استاد روابط بین الملل:

استفاده شهردار تهران از دیپلماسی شهری برای رفع تحریم‌ها، حرکتی روبه جلو بود

استاد روابط بین الملل گفت: با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان انتظار می رود نهادهای غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد با توجه به ظرفیت های خود با مردم و فعالان سیاسی در دنیا گفت و گو کنند

استفاده شهردار تهران از دیپلماسی شهری برای رفع تحریم‌ها، حرکتی روبه جلو بود

شهردار تهران در یک یادداشت در گاردین از جامعه جهانی خواست تا مقابل تحریم های یکجانبه آمریکا بایستند. تحریم های که به معیشت مردم ایران آسیب وارد کرده و کادر درمانی کشور را در شرایط شیوع کرونا آزار داده است.

موضوع یادداشت شهردار تهران در گاردین و تلاش او برای طرح مسئله تحریم های آمریکا در فضای جهانی بهانه ای شد تا با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین و تحلیل گر مسائل بین الملل درباره دیپلماسی شهری گفت و گو کنیم.

فریدون مجلسی با اشاره به شیوع کرونا و شرایط کشور و تحریم ها گفت:

با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان انتظار می رود نهادهای غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد با توجه به ظرفیت های خود با مردم و فعالان سیاسی در دنیا گفت و گو کنند تا ضمن تشریح وضعیت موجود شرایط را برای کاهش اثرگذاری تحریم ها فراهم کنند.

همانطور که همگان می دانند تحریم ها تمام شئون زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین وظیفه اطلاع رسانی در خصوص شرایط موجود کشور علاوه بر وزارت خارجه بر عهده نمایندگان مردم و سازمان های مردم نهاد است.

آنها می توانند در گفت و گو با مجمامع بین المللی شرایط کشور را پس از شیوع کرونا تشریح و از آنها بخواهند به مردم ایران در گذر از این شرایط سخت کمک کنند.

استاد روابط بین الملل درباره تلاش شهردار تهران برای گفت و گو با نهادهای بین المللی در خصوص تحریم ایران گفت:

درک شرایط امروز جهان ایجاب می­نماید که منافع ملی کشورها فقط از منظر دیپلماسی رسمی تعریف نشود و مؤلفه ­های نظیر دیپلماسی شهری‌، دیپلماسی عمومی‌، قدرت نرم‌، هویت تاریخی، فرهنگی و‌ اقتصادی نیز به‌ عنوان سایر ابعاد ارتقای سطح منافع ملی و پیشبرد سیاست خارجی مورد توجه قرار گیرند. با توجه به شرایط ایران دیپلماسی شهری و‌ دیپلماسی عمومی می­توانند در سیاست خارجی نقش موازی و مکمل را ایفا کنند‌

این کارشناس روابط بین الملل افزود: دیپلماسی شهری در جهت موازی بر موضوعاتی است ‌که ارتباط‌ مستقیم با شهروندان را‌ داشته ‌و با تأکید‌ بر صنعت‌ گردشگری و تعامل با شهرهای خواهرخوانده و همچنین سازمان‌های غیر‌دولتی مردم‌‌نهاد ‌‌و تعاملات ‌فرهنگی و گسترش ارزش‌ها و هنجارها می‌تواند نقش مکمل و مؤثری بر‌ کارکرد‌ دیپلماسی عمومی مبتنی‌ بر توسعه ‌و ‌بهسازی‌ روابط بین ملت‌ها و ‌شهروندان، ارتباط با افراد ‌کلیدی، برقراری روابط استراتژیک، در سیاست خارجی را ایفا کند.

وی افزود:به طورکل استفاده شهردار تهران از دیپلماسی شهری برای رفع تحریم ها حرکتی روبه جلو بود.

منبع: سایت دیده بان ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها