محقق «ام.آی.تی»: قطرات سرفه و عطسه می‌تواند تا ۸ متر ویروس را پرتاب کند!

دانشیاری در دانشگاه ام.آی.تی، سال‌ها در مورد دینامیک بازدم‌ها در«آزمایشگاه دینامیک مایع انتقال بیماری» تحقیق کرده و یافته است که بازدم‌ها موجب ابرهای گازی می‌شوند که می‌تواند تا ۲۷ فوت (۸.۲ متر) را طی کند.

محقق «ام.آی.تی»: قطرات سرفه و عطسه می‌تواند تا ۸ متر ویروس را پرتاب کند!

ویروس جدید کرونا موجب اقدامات فاصله‌ی اجتماعی در سراسر دنیا شده است. یک محقق معتقد است اقدامات صورت‌گرفته کافی نیستند. «لیدیا بروبیا»، دانشیاری در دانشگاه ام.آی.تی، سال‌ها در مورد دینامیک بازدم‌ها (مانند سرفه و عطسه) در «آزمایشگاه دینامیک مایع انتقال بیماری» تحقیق کرده و یافته است که بازدم‌ها موجب ابرهای گازی می‌شوند که می‌تواند تا 27 فوت ( 8.2 متر) را طی کند.

تحقیقات وی می‌تواند برای بیماری همه‌گیر کووید 19 دارای اهمیت باشد. اقدامات توصیه‌شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و سازمان بهداشت جهانی به‌ترتیب شامل 6 و 3 فوت فاصله ( 0.9 و 1.8 متر) می‌شود. بروبیا می‌گوید: «نیاز ضروری برای بازنگری در رهنمودهای توصیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مورد نیاز به تجهیزات محافظتی خصوصا برای کارکنان امور بهداشتی که در خط مقدم هستند، وجود دارد.» به‌گفته‌ی وی، این رهنمودها بر پایه‌های «قطرات تنفسی درشت» و مسافتی که آن‌ها می‌توانند طی کنند، بنا شده‌ است.

آیا دو متر فاصله‌ی اجتماعی کافی است؟ محقق دانشگاه «ام.آی.تی» می‌گوید قطرات تنفسی حاوی کروناویروس می‌توانند تا هشت متر را طی کنند.

در مقاله‌ای که هفته‌ی گذشته در «ژورنال اتحادیه‌ی پزشکی آمریکا» منتشر شد، بروبیا عنوان کرد سرعت نهایی بازدم‌ها می‌تواند به 33 تا 100 فوت در ثانیه ( 36 و 110 کیلومتر در ساعت) برسد و ماسک‌های جراحی و «ان. 95 » که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای این خاصیت ترشحات تنفسی آزمایش نشده‌اند. طبق گفته‌ی وی، این تصور که قطرات تنفسی بعد از طی مسافتی با یک دیوار نامرئی برخورد کرده و متوقف می‌شود و پس از آن ما در امان هستیم تصور درستی نیست.

فاصله‌گیری اجتماعی یا فاصله‌گذاری اجتماعی اصطلاحی است که برای برخی از اقدامات غیر دارویی کنترل عفونت استفاده می‌شود که توسط مقامات بهداشت عمومی برای متوقف کردن یا کاهش سرعت شیوع بیماری‌های بسیار مسری انجام می‌شود. هدف از فاصله‌گیری اجتماعی کاهش احتمال تماس بین افراد دارای عفونت و افراد سالم است تا انتقال بیماری، عوارض و در نهایت مرگ و میر به حداقل برسد.

منبع: علم و فناوری نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها