زندگی فروغ فرخزاد تئاتر می‌شود/ انتشار اثری درباره شهید باکری

کامران شهلایی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از نگارش نمایشنامه‌ای درباره فروغ فرخزاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پروژه «قلم روشن» با تغییر مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی ادامه یابد.

زندگی فروغ فرخزاد تئاتر می‌شود/ انتشار اثری درباره شهید باکری

به گزارش خبر فوری، کامران شهلایی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های جدیدش به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول نوشتن نمایشنامه‌ای درباره فروغ فرخزاد هستم. مراحل تحقیق و پژوهش متن مدت زیادی به طول انجامیده است چون به دلیل وجود کتاب‌ها و منابع زیادی که درباره فروغ وجود دارد مطالب گنگ و نامفهوم درباره این شاعر زن پیشرو بسیار زیاد است تا جایی که برخی از تاریخ‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند از همین رو نوشتن متنی مستند درباره فروغ فرخزاد کار بسیار سختی است. در حال حاضر نگارش متن تا نیمه پیش رفته و قرار است با مساعد شدن شرایط برنامه ریزی‌ها برای اجرای این اثر نمایشی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: در این نمایشنامه به زندگی شخصی فروغ از تولد تا مرگ و همچنین زندگی حرفه‌ای او پرداخته‌ام چون او تنها شاعری است که زندگی خصوصی و اشعارش با هم درآمیخته هستند. فروغ فرخزاد از جمله پیشروترین شاعران زن ایران بوده است اما متاسفانه ادبیات نمایشی و تئاتر ایران آنطور که باید به او نپرداخته‌اند. اصولاً در تئاتر ما به دلیل دغدغه‌مند نبودن مسئولان به مسایل مستند و تاریخ زندگی بزرگان کمتر توجه می‌شود. خوشحالم که در حد بضاعتم به زندگی این شاعر می‌پردازم چون هم شناخت خودم از او بیشتر می‌شود و هم ادای دینی به این هنرمند خواهم داشت. تلاشم این است که نگاه درست و منصفانه‌ای به شخصیت فروغ فرخزاد داشته باشم.

نویسنده نمایشنامه «شصت روز از تیر شصت» درباره نام نمایشنامه بیان کرد: هنوز نام قطعی برای این اثر انتخاب نکرده‌ام چون مهمترین مساله در انتخاب نام یک اثر این است که مخاطب بداند، قرار است به دیدن چه اثری بنشیند و در عین حال این نام برایش جذابیت نیز داشته باشد. همچنین قرار است این اثر نمایشی را احتمالاً نیمه دوم سال با کارگردانی مشترک جواد مولانیا اجرا کنم.

شهلایی که به تازگی نمایشنامه «یا نبودن» وی در زیرمجموعه پروژه «قلم روشن» منتشر شده است در این باره توضیح داد: پروژه «قلم روشن» به سفارش دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی شکل گرفته است و فصل نخست آن شامل نمایشنامه‌هایی با موضوع زندگی سرداران جنگ و شخصیت‌های رزمنده بود که من در فصل نخست این پروژه نمایشنامه «یا نبودن» را که به زندگی شهید حمید باکری اختصاص داشت به نگارش درآوردم. البته کتاب منتشر شده شامل ۲ نمایشنامه درباره زندگی برادران باکری است و علاوه بر این، نمایشنامه «همه برادران من» نوشته رضا گشتاسب را هم دربر می‌گیرد که درباره شهید مهدی باکری است. برادران باکری انسان‌های بزرگی بودند و دین بزرگی بر گردن جامعه دارند. امیدوارم این ۲ نمایشنامه توانسته باشد در حد توان ما رشادت‌های این شهدا را به تصویر بکشد. شهدا متعلق به مردم هستند از همین رو باید آنها را به درستی به مردم شناساند.

وی در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که پروژه «قلم روشن» ادامه پیدا کند و گفت: امیدوارم در دوره جدید مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی فصل دوم این پروژه همچنان در دستور کار قرار گیرد و چون در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم پیشنهاد می‌کنم موضوع این فصل، تاریخ معاصر ایران باشد. در دور اول پروژه «قلم روشن» برای اولین بار بود که به صورت منسجم از نمایشنامه نویسان حمایت می‌شد که امیدوارم این حمایت مستقل قطع نشود.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها