درخواست عباس عبدی از دولت :

از اقدامات دولت در مقابله با کرونا گزارش مکتوب بدهید

یک تحلیلگر مسائل سیاسی، باور دارد که در مقطع فعلی دولت باید یک گزارش کامل از روند اقداماتش در مواجهه با ویروس کرونا به مردم ارائه دهد تا همه از آنچه رخ داده یا می‌دهد، آگاه شوند.

از اقدامات دولت در مقابله با کرونا گزارش مکتوب بدهید

شیوع بحران کرونا و پیامدهای سخت آن تقریبا تمام مردم و مسئولان ایران را درگیر خود کرده است. دولت برای کاهش خسارات جانی و اقتصادی ناشی از آن کوشیده است تدابیری را در نظر بگیرد از جمله آنکه هنوز تعدادی از مشاغل پرخطر از فعالیت منع‌اند یا آنکه گفته می‌شود دو سوم کارمندان بر سر کار خود حاضر شوند یا اماکنی مانند پارک‌ها هنوز تعطیل است؛ اما برخی چنین اقداماتی را کافی نمی‌دانند و باور دارند که دولت محدودیت‌های بسیار ناچیزی را برای مقابله با یک بحران بسیار خطرناک به نام کرونا وضع کرده است و حتی برخی نیز بعضی تصمیم‌های پیش از عید دولت را یکی از دلایل شیوع حداکثری این ویروس در ایران می‌دانند؛ مانند آنکه چرا قم در روزهای نخستین ورود کرونا به ایران قرنطینه نشد یا چرا پیش از عید محدودیت‌های سفت‌وسخت اِعمال نشد؟

دولت در برابر چنین انتقادهایی مسئله اقتصاد کشور را پیش می‌کشد و می‌گوید نمی‌توان اقتصاد و معیشت مردم را نادیده گرفت؛ چنان‌که حسن روحانی چند روز پیش گفت: «در مبارزه با کرونا بحث دولت نیست، بلکه همه ملت است، امروز فاصله‌گذاری اجتماعی داریم و این درست است اما پیوندهای ملی ما باید از هر روز دیگر محکم‌تر شود، نباید این فاصله اجتماعی فاصله ملی برای ما درست کند، ما اتحاد ملی می‌خواهیم؛ اما فاصله اجتماعی هم می‌خواهیم تا زمانی که از این مشکلات عبور کنیم، ما با کمک مردم و نیروهای مسلح برای مبارزه با کرونا و تأمین زندگی مردم وارد شدیم و تلاشمان بر این بود که هم در مقابله با کرونا ایستادگی کنیم هم نیازمندی‌های ضروری زندگی تأمین شود. ما مرگ کرونایی را قبول نداریم، باید این به حداقل ممکن برسد، ما مرگ ناشی از گرسنگی را هم قبول نداریم». این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از کارشناسان می‌گویند اگر بازگشت مردم به جامعه بعد از تعطیلات نوروز باعث شیوع دوباره و البته گسترده کرونا شود، پیامدهایی بسیار سنگین‌تر از چند هفته تعطیلی مشاغل بر دوش جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، باور دارد که در مقطع فعلی دولت باید یک گزارش کامل از روند اقداماتش در مواجهه با ویروس کرونا به مردم ارائه دهد تا همه از آنچه رخ داده یا می‌دهد، آگاه شوند. او در تحلیل عملکرد دولت در رویارویی با این بحران به «شرق» گفت: «تصور می‌کنم که قضاوت عملکرد دولت در مقطع فعلی در صلاحیت یک فرد نیست، زیرا مقابله با ویروس کرونا یک امر تخصصی است و اظهارنظر سلبی یا ایجابی ساده نیست؛ اما می‌توان گفت تمام تصمیم‌های دولت در این امر باید مکتوب باشد؛ برای مثال باید گزارش چندین صفحه‌ای بدهند که تا اینجای کار وضعیت در حوزه‌های بهداشت و درمان و اقتصاد و ابتلای مردم به ویروس چگونه است و بگویند روند متغیرها چگونه پیش رفته است. لازم است دولت به‌صورت مکتوب بگوید چه ایده‌هایی برای جلوگیری از اوج‌گیری احتمالی چنین بحرانی دارد و دلایل برگزیدن یک گزینه از میان تمام راهکارهای پیشنهادی را توضیح دهد. متأسفانه چنین امری در دولت وجود ندارد و تا زمانی که چنین گزارشی در میان نباشد، تمام نقدها جزئی‌نگر و نادقیق است. تمایل من هم این است که چرخ اقتصاد دوباره بچرخد؛ اما درعین‌حال دوست ندارم که مردم بیش از این و به‌طور نامتعارف به ویروس کرونا مبتلا شوند. دولت می‌گوید روند ابتلا کم شده است و ما نمی‌توانیم بگوییم ادعای دولت نادرست است، زیرا آمار نقیض این ادعا در اختیار نداریم؛ اما تعداد قابل توجهی هم معتقدند حضور دوباره مردم در جامعه خطرناک است و این امکان وجود دارد که با پیک دوم ابتلا مواجه شویم که اگر چنین شود می‌توان انتظار عوارض زیادی را داشت».

این فعال سیاسی ادامه داد: «از یک ‌سو گفته می‌شود باید فاصله‌گذاری فیزیکی انجام شود، اما در مقام عمل مشاهده می‌کنیم که چنین شرایطی در جامعه وجود ندارد یا اقدام جدی و قانونی برای اجرای آن در دستور کار نیست و همه برای تصمیم‌گیری به حال خود رها شده‌اند؛ درحالی‌که دولت باید تصمیم‌گیرنده باشد و تصمیم‌هایی هم بگیرد که ضمانت اجرا داشته باشد». عبدی درباره اینکه چه‌زمانی می‌توان عملکرد دولت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا را در ترازوی داوری قرار داد، تصریح کرد: «تنها زمان است که می‌تواند باعث قضاوت درباره عملکرد دولت شود. به‌هرحال در ماه‌های آینده مشخص می‌شود که سیاست‌های دولت درباره مقابله با کرونا درست بوده است یا خیر. اگر روند شیوع این ویروس مانند دو هفته گذشته پیش برود و آرام‌آرام در تابستان شاهد سیر نزولی ابتلا باشیم، یعنی سیاست‌های دولت کارآمد بوده؛ اما اگر عکس این حالت رخ دهد و دوباره ابتلا به کرونا اوج بگیرد و کنترل وضعیت از دست دولت نیز خارج شود، یعنی تصمیم‌های درستی نگرفته است. من دقیق نمی‌دانم چه خواهد شد؛ اما بسیار تمایل دارم سیاست‌های دولت درست باشد و مردم به‌سرعت از این بحران عبور کنند و درعین‌حال می‌ترسم که آن روی سکه رخ دهد و همه این تصمیم‌ها نادرست یا ناقص باشد یا درست اجرا نشود که در آن صورت بیش از پیش مردم درگیر یک ویروس خطرناک خواهند شد».

او در پایان گفت: «حقیقتا کرونا یک ابربحران است و همه‌چیز را به چالش می‌کشد و فقط می‌توان امید داشت که مجموعه حکومت بتوانند از پس این چالش برآیند و درس‌های مفیدی از آن بگیرند».

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    همان جمله اول چند اشتباه جامعه شناسی دارد باید بگه کدام مسئول درگیر کرناست ؟مسئولین ما که فرار را بر قرار ترجیج دادند و مردم را به خدا سپردند و در خانه خدا را هم عربستان بست .ولی از اینکه شعارها کم شده ما از مسئولین متشکریم.سپاس بی حد از گلهای همیشه بهاری ایران کادر جان افزای پزشکی .مشکلات مردم کم وسع روز به روز بیشتر بیشتر و پولهای راکد روز به روز قلنبه تر و قلنبه تر .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها