خبرفوری بررسی می کند

17 سال پس از ورود ارتش آمریکا به بغداد / آمریکا به دنبال راهی آبرومند برای فرار از منطقه / تجربه عراق، به شکست ترامپ می انجامد؟

هفده سال پیش در چنین روزی، ارتش آمریکا وارد بغداد شد و به این ترتیب رژیم بعث عراق که صدام در راس آن بود، فرپاشید. هفده سال پس از این روز، آیا آمریکا به همه اهداف خود در این کشور دست یافته است؟

17 سال پس از ورود ارتش آمریکا به بغداد / آمریکا به دنبال راهی آبرومند برای فرار از منطقه / تجربه عراق، به شکست ترامپ می انجامد؟

داستان عراق و آمریکا داستان پرفراز و نشیبی است. در دوران جنگ سرد میان آمریکا و شوروی، عراق که حکومتی سوسیالیستی در آن حکمرانی می کرد به بلوک شرق تعلق داشت و مخالف واشنگتن بود. این مخالفت، گاه به سطح تحریم و گاه به درگیری نظامی می رسید.

در جریان جنگ ایران و عراق، غربی ها به امید آنکه بتوانند انقلاب اسلامی در ایران را مهار کنند، به صدام نزدیک شدند، اما بلافاصله پس از این جنگ، وقتی که صدام برای جبران شکست از ایران، کویت را اشغال کرد، همان کشورهای متحد، به دشمن صدام تبدیل شده و کویت را از عراق پس گرفتند.

پس از ان تحریم هایی شدید علیه عراق آغاز شد که در نهایت به سیاست نفت در برابر غذا برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور منتهی شد.

در نهایت، حادثه یازدهم سپتامبر بهانه کافی را به کاخ سفید داد برای آنکه کار صدام را تمام کند. پس از هفته ها تهدید، در نهایت در سال 2003 ارتش آمریکا وارد جنگ علیه ارتش بعثی شد و در نهایت توانست پا به عراق بگذارد، اما این پایان کار نبود.

آمریکا در باتلاق خاورمیانه

ارتش آمریکا که با شعار برقراری دموکراسی در عراق وارد این کشور شده بود، نه فقط دموکراسی را برای این کشور به ارمغان نیاورد که باعث بیداری غول خفته تروریسم شد. داعش، محصول عملیات نظامی آمریکا در عراق بود که پس از موج بیداری اسلامی در منطقه فعالیت خود را آغاز کرده بود.

گرچه آمریکا در عراق پایگاه های نظامی مختلفی را ایجاد کرد، ولی در نهایت علایق فرهنگی عراقی ها به آرمان های انقلاب اسلامی در ایران بود و این موضوع باعث شد تا آمریکا نه فقط در عراق، بلکه در سوریه هم احساس شکست کند. شکستی که بازی ایالات متحده در این دو کشور را برهم زد و به هژمونی بیشتر تهران در منطقه منتهی شد.

به دنبال این شکست، آمریکا در دوران دونالد ترامپ قصد دارد از باتلاق خاورمیانه خارج شده و با کاهش نیروها، از سرمایه گذاری بیشتر در این منطقه پرهیز کند. اما کاخ سفید نمی خواهد پس از ترک منطقه، کشورهای آزاد شده را در اختیار ایران قرار دهد.

17 سال پس از حمله آمریکا به عراق، نه فقط واشنگتن موفق به برقراری دموکراسی دلخواه خود در عراق نشد، بلکه به دنبال راه هایی پرهزینه برای ترک این کشور است. این تجربه ای تلخ برای کشوری است که خود را ابرقدرت می داند و ناکامی معناداری برای جنگ طلبان آمریکایی است که هنوز به دنبال به راه انداختن جنگ های جدید در بیرون از مرزهای خود هستند

برای همین است که آمریکا در آخرین گام می خواهد دولتی وابسته به خود را در عراق روی کار آورده و سپس این کشور را ترک کند.

آمریکا که می دانست یکی از عوامل اتحاد سیاسی در منطقه، سردار سلیمانی است، با ترور او کوشید تا زمین را برای بازی خود در دموکراسی نیم بند عراق هموار کند، اما نتیجه این ترور، خشم مردم عراق و وادار شدن آمریکا برای ترک زودهنگام پایگاه های نظامی در عراق شد.

ترامپ به دنبال قدرتنمایی نمایشی

آمریکا که خود را در عراق تحقیر شده می بیند و چاره ای به جز خروج از منطقه ندارد چراکه هزینه های حضورش بیش از سودی است که از این حضور به دست می آورد، به دنبال یک نمایش قدرت و سپس فرار از عراق است.

این همان اتفاقی است که هنگام ترک منطقه از سوی بریتانیا در نیمه قرن بیستم هم رخ داد. وقتی که انگلیسی ها خواستند به دلیل جلوگیری از شکست های بیشتر، خاورمیانه را به آمریکایی ها سپرده و منطقه را ترک کنند، سعی کردند در کشورهایی که در ان حضور داشتند قدرتنمایی کنند؛ از جمله در ایران که با کودتایی علیه دولت ملی محمد مصدق این اتفاق رخ داد.

حالا انگار نوبت به آمریکایی ها رسیده که با راه انداختن کودتا یا جنگ، عراق را به آتش کشیده و سپس از آن بگریزند. ترامپ سال قبل با ایجاد آشوب داخلی در عراق کوشید تا این اتفاق را سامان دهد اما حمایت مردم عراق از نیروهای مقاومت، آمریکایی ها را ناکام گذاشت.

حالا بهانه جویی در برابر نیروهای مقاومت عراقی، آمریکایی ها را به سمت یک ماجراجویی نظامی پیش می برد. یک جنگ نه چندان گسترده تا زمینه را برای تحولات سیاسی در عراق فراهم کرده و نیروهای مردمی عراق را به حاشیه ببرد.

اینکه آمریکا چقدر در اجرای این سیاست موفق خواهد بود، پرسشی است که کاخ سفید پاسخی برای آن ندارد. شاید برای همین است که در یک ماهه اخیر ترامپ با گزینه های نظامی در عراق موافق نبوده است.

اما آنچه مهم است، اینکه 17 سال پس از حمله آمریکا به عراق، نه فقط واشنگتن موفق به برقراری دموکراسی دلخواه خود در عراق نشد، بلکه به دنبال راه هایی پرهزینه برای ترک این کشور است. این تجربه ای تلخ برای کشوری است که خود را ابرقدرت می داند و ناکامی معناداری برای جنگ طلبان آمریکایی است که هنوز به دنبال به راه انداختن جنگ های جدید در بیرون از مرزهای خود هستند.

این تجربه شاید چنان برای آمریکایی ها تلخ باشد که پرونده ترامپ را در انتخابات 2020 بسته و مردم این کشور را به این نتیجه برساند که به جای جنگ و تحریم، راه همکاری با جهان را برگزینند.

نویسنده: مصطفی انتظاری هروی

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    اتفاق جالبی است اگر کرونا بتواند آرامم را شکست دهد.

  • صاعد
    0

    این‌جونور‌هرجا‌پا‌گذاشته‌دردسر‌برا‌همان‌کشور‌درست‌کرده

  • علی
    0

    اتفاقا براشون دموکراسی آورده.وضعیتشون هم بهتر شده.قبلا ک چیزی نداشتن.دیکتاتوری بود وبس.رهایی یافتن الان وباید بتونن حفظش کنن وارتقا بدن.نگذرانن دوباره حکومت دست یک گروه ویاجریان خاص بیافته.مواطب باشن دوران خوبی پیش رو دارن.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      صدام که سرنگون کرد

  • بینام
    0

    هی ادعای پوچ وهیاهو به پا میکنی آمریکا چنین آمریکا چنان الکی تهدید میکنید اگه آمریکا چنین کنه چنان می کنیم آمریکا تحریم کرد اجازه نمیده هیچ کشوری با ایران معامله کنه چون قدرت داره اجرا می کنه ایران هم اگه ادعای داره اجرا کنه الکی بزرگنمایی نکنه واگه هم نمیتونه وعاجزه رفتارش در ست کنه تا از گزند واسیب در امان باشه

  • امیر
    0

    هرکس جلوی اینا سر خم کنه عاقبتش همین میشه اول یکی یکی قدرتتو کم میکنند با مذاکره مثل برجام ما و مذاکره موشکی در آینده بعد حمله میکنند و یکاری میکنند از سوریه و افغانستانم بدتر شه ایران فکر میکنید این آمریکاییا فکر منو شماهند یا دلشون برا منو تو میسوزه خواهش میکنم یکم تاریخ بخونید من نمیگم حکومت ما درسته اما میتونیم با رای دادن به ادمای درست بهترش کنیم نه اینکه نژادی یا برای شام و نهار رای بدیم ممنون

  • نگین
    0

    اتفاقا ازادی برای عراق اورده در زمان صدام اگر فردی از یک خانواده مخالف بودن تمام خانواده را می کشتند امریکا می خواهد بدون هزینه بدون اسبب زدن به افرادش در خاور میانه یک امنیت نسبی درست کند دست و پای افراد تندرو و مخرب را کوتاه کند هر ملتی هم که ناراضیست خودشان برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند

  • گمنام
    0

    آمریکایهای جنایت کار قاتل میلیونها انسان هستن باید اول تاوان بدهند بعد گم بشن برن

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      خوب اگه میتونی انتقام بگیر وگمشون کن مدعی پر ادعا

  • بنیامین
    0

    دوستانی این زیر کامنت میزارن که بله آمریکا دمکراسی آورد براشون انگار ندیدن چند تا آمریکایی با رفتار های داعش گونه اقدام به تجاوز به بانوان و اطفال کردند نقض ابتدایی ترین پروتکل های بین المللی در وضعیت جنگی یا شاید بهتر باشه فیلم رانندگی افسر آمریکایی با خودروی نظامی در خیابان های بغداد رو ببینن ...... هموطن های ما هم همچین رفتار های این کفتار هارو با ملت نازنین دیدن "حق توهش" کوچکترین اهانت این روان پریشان به اصطلاح توسعه یافته بود ......

  • یاور جمشیدوند
    0

    واقعا مقاله بسیار عالی و روشنگری است . میشود این مقالات بیشتر در مترو و مکان های پر تردد نصب شود تا خیلی ها متوجه موضوع بشوند . باز هم تشکر

  • ناشناس
    0

    به سند خبری که خودتون گذاشتید الان متوسط درآمد مردم تو عراق ۲۷۰۰ دلاره و ایران ۳۴۰ دلار(سال ۵۶ میانگین درآمد یه ایرانی از اروپایی بیشتر بود ) ،این رفاه اونا و ما.اعتبار پاسپورتشون ۱۰۰ برابر ماست این اعتبار اونا و ما.زمان صدام نمیتونستن نطق بزنن الان میریزن بیرون راحت اعتراض میکنن اینم آزادیشون و...پول نفتشون هر جا میره حداقل از ۱۷ سال پیش تا الان خیلی پیشرفت کردن.اونم اگه این گروه های نیابتی و مقاومت نبودن این همه جنگ داخلی شکل نمیگرفت.آقای نویسنده ما چیمون خوبه این همه ادعا و دروغ پراکنی میکنیم،میانگین حقوق ۳۴۰ دلاری یا پاسپورتی که ۲ زار نمی ارزه یا صدایی که جرات نداره در بیاد.کاش آمریکا میومد نصف نفت ما رو هم میخورد حداقل نصف دیگش به خودمون میرسید. الان که هیچیش به مردم نمیرسه.اگر شما نویسنده مقاله خیلی ادعا داری تو مقالت همه حقایق بنویس.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها