اتاق بازرگانی قزوین حضور در بازار اوراسیا را هدف‌گذاری کرده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت:‌ یکی از اهداف صادراتی اتاق بازرگانی قزوین پس از پشت سر گذاشتن بحران شیوع کرونا، حضور جدی در بازار کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیاست.

اتاق بازرگانی قزوین حضور در بازار اوراسیا را هدف‌گذاری کرده است

مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با اشاره به رویکرد تازه اتاق بازرگانی قزوین برای جست‌‌وجوی بازارهای جدید صادراتی در سطح منطقه و جهان، اظهار داشت: یکی از اهداف صادراتی اتاق بازرگانی قزوین پس از پشت سر گذاشتن بحران شیوع کرونا و عادی شدن روابط تجاری بین کشورهای منطقه، حضور جدی در بازار کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیاست.

وی با بیان اینکه در منطقه اقتصادی اوراسیا با بازار بزرگ 180 میلیون نفری روبه­رو هستیم، افزود: منطقه اقتصادی اوراسیا از 5 کشور ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان تشکیل شده که 2.5 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و از آنجایی که روابط سیاسی و اقتصادی خوبی که با این کشورها داریم، باید برای حضور قدرتمند در بازار آنها برنامه‌­ریزی کنیم.

بخشنده با تاکید بر ضرورت خروج از وابستگی به بازار برخی کشورهای همسایه تصریح کرد: در حال حاضر و تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از 80 درصد صادرات استان قزوین به 2 کشور عراق و افغانستان صورت می‌گرفت که باید این وضعیت را تا جایی که می‌توانیم تغییر داده و از وابستگی به بازار این کشورها و خطرات ناشی از قطع صادرات به آنها رها شویم.

لزوم راه‌اندازی دپوی کالا در قزاقستان

رئیس اتاق بازرگانی قزوین همچنین به لزوم راه­اندازی انبار دپوی کالا در قزاقستان برای نگهداری کالاهای صادراتی استان اشاره کرد و گفت: با بررسی­‌های صورت گرفته، مکانی در منطقه آزاد این کشور را پیش­‌بینی کرده‌­ایم که در صورت جذب 5/2 میلیارد دلار سرمایه­‌گذاری می‌­توانیم انبار مورد نظر را احداث کنیم.

بخشنده با ذکر اینکه می‌­توان این سرمایه را در کمتر از 2 سال به کشور برگردانیم، اضافه کرد: از آنجایی که بخش عمده‌ای از محصولات صادراتی استان قزوین به کشورهای عضو منطقه اقتصادی اوراسیا را محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع غذایی و تبدیلی تشکیل می‌دهد، به جز انبار، ساختن یک سردخانه برای نگهداری کالاهای فاسدشدنی در قزاقستان لازم است.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم دولت هم در این راه از صادرکنندگان استان حمایت کرده و ضمن تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه اوراسیا تسهیلات ارزی لازم برای این سرمایه‌گذاری را در اختیار ما قرار دهد.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها