مصائب زندگی با میلیاردر روس؛ پول و تهدید به مرگ / عکس

شاید آن‎‌ها در قصری در جنوب فرانسه زندگی کنند و در سراسر دنیا خانه‌های مجلل داشته باشند. اما این زندگی که در تصور بسیاری هم نمی‌گنجد، آنقدرها نیز لذت‌بخش نیست.

مصائب زندگی با میلیاردر روس؛ پول و تهدید به مرگ / عکس

کنتس آلکساندرا تولستوی، یک زن اشرافی انگلیسی، در سال ۲۰۰۸ توانست مرد رویاهایش را پیدا کند: سرگی پوگاچف، الیگارش روس و یکی از ثروتمندترین مردان روسیه.

اما این فقط آغاز ماجرا بود و رویای شیرین به کابوسی تلخ تبدیل شد.

ماجرا پنج سال پیش در لندن شروع شد، زمانی که این زوج همراه با سه فرزند کوچکشان ساکن خانه‌ای مجلل در محله چلسی لندن بودند.

کنتس الکساندرا می‌گوید: "ما دو راننده، دو خدمتکار خانه، یک پرستار بچه انگلیسی، یک پرستار بچه روس و یک معلم زبان فرانسوی برای بچه‌ها داشتیم. ما فقط کمی بعد از به دنیا آمدن بچه اول به اینجا اسباب‌کشی کردیم. بعد خانه بغلی را هم خریدیم."

تولستوی

تولستوی دوران بچگی سطح بالایی داشت. پدرش فامیل دور لئو تولستوی، نویسنده شهیر روس بود و او قبل از شروع حرفه‌اش به عنوان کارگزار مالی، در یک مدرسه شبانه‌روزی خاص تحصیل می‌کرد.

اما او خیلی زود شغلش را ترک کرد و شروع به سفرهای تجاری کرد. خانم تولستوی مشغول گشت و گذار در شوروی سابق، ترکمنستان و قرقیزستان شد و در همین حین با یک سوارکار کازاک ازدواج کرد.

متاسفانه این وضعیت دوام چندانی نداشت.

چند سال بعد در حالی که رابطه الکساندرا و همسرش به مشکل خورده بود، سر و کله سرگی پوگاچف پیدا شد: شوالیه‌ای با زره چشم‌نواز.

اولین ملاقات این زوج زمانی بود که الکساندرا به عنوان معلم زبان سرگی استخدام شد.

"هیجان‌انگیز بود"

زن و شوهر در تعطیلات آفتاب می‌گرفتند، مرتب لبخند می‌زدند و لباس کتان سفید می‌پوشیدند.

تولستوی می‌گوید: "اولین ملاقاتم با سرگی هیجان‌انگیز بود. دیوانه‌وار عاشقش شدم. خیلی رومانتیک بود و تا آن موقع هرگز چنین ارتباطی با کسی نداشتم."

تولستوی

زندگی خیره‌کننده

تولستوی می‌گوید در ابتدای کار، زندگی بهتر از آن نمی‌توانست باشد.

یکسال پس از نخستین دیدار، بچه آن‌ها به دنیا آمد و خانواده یک زندگی لوکس در مسکو، لندن و پاریس را تجربه می‌کرد.

تولستوی می‌گوید: "او کارت اعتباری‌اش را به من داد و من خرید می‌کردم. هر کاری که دوست داشتم، انجام می‌دادم. یک جت خصوصی داشتم و کافی بود چمدانم را ببندم و هرجایی که می‌خواستم، می‌رفتم."

زن و شهر وقتشان را بین خانه‌های مجلل تقسیم می‌کردند: یک خانه ۱۲ میلیون پوندی در بترسی لندن، ملکی به وسعت ۸۰۰ هزار متر مربع در هرتفورشر و یک ویلای کنار ساحل در کارائیب به ارزش ۴۰ میلیون دلار.

اما با تغییر اوضاع سیاسی در روسیه، وضعیت خانواده هم تغییر کرد.

ولادیمیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه علیه متحدانس سابق الیگارش خود مانند سرگی پوگاچف موضع گرفت.

پوتین

"بانکدار پوتین"

سرگی پوگاچف پس از فروپاشی کمونیسم در روسیه ۱۵ میلیارد ثروت بدست آورد. دارایی‌های او شامل یک معدن ذغال‌سنگ، یک کارخانه کشتی‌سازی، شرکت‌های طراحی و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی روسیه بود.

او می‌گوید رابطه نزدیکی با رئیس‌جمهوری روسیه داشت. آن‌ها "همیشه" همراه یکدیگر به تعطیلات می‌رفتند و وقتی بانک او تعدادی وام به دولت روسیه داد، سرگی به "بانکدار پوتین" معروف شد.

با این حال پوگاچف می‌گوید که پوتین از رابطه او با الکساندرا خوشش نیامد: "آقای پوتین کاملا غافلگیر شد. او گفت، چرا؟ او انگیسی است. واقعا عجیب است. ۱۴۰ میلیون نفر هستند که در روسیه زندگی می‌کنند. این فکر احمقانه‌ای است."

پوتین

"می‌توانیم انگشت پسرت را قطع کنیم"

سال ۲۰۰۶ روسیه قانونی را تصویب کرد که به مامورین این کشور اجازه کشتن دشمنان حکومت در خارج را می‌داد؛ پس از این قانون زمان زیادی طول نکشید که توجه روسیه به پوگاچف و میلیاردها ثروت او جلب شد.

سال ۲۰۰۸ بانک پوگاچف با مشکلات متعددی روبرو شد و دولت روسیه این بانک را با یک میلیارد دلار وام تنها گذاشت.

پوگاچف مدعی است که سال‌ها قبل بانک را فروخته ولی روسیه این ادعا را رد می‌کند. پوگاچف در دادگاه محکوم شد و بلافاصله از روسیه گریخت.

پوگاچف می‌گوید از سوی شرکت بیمه‌ای که وام یک میلیارد دلاری او را ضمانت کرده بود، تهدید شد: "آن‌ها من را به یک رستوران دعوت کردند و گفتند خب تو یا باید ۳۵۰ میلیون دلار بدهی یا این که خانواده‌ات را می‌کشیم. می‌توانیم انگشت پسرت را قطع کنیم و برایت بفرستیم."

شرکت بیمه این اتهام را رد می‌کند اما موضوع قطعی این است که پوگاچف از پس دادن پول بانک خودداری کرد.

در چند سال بعد، دشمنان دولت روسیه قلع و قم شدند.

بوریس برزوفسکی بوریس برزوفسکی

دشمنان اسم و رسم‌دار حکومت

سال ۲۰۱۲ جسد الکساندر پرپیلیچنی، ثروتمند تبعیدی روس در حالی پیدا شد که برای قدم زدن در نزدیکی عمارتش در منطقه ساری لندن بیرون رفته بود.

سال ۲۰۱۳ جسد بوریس برزوفسکی، یکی از رقیبان رئیس‌جمهور پوتین در خانه‌اش در منطقه اسکوت انگلستان پیدا شد.

سال ۲۰۱۵، بوریس نمتسوف، رهبر مخالفان سیاسی روسیه در مسکو هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

پوگاچف پوگاچف

مقابله مستقیم

دولت روسیه سال ۲۰۱۵ سراغ سرگی پوگاچف رفت و از طریق دادگاه‌های بریتانیا دنبال او و یک میلیارد دلاری که گم شده بود، افتاد.

پوگاچف مقصر زیان مالی بانک شناخته شد. در این رابطه گفته شد که پول به حسابی در یک بانک سوئیسی ریخته شده و پس از انتقال به حساب‌های مختلف تمام یک میلیارد دلار ناپدید شد.

دارایی‌های پوگاچف در تمام دنیا توقیف و گذرنامه‌اش مصادره شد.

پوگاچف که از آن زمان به خانه مجللش در فرانسه گریخته از آن زمان مشغول مقابله مستقیم با روسیه شده و از این کشور به دلیل از دست دادن کسب و کارش در سراسر دنیا، شکایت کرده است.

تولستوی

"منزوی شده بودم و از فضاهای بسته می‌ترسیدم"

در حالی که شوهرش مخفی شده بود و خانواده‌اش تحت تعقیب بود، تولستوی احساس می‌کرد خود و فرزندانش امنیت ندارند. از سال ۲۰۱۶ رابطه او و پدر فرزندانش تحت فشار شدیدی قرار گرفت.

وقتی پوگاچف از تولستوی خواست همراه با سه فرزندش به طور دائم ساکن فرانسه شوند و به عنوان یک خانواده باهم زندگی کنند، او علاقه‌ای به این کار نداشت اما چاره دیگری هم پیش رویش نبود.

او گفت: "سرگی در یکی از لحظه‌های اوج عصبانیت به طور فیزیکی به من حمله کرد. او بچه‌ها را در اتاقی جدا از من زندانی کرد و گذرنامه من و بچه‌ها را در گاوصندوقش گذاشت. در آن آخر هفته متوجه شدم که من و بچه‌ها امنیت نداریم."

الکساندرا تولستوی

سال ۲۰۱۶ الکساندرا و بچه‌ها خانه اعیانی فرانسه را ترک کردند و دیگر هرگز به آن برنگشتند. او می‌گوید از آن زمان به بعد مقرری خودش و بچه‌ها قطع شده است: "بعضی افراد به من نگاه می‌کردند و می‌گفتند، زندگی آسانی داری و بچه‌هایی که صاحب مزایای خاص هستند. آن‌ها این گونه نبودند. بزرگ‌ترین مزیت این است که به عنوان خانواده با یکدیگر در امنیت و خوشحالی زندگی کنید."

تولستوی می‌گوید دولت روسیه خانه آن‌ها را توقیف کرده و برای فروش در بازار گذاشته است. او می‌گوید به او پیشنهاد شده که اگر از سرگی شکایت نکند و نسبت به طلب‌هایش ادعایی مطرح نکند، می‌تواند یکسال در آن خانه بماند.

او گفت: "من یا باید توافقنامه را امضا می‌کردم یا این که فردای آن روز خانه را ترک می‌کردم. بزرگ‌ترین ترس من این بود نه پولی داشتم و نه جایی که در آن زندگی کنم. مثل کابوس بود."

میلیاردر

تاریک شدن روابط روسیه و بریتانیا

از سال ۲۰۱۸ و پس از پرونده مسموم شدن سرگی اسکریپال، جاسوس دو جانبه پیشین در بریتانیا، قتل‌های دو دهه اخیر در بریتانیا مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

از وزارت کشور بریتانیا درخواست شد که ۱۴ پرونده را مرور کند که شامل مواردی مانند حمله قلبی، خودکشی، تصادف و مرگ به دلایل طبیعی بود. در میان آن‌ها مواردی بود که از الگوی قتل‌های سفارشی تبعیت می‌کرد.

به این ترتیب روابط بریتانیا و روسیه کاهش یافت.

الکساندرا تولستوی

"فقط ۷۰ میلیون پوند از ثروتم باقی مانده است"

الان پوگاچف به تنهایی در فرانسه زندگی می‌کند. او می‌گوید حکومت روسیه او را مجبور به گرفتن این تصمیم کرده است و حالا از سرمایه‌اش فقط ۷۰ میلیون دلار باقی مانده است.

او می‌گوید: "عاشق خانواده‌ام هستم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک با خوشحالی در کنار فرزندانم زندگی کنم و همه چیز درست شود."

در حالی که الکساندرا تولستوی تا جایی که می‌تواند اوقاتش را همراه با فرزندانش در کلبه‌اش در آکسفورشر می‌گذراند، بچه‌ها از سال ۲۰۱۶ پدرشان را ندیده‌اند.

تولستوی به کسب و کار قبلی‌اش برگشته، به طور مرتب به روسیه سفر می‌کند و هدایت یک تور اسب‌سواری در قرقیزستان را به عهده دارد.

او می‌گوید: "واقعا عاشق روسیه هستم. عجیب است که رابطه من با حکومت روسیه بهتر از رابطه‌ام با سرگی شده."

الکساندرا حالا احساس می‌کند از تجملات زندگی قبلی‌اش خلاص شده است: "راستش را بخواهید حالا از همه آن چیزها متنفرم. آن‌ها به زندگی‌ای مرتبط بودند که دوستش نداشتم. الان تمام زندگی پیش رویم است. حالا می‌توانم به چیزهایی که عاشقشان هستم برگردم و این شخصیت واقعی من است."

"سرگی همیشه فکر می‌کرد من به شدت محتاج او و پولش هستم و به همین دلیل همیشه دنبالش خواهم رفت. در واقع من از این مرحله گذر کرده‌ام و قدرت عبور از آن را داشتم."

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها