بررسی چند شایعه درباره فوتی‌های کرونایی

«در یکی از موارد یکی از وابستگان فرد درگذشته ناشی از ویروس کرونا، جسد وی را در صندوق عقب خودروی خود جاسازی کرده بوده تا در روستای محل زادگاهش دفن کند.»

بررسی چند شایعه درباره فوتی‌های کرونایی

«به تازگی چند مورد از انتقال اجساد کرونایی به شهر طرقبه شاندیز از بیمارستان های مشهد مشاهده کرده ایم که البته این اجساد متعلق به بومیان این شهرستان بوده است، در یکی از موارد یکی از وابستگان فرد درگذشته جسد وی را در صندوق عقب خودروی خود جاسازی کرده بوده تا در روستای محل زادگاهش دفن کند. بعد از این ماجرا و به همین دلیل مسئولان کنترل ورودی شهرها مجبور به بازرسی صندوق عقب خودروها هستند. سوال این جاست که چه کسی مسئول نظارت بر تحویل اجساد است؟ این روزها شایعات روز به روز بیشتر در حال گسترش است و ما نمی دانیم این قبیل موضوعات را باید از طریق کدام مسئول پیگیری کنیم؟»

طی روزهای گذشته برخی شهروندان در شهرستان طرقبه شاندیز طی تماس با گروه حرف مردم روزنامه خراسان رضوی مدعی ورود اجساد فوت شده ناشی از کرونا به این شهرستان ، آن هم به صورت مخفیانه در صندوق عقب برخی خودروهای شخصی برای دفن در روستاهای اطراف توسط برخی از ساکنان شدند و ضمن ابراز نگرانی خواستار پیگیری در این زمینه بودند.
پیکر فوتی های کرونایی به هیچ عنوان به وابستگان تحویل نمی شود

برای پیگیری این ادعا با حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. وی بیان می کند: در روزهای اول فراگیری این بیماری اعلام شده بود پیکر فوتی های ناشی از کرونا که در بیمارستان های مشهد فوت کرده اند از مشهد خارج نشود و ما درباره روستاها تا امروز موردی نداشته ایم که میت به روستا منتقل شده باشد اما در شهرهای دیگر استان پیکر بعد از غسل در شرایط بهداشتی تعریف شده، از طریق آمبولانس به مسئولان آرامستان های مقصد تحویل داده می شود و در تمام موارد پیکرها با آمبولانس انتقال داده می شود و ما به هیچ عنوان پیکر را به وابستگان تحویل نمی دهیم و این که فردی پیکر فوتی ناشی از کرونا را با خودروی شخصی منتقل کند اساسا رد شده است مگر این که فرد میت را سرقت کرده باشد.
وی می افزاید: احتمال تخلف از سمت هر فردی وجود دارد مثلا شاید یک راننده آمبولانس یا مامور سردخانه در تحویل جسد تخلف کرده باشد و اگر فرد یا افرادی تخلف کرده باشند این موضوع قابل رسیدگی است، بنابراین اگر فرد یا افرادی با مورد مشکوکی مبنی بر انتقال جسد با خودروی شخصی روبه رو شدند می توانند موضوع را به حراست بهشت رضا (ع) در مشهد اطلاع دهند تا برای رسیدگی به موضوع اقدامات لازم انجام شود.مهدوی دامغانی تصریح می کند: معمولا فوتی های کرونایی که در بیمارستان های مشهد فوت شده باشند به شهرهای دیگر فرستاده نمی شوند ولی در صورت ارسال، گروهی تا زمان دفن همراه جسد هستند.
احتمال انتشار ویروس بعد از تدفین وجود دارد؟
مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتقال ویروس کرونا بعد از دفن وجود دارد؟ و همچنین در واکنش به انتشار این شایعه در یکی از روستاهای استان مبنی بر سرایت ویروس بعد از دفن به تعدادی از روستاییان می گوید: ما هر روز در بهشت رضا (ع) تعدادی از فوتی های مبتلا به ویروس کرونا را غسل می دهیم و دفن می کنیم و تا امروز هیچ کدام از پرسنل ما کرونا نگرفته اند ، اگر قرار باشد این ویروس بعد از دفن میت به مردم سرایت کند تا امروز باید تمام پرسنل ما به کرونا مبتلا می شدند، علاوه بر این معاون وزیر بهداشت طی روزهای گذشته در خبرها اعلام کرده بود که آسیب میت کرونایی کمتر از زنده هاست .
تکذیب تدفین دسته جمعی و ریختن آهک روی اجساد
وی همچنین در توضیح چگونگی غسل و تدفین فوتی های کرونایی نیز می گوید: فرد فوت شده اگر در بلوک های مختلف قبر داشته باشد در قبر خودش دفن می شود و اگر قبر نداشته باشد در بلوک های عمومی دوطبقه به انتخاب خانواده ها دفن می شود و شایعات در زمینه تدفین دسته جمعی فوت شدگان کرونا یا ریختن آهک روی اجساد را به هیچ عنوان تایید نمی کنیم. مهدوی دامغانی تاکید کرد: هم اکنون برای حفظ سلامتی غسال ها از تمام موارد ایمنی از قبیل ماسک، شیلد و لباس های مخصوص استفاده می شود.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها