطمئنا یه خبری هست یا میخواد خودش را نشان بدهد یا میخواد خودش را تطهیر کند ... سپاه داره کمک غذایی میکنه به مردم ، مگه سپاه بودجه برای این کارها داره که کمک کنه ، نه ، بودجه ای باید سازمان های زیربط هزینه کنند را سپاه میگیره و باهاش کمک میکنه تا به اهداف بالا برسه ، ضمن اینکه قانون گریزی ، قانون گریزیست مگه کشور قانون نداره که یه ارگانی بیاد یه اختراعی رو بقول خودشون بدون تائید سازمان مرجع اعلام کنه ....

  • مهدی
    0

    سلام اگرموضوع صحت ندارد،به سردارسلامی فرمانده محترم سپاه که خودش استاددانشگاه وفردفرهیخته هست ،برسانید،قبل ازانکاروشایعه و.....

  • مسعود
    0

    لااقل رو در قابلمه 2 تا سیم وصل می کردن که اینقدر تابلو نباشه.

  • رحمانی
    0

    نیروهای نظامی در همه کشورهای جهان وظیفه دارند از تمامیت ارضی و تعرض به ملت دفاع کنند سپاه هم مانند همه ارتش های جهان این وظیفه را دارد ضمن این که پرسنل سپاه هم که از کره دیگری نیامده اند انها هم فرزندان همین ملت هستند، دوما چرا خلط مبحث می کنید فردی ادعای اختراعی نموده علم ومنطق واستدلال وهرچه قبول دارید می گوید این اختراع اول باید از نظر علمی تایید شود بعد در رسانه همگانی به اطلاع عموم رسانده شود‌. حدود چهار شب پیش هم یک اقایی در شبکه افق با اعتماد به نفس وخیلی محکم با نشان دادن یک نارنج می گفت که با بو کردن نارنج ویروس کرونا از بین می رود شاید هم حرفش درست باشد اما اول باید از لحاظ علمی وازمایشی ادعایش اثبات شود . پس چرا تا کسی انتقادی می کند فوری او را غربزده وضد سپاه وجنود شیطان معرفی می کنید، عقل خوب چیزی است اگر به جای احساس به ان بگرویم .

  • محمد
    0

    بایست گفت احمق، تو، هم قدری صبر کن بعد ترکتازی کن، زمان برای اظهار نظر بسیاراست

  • رحیمی
    0

    ان کس که نداند ونداند که نداند درجهل مرکب تا ابد و دهر بماند که بماند

  • کاربر ناشناس
    0

    در کل این جور که مشخصه نفوذ کار خودشه کرده وبیشتر از همه ذهن هارو با دشمنان ایران همسو کرده . اگر در داخل کشور پیشرفتی هم صورت می گیرد ، باید سرکوب بشه!!! ضرب المثل مرغ همسایه غازه اینجا نمود پیدا میکنه. یه مقدار چشممان به داخل کشور باشه ، نه به دست غرب و ... که ریشه ایران و ایرانیان را می زنند.

    نظرات شما -
    • محمد رهایی
      0

      بابا ولکن تروخدا این مردم همه جوره اینارو تحمل کردن هردروغی روباور کردن هرچی گفتن مردم باجانو دل پذیرفتن برای چندین وچند سال دوباره ودوباره وبازهم دوباره شنیدندنو قبول کردن ودرهمه جا پشتیبان بودند اما چه شد که اینگونه شد؟دروغ¡مردم دیگه هیچی روباورنمیکنن الان که دیگه تزویرو حیله گری هم به کمک دروغهای خودشون آوردن که شاید مردم باور کنن اما دیگه نه

    • فهيمه
      0

      نفوذ ميتونه يه ادعاي غلط يا تشخيص نادرست هواپيما هم باشه ،بايد ديد آيا روي اين افراد تحقيق بيشتري ميشه كه هدفشون چيه و چرا با اسم سپاه گند ميزنن

    • بیدار شو
      0

      اونی که خوابیده رو میشه بیدار کرد نه اونی که خودشو به خواب زده!!!

  • رحمانی
    0

    حکیمی می گفت انکه دیگران را احمق پندارد یی شک خودش احمق واحمق زاده است

    نظرات شما -
    • الف
      0

      و آنکه دیگران را احمق و احمق زاده می داند، بی شک خودش بی شعور است و والدینش خوب تربیتش نکرده اند.

  • مهدی ۱
    0

    تشخیص ویروس از 100 متری؟؟؟ بایازده دلیل فنی مهندسی میتوان گفت چیزی درتلویزیون ها نشان داده شد کاملن خالی از علم وفن آوری ست، میپرسید چرا؟؟؟ جواب: اگر رسیور(بشقاب) فرض کنیم فرکانسی را تشخیص داد آنهم از یک متری مثلن، وفرض کنیم کاملن این اتفاق افتاد؛ میشه بفرمایدآقای سازنده که گردش آن آنتن مسخره بسمت دیش یه چه منظور است؟؟؟! اگردستگاه شما فرکانس ویروس کوید راتشخیص داد کافیشت روی دسته مثلن یک مونیتور کوچک می بود که نشان میداد، دیگرحرکت آنتن بسمت دیش راکجای دلم بزارم. بعنوان کسیکه 20 سال عمرم راصرف صنعت وتولیدات خاص نمودم میدانم که چنین طراحی از یک کارشناس دانا یا حتی یک صنعتگر بسیار بعید است، بیشتر این چرخش ها بمنظور عجیب جلوه دادن وسیله مذکور است و چندین دلیل مهندسی دیگر میتوانم بنویسم که....

  • محمد
    0

    آدم غصه میکنه نکنه این برادران قاچاقچی موشک های ادعایی هم مثل این دستگاه ویروس یاب تقلبی باشد . بخدا این حرکت های برادران قاچاقچی فقط برای عوام فریبی و غارت این کشور نازنین است و بس .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      موش بخورتت بلا،،،، چقدر تو بامزه هستی، سپاه قاچاقچی باشه بهتر هستش تا کشور دست آمریکایی و دوستدار آمریکایی باشه، هر چی باشه سپاه از ناموس ایرانی و غیر ایرانی مظلوم دفاع میکنه، تا امثال تو اینجوری یاوه گویی میکنن. کشور ما درست نمیشه. کاش سپاه یه دستگاه بسازه آدمهای نمک نشاسو از قدر شناس جدا کنه و بعد تو فرستادن موجود زنده مورد نیاز به فضا ازشون استفاده کنه.

    • مجید
      0

      فکر کنم نویسنده مقاله وکسانیکه این مقاله را تایید می کنند .در جنگ احتمالی ایران ویک دسمن خارجی .تمام سیاست ها وکلک های جنگی نیروهای مسلح را داوطلبانه به طرف مقابل مجانی لو بدهند.وبر این حماقت خود روی سنگ قبرهای به جامانده خود بنویسند این ما بودیم که بدنبال اخبار صحیح علمی مورد تایید مجامع بین المللی بودیم وبا افتخار وطن وناموس وجان خود را فدا کردیم .امصاء.جمعی که چند تا کانال من وتو واینتر...وبی بی سی بزگترین مرجع علمی ووطن پرستی امان بودند

    • نا شناس
      0

      بنا به گفته مجید، پس این کرونایاب کلک جنگیه!!!عجب. قدرت تخیلت عالیه فیلمنامه بنویس

  • رحمانی
    0

    اقای الف با پرداخت ۴۴۴ ۴۴۴ تومان به حساب حاج فردوسی دعاگر از او بخواه که برای مغز معیوبت دعا ی ویژه ای نماید

    نظرات شما -
    • الف
      0

      باز خوبه من با دعا شاید درست شم تو که فکر کنم به معجزه نیاز داری. هر کی ممکنه احمق باشه، اما دخلی به والدینش نداره. برای همین جواب دادم بهت. اما به والدینت توهین نکردم.

  • مهدی محمدی قناتی
    0

    این دستگاه که دو سالی با آن معدنداران سرکیسه شده اند و از هر معدن دار مبلغ ۳۵ میلیون تومان اخذ می شد جهت مشخص نمودن محل ذخایر مواد معدنی مانند کرومیت و مس ، با وجود اینکه این مواد قابل رویت و تفکیک بودند و می شد آنها را در مخزن دستگاه قرار داد و سپس به گفته آقای گلشنی مشابه یابی نمود جواب درستی نداد و حالا در عجبم چگونه می خواهد در پیدا کردن کرونا با ابعاد نانو و غیر قابل تفکیک جواب دهد خلاصه باور ابن مسئله فقط برای آنان که نه تنها هواپیمای مسافربری را نمی توانند از جت جنگنده تفکیک کنند بلکه هواپیمای در حال دور شدن را اشتبا ها در حال نزدیک شدن می بینند ممکن است . محمدی قناتی فوق لیسانس زمین شناسی

    نظرات شما -
    • الف
      0

      درود به شما که مثالی واقعی زدید.

  • لاله های سرخ
    0

    یاد ریاضیات اول دبیرستان نظام قدیم افتادم گزاره ی نادرست در نادرست جوابش میشد درست !!!!!

    نظرات شما -
    • ساده نباش
      0

      منهم یاد وقتی افتادم که این ویروس تو ایران بود و میگفتن نیست!!!... وقتی هم رفته باشه تا زمانی که نیاز دارن میگن هست!!! و دلیلش رو هم به راحتی اعلام میکنن که دستگاهشون بوده!!! ....بازهم توضیح بیشتر میخوای؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    ماشالله چقدرم کارشناس اینجا دور هم جمع شدن...اندکی صبر...زود تو سر هر جیز نکوبید...راست یا دروغ..واقعی یا تقلبی..نمیدونم...فقط اینقدری میدونم که انتقاد و نقد خوبه اما سرکوب اصلا اونم جی؟؟؟نیروی نظامی وطنی

  • فهيمه
    0

    كاري به اين اختراع ندارم ولي كرونا ضعف علم رو خيلي خوب نشون داد و البته ضعف مدعيان كه به اسم نخبه و دانشمند توي همه كشورها ول معطل يه فسقل كرونا هستن

  • رضا م س
    0

    نمیدونم چرا دوستان موافق و مخالف نقد را به سپاه چسبوندن نقد و ایرتد بکار اون کلاش گلشنی است که خکدش را به سرداران سپاه نزدیک کرد و مین یاب و معدن یاب خودش را کرونایابدمعرفیکرد. ثانیا اگر از این وسیله استفاده کنند و جواب ندهد که نمیدهد واویلا خواهد شد ثالثا انان که زبان به فحش و توهین باز میکنند این گوی و این میدان به گلشنی اعتماد کنند و به محلهای تمن وی بروند

  • عاقل
    0

    عاقلان دانند... قطب های علم دنیا مثل آلمان و آمریکا هنوز نتونستن بعد برادر بسیجی تونسته همچین دستگاه حساس رو اختراع کنه. آخه لامصب یه چیزی بگو بگنجه. سلامی هم گفته با آمریکا نخواهیم داد. البته آمریکا به قدر کافی درب قابلمه تولید می‌کنه که محتاج جناب سلامی نباشه. واقعا شرم اوره . شدن باعث بی آبرویی ایران و ایرانی در دنیا . وزارت خارجه آمریکا و مطبوعات امروز همه مسخره کرده بودن .

  • حسام
    0

    نمونه های دیگر این دستگاه را برادران انگلیسی به دولت عراق به عنوان مین یاب فروختند که فاقد هرگونه کارایی بود. الان هم این برادر دقیقا پا جای پای آنها گذاشته ومیخواهد از این نمد برای خود گلیمی مهیا کند.نکن آقا زشته این حرکتها مال ما خوردن نداره

  • ....
    0

    مشت نمونه خرواره بقیه دست آورد هاتون هم همینطوره فقط سرنخش تو کره شمالی و روسیه س این نمونه داخلی بود زود لو رفت .ناشی گری کردید.

  • محمد
    0

    واقعامثل یه فیلم تخیلی وکمدی است.بااین کارشون می خوان دل مردموبدست بیارن ولی هنوزدلمون ازسقوط هواپیمابه دست اینهاخونه

  • ابراهیم
    0

    رئیس جمهور سابق پاکدست: بگذارید یکی دیگه هم اضافه کنم، برای اینکه دانش ایرانی رو شما بدونید وقتی میگیم دانش ایرانی تا کجاهاست. ما همین الان در ایران فردی داریم که میاد سطح زمین رو نگاه می کنه، علف ها رو نگاه می کنه، تمام معادن اعماق زمین رو به شما معرفی می کنه؛ تضمینی، همین الان! یک دانش است دیگر، نه گمانه می خواهد بزند، بله، بعداً شما می روید گمانه می زنید حد و حدودش را به دست می آورید اما این به شما می گوید اینجا آهن است، اینجا منگنز است، اینجا طلاست، اینجا سربه، اینجا رویه، همه را معرفی می کند. تضمینی ها! الان ما در بعضی فلزات حساس از ایشان داریم استفاده می کنیم. دانش است و البته با هدایت اولیای الهی بوده، ولی موجود است!

  • رضا
    0

    تو ایران الان یه جوری شده یه روز داروی کرونا می سازن! یه روز واکسنش رو! یه روز کیت کرونا رو صادر می کنن! یه روز سیستم ضد عفونی کرونا درست میکنن میفرستن آمریکا! روز بعد پدافند شناسایی کرونا تولید می کنن...! آقایان لطفا بعد از هر اختراع یه خورده خستگی در کنین، یه چائی بخورین، بعد دوباره شروع کنین!

  • .
    0

    وقتی در زیر زمین خانه اتم را غنی سازی می کنند حتما این کار را هم می توانند بکنندو تمام دنیا باید جلویشان لنگ پهن کنند

    نظرات شما -
    • محمود احمدی نژاد دام عزه
      0

      زیرزمین نبود آشپزخانه بود !

  • علی
    0

    این دستگاه توسط کامبیز گلشنی اختراع شده و برای مقاصد دیگری بوده ولی الان میگن برای تشخیص کرونا. جل الخالق مگه میشه آخه اونایی که به این آقا خط دادند چرا به هیچ سازمان و انجمن و نهاد دیگری اهمیتی نمیدند و هرچه خودشون بگن درسته؟؟؟!!! (ردیاب هر نوع ماده جامد و مایع) - این دستگاه نمونه پرحاشیه‌ای هم در خارج از ایران دارد؛ دستگاهی با شباهت فراوان به همین مورد حاشیه‌ساز، پیش‌ازاین در عراق و مصر با عناوین بمب‌یاب یا تشخیص‌دهنده ویروس ایدز در چند کشور دیگر فروخته شده و رسوایی به بار آورده است. فروشنده دستگاه بمب‌یاب به عراق درحال‌حاضر دوران محکومیت زندان خود را در بریتانیا می‌گذراند. مشابه بمب‌یاب دروغین و کلاهبرداری حرفه‌ای با آن، پیش‌ازاین و در کشورهای دیگری هم اتفاق افتاده است.

  • ایرانی خو
    0

    شما خودت هم می دانی دغدغه هواپیما نداری اگر اربابتان ترامپ زده بود لال می شدید والا هواپیما همان است و مسافران همان در جواب کار بر عقده ای

  • ازاد
    0

    عاقل نادان همون کشورهای پیشرفته مهندساش ایرانی اجنبی پرست

  • احمدی
    0

    سلام مشهورش کردین حالا رفته توئیتر صفحه زده. @hajferdowsihelp

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها