ماجرای گروه های تحقیق «سرّی» در کمیته

حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی و مهندس بازرگان نخست‌وزیر دستور اکید داده‌اند که کمیته‌های انقلاب اسلامی از افراد ساواکی، ناباب و بی‌صلاحیت تصفیه شوند.

ماجرای گروه های تحقیق «سرّی» در کمیته

روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۵۸ دستور اکید امام خمینی و مهندس بازرگان برای تصفیه و پاکسازی کمیته‌های انقلاب اسلامی از افراد ناباب و بدون صلاحیت صادر و به مسئولین کمیته‌ها ابلاغ شد.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس کل کمیته‌های انقلاب اسلامی، در این باره به خبرنگار کیهان، مورخ ۲۷ فروردین ۱۳۵۸، چنین گفت:

«حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی و مهندس بازرگان نخست‌وزیر دستور اکید داده‌اند که کمیته‌های انقلاب اسلامی از افراد ساواکی، ناباب و بی‌صلاحیت تصفیه شوند. این دستور به مسئولین ابلاغ شده است و ما با سرعت هرچه بیش‌تر مشغول تصفیه هستیم.

امام خمینی به من ماموریت داده اند که با شدت هرچه بیش‌تر کمیته‌های انقلاب اسلامی ر از وجود عناصر ناباب پاک کنم.

امروز در رادیو مطالبی پخش شد که در اذهان مردم این تصور را به وجود می‌آورد که اختلافی بین دولت و کمیته‌های انقلاب اسلامی وجود دارد و دولت مترصد است تا این کمیته‌ها را منحل کند، ولی باید اعلام کنم که بین دولت و ما (کمیته‌ها) هیچ اختلافی وجود ندارد و اگر گله‌ای هم از طرز کار کمیته‌ها شده است، صرفا این گله از افراد غیرمسئول است و متوجه کسانی که در کمیته‌ها خدمت صادقانه می‌کنند، نیست.»

یکی دیگر از مسئولین رده‌بالای کمیته‌ها نیز در همین روز به خبرنگار کیهان گفت:

«پس از تصفیه، فعالیت‌های کمیته‌ها محدود خواهد شد و فقط افراد مورد اعتماد از یک کمیته مرکزی که در محل مجلس منحله شورای ملی مستقر است، دستور خواهند گرفت و مقر سایر کمیته‌ها تعطیل می‌شود.

کارت‌های جدیدی برای افراد صادر کرده‌ایم که این کارت‌ها پس از تحقیقات بسیار در مورد افراد صادر شده است. تاکنون عوامل و عناصر ساواکی، ناباب و بی‌صلاحیت شناخته شده‌اند که این افراد ده درصد مجموع کل افراد کمیته‌ها را تشکیل می‌دهند.

ما برای انجام این کار گروه‌هایی را به عنوان گروه تحقیق و به طور سری به کمیته‌ها اعزام کرده‌ایم. افراد این گروه‌ها به طور ناشناس و به صورت یک پاسدار ساده مدت‌ها در کمیته‌های انقلاب وظایف ساده خود را انجا می‌دهند و با تحقیقاتی که در مورد افراد می‌کنند گزارش کار خود را به مسئولین کمیته مرکزی خواهند داد و بر اساس همین اطلاعات و شناسایی افراد و عناصر ناباب کار تصفیه پیگیری می‌شود. در حال حاضر تمام کوشش برای دستگیری و محاکمه این افراد است.

در نحوه کار کمیته‌ها در حال حاضراشکالات زیادی وجود دارد. ما اگر مطمئن شویم که شهربانی و واحدهای ارتش می‌توانند حفظ نظم را به عهده بگیرند این وظایف را به آنان تفویض می‌کنیم ولی برای انحلال کمیته‌ها باید گام به گام پیش برویم.»

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها