نگرانی از افزایش حمله پلنگ به روستاییان بجنورد

فرمانده انتظامی بجنورد افزایش حمله پلنگ به روستاییان این شهرستان را نگران‌کننده خواند و گفت: از ابتدای امسال چندین گزارش از حمله پلنگ به مناطق روستایی بجنورد دریافت شده است.

نگرانی از افزایش حمله پلنگ به روستاییان بجنورد

سرهنگ محمد غلامی اظهار داشت: دیشب یک قلاده پلنگ وارد حیاط منزل یکی از اهالی روستای «قشلاق عبدل آباد» بجنورد شده و با کشتن یک سگ، یک قلاده سگ دیگر را به شدت زخمی کرد.

وی افزود: با سر و صدای اهالی منزل، حیوان مهاجم از محل فرار کرد ولی با بررسی ماموران انتظامی و محیط زیست و گزارش صاحبخانه مشخص شد حمله توسط پلنگ صورت گرفته است.

سرهنگ غلامی گفت: ۲ روز قبل نیز حمله پلنگ به یک چوپان در روستای ناوه بجنورد منجر به زخمی شدن وی شده بود.

وی یادآور شد: همچنین هفته قبل یک قلاده پلنگ به یک گله گوسفند در روستای باغچق بجنورد حمله کرده بود که پس از تلف شدن یک رأس گوسفند با سر و صدای چوپان از محل متواری شده بود.

فرمانده انتظامی بجنورد خاطرنشان کرد: بر این اساس از ابتدای سال جاری تا کنون سه مورد حمله پلنگ تنها به روستاییان این شهرستان و دام های آنان گزارش شده است که این می تواند نگران کننده باشد.

سرهنگ غلامی اظهار داشت: اواخر سال گذشته نیز یک قلاده پلنگ به ۲ کوهنورد در کوههای روستای قره نوده بجنورد حمله کرده و آنها را زخمی کرده بود.

سال گذشته چندین حادثه حمله پلنگ به انسان و دام در خراسان شمالی گزارش شده بود که بعضا منجر به بستری شدن چندروزه افراد در بیمارستان شده بود.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علل نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلفی، که طعمه وحوشی چون پلنگ هستند، به شدت کاهش یابد.

براساس اعلام این کارشناسان، بیشتر این حوادث در خارج از محدوده مناطق زیست محیطی رخ می دهد و از علل اصلی آن، کاهش جمعیت طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها