جهان برای مهار کرونا مجبور به پرداخت چند دلار خواهد شد؟

از زمانی که ویروس کرونا تنها محدود به کشورهای آسیایی بود تاکنون که این ویروس حتی به کشورهای قاره آفریقا نیز وارد شده است پیش بینی ها مبنی بر درصد رشد اقتصاد جهانی و هزینه های احتمالی شیوع کرونا بسیار تغییر کرده اند.

جهان برای مهار کرونا مجبور به پرداخت چند دلار خواهد شد؟

بنابر آخرین آماری که ارائه شده است پیش بینی کرده اند که هزینه مهار ویروس کرونا در دنیا می تواند به ۴ تریلیون دلار یا ۵ درصد تولید ناخالص جهانی برسد و در صورتی که شیوع این بیماری در ایالت متحده و کشورهای اروپایی و آسیایی ادامه پیدا کند احتمال افزایش هزینه ها بیشتر خواهد شد.

اگر شیوع ویروس کرونا در کشورهای آسیایی متوقف شود هزینه ها تا ۲ تریلیون دلار کاهش پیدا خوهند کرد و در این میان کشوری که متحمل پرداخت بیشترین هزینه برای مهار این ویروس شده است کشور چین است چرا که بنابر آماری که بلومبرگ ارائه کرده است تا کنون ۲۶ تا ۳۲ درصد هزینه ها توسط این کشور پرداخت شده است.

از آن جایی که این ویروس هنوز ابعاد ناشناخته زیادی دارد پیش بینی توقف و یا گسترش بیشتر آن کار ساده ای نخواهد بود و ممکن است با گسترش بیشتر شیوع آن بازارهای مالی و اقتصاد جهانی با بحران عمیق تری مواجه شوند و در آن صورت هزینه ها نیز چندین برابر خواهند شد.

در اوایل ماه مارس یکی از موسسات تحقیقاتی پیش بینی کرد که شیوع این ویروس اقتصاد جهانی را مجبور به پرداخت هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری خواهد کرد و رشد اقتصاد جهانی نیز تنها ۰.۴ درصد افت خواهد کرد اما از آن زمان تاکنون این ویروس نه تنها کشورهای قاره آسیا را در نوردیده است بلکه به قاره های اروپا،‌ آمریکا و حتی آفریقا نیز سرایت کرده است و تاکنون بیش از ۱ میلیون مبتلا بر جای گذاشته است.

در سپتامبر ماه گذاشته پیش بینی می شده است که رشد چین در سال ۲۰۲۰ به ۶ درصد برسد و رشد اقتصادی کشورهای آسیایی نیز نزدیک به ۵.۵ درصد باشد اما بنابر آخرین پیش بینی ها در ماه مارس نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲.۳ درصد تخمین زده شده است و نرخ رشد آسیا در این سال نیز ۲.۲ درصد پیش بینی شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱ جهان با افزایش قیمت مواد خوراکی و کالاهای اساسی مواجه خواهد شد.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها