به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای‌

مروری بر داستان صنعت و انرژی هسته‌ای در ایران/ ماجرای سانتریفیوژهای ایران در سال 99؛ آیا برجام در سال جدید به تاریخ می‌پیوندد؟

شاید نفت به مراتب حیاتی‌تر از انرژی هسته ای باشد؛ اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در سالهای اخیر این انرژی نوپدید بیش از نفت در سیاست‌های ایران، معادلاتش با جهان، تنظیم بازار و حتی سینما و فرهنگ تاثیر داشته است.

مروری بر داستان صنعت و انرژی هسته‌ای در ایران/ ماجرای سانتریفیوژهای ایران در سال 99؛ آیا برجام در سال جدید به تاریخ می‌پیوندد؟

به گزارش خبر فوری ، همانطور که می‌دانید در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران 20 فروردین روز ملی فناوری هسته ای است.

این روز به مناسبت 20 فروردین 1385 و اعلام دستاوردهای هسته‌ای قابل توجه در آن روز نامگذاری شده‌ و معمولا بهانه ای است که سران کشور و به خصوص روسای جمهور از آخرین دستاوردهای هسته ای ایران بگویند. این نامگذاری در اوج چالش هسته‌ای ایران و غرب در دولت محمود احمدی نژاد صورت گرفت و تاکنون ادامه یافته است.

به همین مناسبت لازم است که ما نیز به این موضوع پرداخته و داستان انرژی هسته ای ایران را مرور کنیم.

نفت یا انرژی هسته‌ای؟

شاید نفت به مراتب حیاتی‌تر از انرژی هسته ای باشد؛ اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در سالهای اخیر این انرژی نوپدید بیش از نفت در سیاست‌های ایران، معادلاتش با جهان، تنظیم بازار و حتی سینما و فرهنگ تاثیر داشته است.

داستان انرژی هسته ای ایران داستانی جالب است با فراز و فرودهای بسیار. ایران از سال 1337 تا 1398 به صورتهای مختلف درگیر این داستان بوده است؛ ملت ایران گاهی به این داستان خندیده و گاهی نیز اشک ریخته اند. در شرایط کنونی اما این داستان به اوج التهاب خود رسیده است. شاید سال جدید تعیین کننده ترین سال برای فعالیت هسته ای ایران باشد.

مروری بر تاریخ فعالیت هسته ای ایران

همانطور که بیان شد، داستان انرژی هسته‌ای در ایران بالا و پایین بسیاری داشته است. بهتر است مروری کلی بر این بالا و پایین‌ها داشته باشیم. جدول زیر به طور کلی سرنوشت انرژی هسته ای ایران را بیان می‌کند.

سال (شمسی)

اقدامات هسته‌ای ایران

دوره تاریخی

1337

عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد

پهلوی

1346

ساخت اولین رآکتور تحقیقاتی( 5 مگاواتی) توسط آمریکا در ایران

پهلوی

1347

امضای پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)

پهلوی

1353

تشکیل سازمان انرژی اتمی ایران

پهلوی

1353

انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر توسط یک شرکت آلمانی

پهلوی

1356

انعقاد قرارداد با فرانسه جهت ساخت دو نیروگاه هسته‌ای 900 مگاواتی

پهلوی

1357

انقلاب اسلامی و لغو یا تعلیق قراردادهای هسته ای

جمهوری اسلامی

1373

انعقاد قرارداد تکمیل و راه‌اندازی واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر به صورت مشارکتی بین ایران و روسیه

رفسنجانی

1382

اجازه نظارتهای هسته ای توسط ایران به آژانس انرژی اتمی و صدور بیانیه سعد آباد

خاتمی

1382

توقف آزمایش‌های هسته ای و انعقاد توافقنامه بروکسل

خاتمی

1383

تعلیق کلیه فعالیت‌های هسته ای به صورت داوطلبانه و انعقاد توافنامه پاریس

خاتمی

1385

از سرگیری فعالیت‌های هسته ای و فک پلمب تاسیسات هسته ای نطنز

احمدی نژاد

1385-1386

صدور قطعنامه‌های متعدد توسط سازمان ملل علیه ایران

احمدی نژاد

1388

اعلام رسمی ایران مبنی بر غنی سازی 20 درصدی اورانیوم

احمدی نژاد

1389

صدور بیانیه تهران و تعهد سه کشور(ایران و ترکیه و برزیل) مبنی بر عدم ‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای

احمدی نژاد

1392

تغییر دولت؛ ورود حسن روحانی به پاستور و انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه

روحانی

1393

انعقاد توافقنامه لوزان (بین ایران و 5+1)

روحانی

1394

انعقاد برجام در وین اتریش

روحانی

1397

خروج دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) از برجام

روحانی

1398

کاهش تعهدات هسته ای ایران به صورت گام به گام (در 5 مرحله)

روحانی

آینده فعالیت هسته‌ای ایران در سال 99؛ آیا برجام در تابوتش قرار خواهد گرفت؟

به نظر می‌رسد که سال جاری سال تعیین کننده ای برای فعالیت‌های هسته ای کشورمان باشد. بسیاری معتقدند ایران در سال 99 به طور کامل از برجام بیرون آمده و فعالیت‌های هسته ای خود را از سر می‌گیرد. در همین سال 98 توافق هسته ای ایران و دنیا به یک مو بند بود.

با برداشته شدن گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای، اروپا تهدید کرد که در صورت تداوم این راه توسط ایران، مکانیسم ماشه را به کار می‌گیرد.

در اوج این چالش، شهادت سردار قاسم سلیمانی و افزایش تنش با آمریکا تمام توجهات را از مساله اروپا و بقای برجام دور کرد. با این حال، برداشته شدن گام اول اینستکس و ایجاد مسیر انتقال پول صادرات و واردات ایران توسط اروپا باعث شد عمر برجام هنوز به دنیا باشد.

با وجود این سال 99 سالی دیگر است. قدرت گیری اصول گرایان در مجلس و افزایش بحران‌های اقتصادی باعث ضعف شدید دولت حسن روحانی و کاهش نفوذش شده است. از طرف دیگر، بحران کرونا باعث درگیر شدن سراسر دنیا شده و این عامل بدون شک بحران اقتصادی وسیعی در اروپا و دنیا را در پی خواهد داشت. بازارهای بورس اروپایی احتمالا سال وحشتناکی را سپری خواهند کرد و بدون شک این عامل در بقای اینستکس و گسترشش تاثیر خواهد داشت.

این دلایل همه حاکی از این است که سال 99 احتمالا سالی سرنوشت ساز برای فعالیت هسته ای ایران باشد و می‌تواند سرنوشت سیاسی و هسته‌ای کشورمان را تعیین کند. باید صبر کرد و دید که نقشه جامع هسته‌ای ایران در سال آینده چه تغییراتی کرده و چه مسیری را پیش روی کشور قرار می‌دهد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    خبر فوری امروزا نوچگی کیه می کنه که تو این هیری ویری دنیا هی نظرات انتقادی رو از دم حذف می کنه!!!

  • حمید
    0

    به همه عزیزان توصیه میکنم فیلم Chernobyl را ببینند. به همه

  • ش.معلم.
    0

    دوستان چگونه امکان دارد از خوان سفره و نعمت منابع ایران بزرگ کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه ورشکسته با کالاهای بنجل و دست چندم قدیمی بهره ببرند ؟ مثل قراداد پژو و رنو. و بعد کشور بزرگ امریکا بعد از امضای برجام حتی یک شرکت تو ایران نداشته باشد؟ خب. معلومه برجام را برهم خواهد زد. حال بگذریم که منافع کثیری در داخل از برهم خوردن برجام حاصل شد. شرکتی در کیش نمایندگی شورلت آمریکا را کلید زد و با مخالفت شدید دلواپسان و جیب واپسان داخلی مواجه شد. مطمئن باشید تا منافع کدخدا و تنها قدرت بزرگ جهان تامین نشود هیچ طرح و قراردادی به سرانجام نخواهد رسید.

  • کیان
    0

    تا با آمریکا به صورت اصولی وارد مذاکره نشیم و منافع امریکای جهان خوار رو نبینیم و بهش باج ندیم هیچ قرادادی با هیچ کشوری فایده نداره .ما دلخوش کردیم به چین و روسیه .ولی این کشورها مارو تبدیل به کره شمالی خواهد کرد .این واقعیت تلخه و جهان همینه .نه روسیه و نه چین و نه اروپا تحمل تحریم آمریکا نداره .اگه به امریکا باج بدیم خودشون میان برامون میسازند .وگرنه ژن خوبا حالشو میبرند ما کارگرا تاوانش رو

  • سردار قاسم سلیمانی
    0

    امریکا سگ کیه باشه که ما بخایم بش باج بدیم حدف امریکا نابودی ایران وا تجیه اونه پس این قدر نگید باید باج بدیم با اینا فقط باید با قدرت حرف زد جز زبان زور چیز دیگری حالیشون نمیشه اولین کار بالا بردن قدرت اتمی وا استفاده از تمام امکاناتش بعد بعد بستن تنگه حرمز وا بابلمندب وا فلج کردن اقتصاد جهان بعد ببینیم امریکا نوکراش باز هم حرف مفت میزنن میبینید که میان نوکری تو این دنیا بی در پیکر فقط باید قدرت داشت با قدرت حرف زد مابقیش حرف مفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها