باجناق داوود رشیدی در گفت‌وگو با خبرفوری: داوود رشیدی اسطوره عشق و مهربانی بود

یک سال قبل در چنین روزی داوود رشیدی یکی از بازیگران پیشکسوت سینما, تئاتر و تلویزیون ایران چشم از دنیا فروبست و به دیار باقی رفت. پرویز پرستویی در اندوه از دست رفتن زنده یاد رشیدی گفت: یکی از پنج تن بازیگری ایران را از دست دادیم.به نظر پرستویی عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی، پنج بازیگر برتر تاریخ بازیگری هستند و در چنین روزی بود که یکی از انها برای همیشه رفت.پنج بازیگری که در سریال عظیم هزاردستان ساخته زنده یاد علی حاتمی در کنار هم بازی کردند و درخشان ترین نقش ها و اجراهایشان را به نمایش گذاشتند.

باجناق داوود رشیدی در گفت‌وگو با خبرفوری: داوود رشیدی اسطوره عشق و مهربانی بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبر فوری ، مرحوم رشیدی در این سریال نقش مفتش شش انگشتی را بازی کرد که یکی از ماندگارترین شخصیت ها و نقش های نمایشی است و در تاریخ تلویزیون برای همیشه به ثبت رسید.رشیدی در سینما هم در فیلم هایی مانند فرار از تله، کندو، گل های داوودی، بی بی چلچله،تاتوره ، خانه عنکبوت و ... بازی کرده است که جزو آثار برتر تاریخ سینمای ایران هستند.
زنده یاد رشیدی شوهر خواهر مرضیه و راضیه برومند نیز بود.هنرمندانی که حق زیادی به گردن فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند.بهرام شاه محمدلو همسر راضیه است و عادل بزدوده، عروسک ساز و عروسک گردان معروف تلویزیون نیز یکی دیگر از باجناق های او و همسر طاهره برومند است.شاه محمدلو را اگر با شخصیت آقای قصه گو می شناسیم بزدوده با طراحی و ساخت عروسک های مجموعه خونه مادربزرگه، مجموعه کلاه قرمزی ، مجموعه قصه های تا به تا (زی زی گولو) بین مردم شهرت دارد.
بزدوده در اولین سالگرد درگذشت داوود رشیدی در گفتگو با خبرفوری از باجناق خود به نیکی یاد می کند و او را مرد بزرگی می داند که همه خاندان متاثر از مرام و منش او بوده و هستند.
بزدوده گفت: به نظر ما آقای رشیدی هنوز در کنار ماست چون نوع نگاهش به هستی و دنیا در زندگی ما استمرار دارد و خواهد داشت.او به ما آموخت که فرزندان خود را چگونه بزرگ کنیم، چگونه آنها را تربیت کنیم که همیشه انسانیت برایشان اولویت باشد.


این هنرمند تاکید کرد: در جمع های خانوادگی همیشه صمیمی و بسیار مهربان بود. به ما در کنار او خیلی خوش می گذشت. در همین جمع ها بود که مدام به ما یادآوری می کرد که مطالعه کنیم و نسل آینده را از طریق روش های درست شیفته هنر کنیم.برای داوود رشیدی خانواده اصل بود و اولویت داشت.او معتقد بود که فرزندان پا جای والدین می گذارند و کارهای آنها را تقلید می کنند به همین دلیل مدام یادآوری می کرد که ما مطالعه کنیم و کتاب در دست داشته باشیم تا بچه هایمان این کار را یاد بگیرند.
بزدوده درباره نوع نگاه زنده یاد رشیدی به زندگی گفت: خضوع و خشوع دو اصل اخلاقی بودند که ایشان همیشه رعایت می کرد و مبنای زندگی اش بود و آن را به فرزندان خود و اقوام آموخته بود.پسرش فرهاد پرفسور برق است.دانشمندی که کارهای بزرگی انجام داده اما خضوع آقای رشیدی باعث شد که آنها را در داخل کشور مطرح نکند.همین نجابت و خشوع را اقا فرهاد نیز دارد.او می گوید کارهایی که من انجام می دهم باید باعث ارتقاء علم و دانش دانشجویانم شده در آنها بروز کند نه در حرف و کلام من که باعث خودشیفتگی ام شود.
او تاکید کرد: فروتنی پایه و اساس زندگی آقای رشیدی بود شاید به همین دلیل هیچ کس نمی داند که او دست خیلی از جوان هایی که امروز جزو مهم ترین هنرمندان ایرانی هستند را گرفت و به آنها کمک کرد تا رشد کنند اما هرگز نخواست و اجازه نداد نامی از او ببرند.
بزدوده یادآور شد: آقای رشیدی عاشق مردم بود، او تمام تلاش خود را کرد تا در قلب مردم وارد شود و جایی در آن بیابد.معتقد بود شغل و حرفه شهرت نمی آورد آنچه باعث محبوبیت و معروفیت می شود رسوخ در قلب مردم و مهربانی با آنهاست.
این هنرمند معتقد است: خاندانی که اقای رشیدی بزرگ آنها بود اکنون استادی عظیم را از دست داده اما هرچند جسم او در کنار آنها نیست اما روش و منشش در همه اعضای این خاندان رسوخ کرده و تا نسل های آینده استمرار خواهد داشت.اندیشه او گوهر نابی بود که ما تلاش کردیم آن را در وجود فرزندانمان بپرورانیم. تلاش می کنیم هم خودمان و هم فرزندانمان مانند اسطوره اخلاق باشیم. اسطوره ای که داوود رشیدی نام داشت و ما بر این باوریم که او هرگز نخواهد مرد چون دلش سرشار از عشق بود.مطمئن باشید ما راه پر از عشق داوود رشیدی را ادامه خواهیم داد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها