ترامپ بازرس طرح محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری را اخراج کرد

رییس جمهوری آمریکا ناظری را که بازرسان کل این کشور برای نظارت بر اجرای طرح محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری مقابله با اثرات شیوع کرونا انتخاب کرده بودند، اخراج کرد.

ترامپ بازرس طرح محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری را اخراج کرد

روزنامه یواس‌ای تودی سه‌شنبه‌شب گزارش داد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شب گذشته بازرس کل پنتاگون را که برای نظارت بر اجرای طرح محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری انتخاب شده بود، برکنار کرد.

اخراج «گلن فاین» بازرس کل پنتاگون در عمل به معنای برکناری او از نظارت بر اجرای طرح محرک اقتصادی است که از سوی کنگره آمریکا برای مقابله با اثرات اقتصادی شیوع کرونا در ایالات متحده تصویب شده بود.

فاین از سوی بازرسان کل آمریکا برای ریاست «کمیته مسوولیت واکنش به همه‌گیری» انتخاب شده بود؛ کمیته‌ای که هدف از تشکیلش نظارت بر اجرا و هزینه‌کرد این محرک اقتصادی است.

رییس این کمیته اختیار صدور احضاریه و تحقیق و بازرسی از همه مقام‌های داخل و خارج از حکومت را داشت.

به نوشته یواس‌ای تودی، ترامپ از همان ابتدای تصویب قانون محرک اقتصادی مخالفت خود را با هرگونه نظارت بر اجرای این قانون اعلام کرده بود.

او در بیانیه‌ای که همزمان با امضای این قانون منتشر کرد، گفت که مفاد مربوط به نظارت را نادیده خواهد گرفت چرا که از نظر او این نظارت، اصل تفکیک قوا را نقض می‌کند.

یک سخنگوی پنتاگون با تایید اخراج فاین گفت که ترامپ روز گذشته «جیسون آبند» را به عنوان بازرس کل وزارت دفاع آمریکا منصوب و همزمان «شان دابلیو اودانل» بازرس کل آژانس حفاظت از محیط زیست را به سرپرستی بازرسی کل پنتاگون گمارد.

این اولین حمله ترامپ به نهاد بازرسان و انتصاب ناظران مورد اعتماد خود بر مناصب حساس نیست. او عصر جمعه به وقت محلی در نامه‌ای به کمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان، اعلام کرد که «مایکل اتکینسون» بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا را برکنار می‌کند.

ترامپ در نامه خود نوشت که «دیگر» اعتمادی به اتکینسون ندارد و اختیارات رییس جمهوری این اجازه را به وی می‌دهد که بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا را برکنار کند.

«آدام شیف» رییس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام ترامپ، یک تلاش آشکار دیگر برای ضربه زدن به استقلال جامعه اطلاعاتی آمریکاست.

اتکینسون نخستین کسی است که کنگره را از دریافت شکایتی درباره تماس تلفنی جنجالی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین مطلع کرد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها